Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin lapsi on "oppinut kuivaksi"?

Vierailija
22.12.2009 |

3,5v poika osaa käydä pytyllä pissalla, osaa tikistää vaikka vaan sen tipan ja pysyy päivät kuivana. Voisi melkein kuvitella, että on oppinut kuivaksi.

Ainoa vaan, että ei ole. Poika ei pyydä itse vessaan pissalle - ikinä. Pysyy kuivana vain jos minä ehdin/jaksan/viitsin/muistan hinata sinne vessaan parin kolmen tunnin välein.

Pojalla on enimmäkseen edelleen vaipat. Hän itse sanoo, että TARVITSEE vaipat. Ajattelin asiaa hetkisen ja totesin, että oikeassahan tuo on.... Ja annoin ne hiton vaipat takaisin (olin ne jo piilottanut ja laitoin vain yöksi)

Olen ihan totaalisen kyllästynyt kuulemaan, etten ole VIITSINYT OPETTAA kuivaksi. Jaa - tyttö oppi kuivaksi alle 2-vuotiaana, eikä mun sitä pahemmin opettaa tarvinnut. Pojalle on koitettu rankasta lahjonnasta lähtien kaikkea, mitä ikinä kukaan on ehdottanut/olen vinkkiä jostain lukenut... Ei vaan opi ja jokainen vahinko tuntuu olevan pojalle tosi iso juttu, vaikka ikinä en ole suuttunut, jos onkin luuttuamista tullut. Ainoastaan vaippaan pissaamisesta olen saattanut mainita, että voiskohan sitä joskus kokeilla sanoa vaikka vähän ennen kun se pissa tulee... (Kertoo että on pissahätä = se tuli jo...)

Tuntuu, ettei pojalla ole minkäänlaista hajuakaan siitä, miten tunnistaa pissahädän. Saattaa esim. syödä ruokapöydässä ja ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta pissa vaan tulee ja siinä vaiheessa jätkä herää, että nyt se tuli. Jos kyselen "onko pissahätä" poika saattaa sanoa tiukasti ei ja varmistuksen jälkeenkin vielä että EI OLE! ja seuraavan puolen minuutin sisään lorisee lattialle.... *huoh*

3v neuvolassa jo puhuin, kun tuntui, ettei viime talvena osannut edes kunnolla tyhjentää vielä rakkoaan (saattoi olla 3h pissaamatta ja sitten vartin sisään kolmet lirut lattialla...) Terkkari neuvoi unohtamaan koko jutun muutamaksi kuukaudeksi ja sit jos ei 4-vuotiaaksi mennessä ole edistystä tapahtunut, niin katsellaan uudestaan...

Miten siis opetetaan lapsi tunnistamaan pissahätänsä? Mitä jos se ei vaan opi? En mä nyt tieten tahtoen haluis olla se laiska ja saamaton... Kertokaa nyt mulle kuinka se käy? Luututaan aina ja ikuisesti jälkiä? Pikkusisko kun on vielä konttausiässäkin niin lirujen pyyhkimisessä saa olla aika nopee... Kuljen moppi kädessä perässä siis?

Nykyään tuo sentään suostuu jo pytylle (pottaa ei oo huolinut koskaan) Vielä loppukesästä kaikki vessaan viittaava sai aikaan lähinnä itkupotkuraivareita (väännä siinä nyt sitten rimpuileva tenava väkisin pytylle/potalle HAH!) ELi jotain on saanut aikaan lahjonta, mutta kuivaksioppimista tuo ei juurikaan edistänyt...

Yövaippa on aina märkä jo ennenkuin poika herää. (Olen kokeillut monta kertaa, kun menen herättämään poikaa. On kotihoidossa, mutta isosisko on pakko viedä eskariin aamulla) Eli en edes rohkene haaveilla kokonaan vaipattomasta pojasta vielä pitkään aikaan, mutta kun nyt saisi edes päiväsaikaan vaipat pois....

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka oppi täysin kuivaksi 1v.7kk , sitten nyt tyttö 1v.3kk ja ollaan opeteltu pottajuttuja joka päivä mut ei ole vielä tehnyt kuin kerran pissan pottaan, ja sekin tuurilla :D ja ei suostu potalle kuin hyvänä päivänä istumaan välillä. oletko ap aamuisen ensimmäisenä vessaan käskenyt mennä? meillä auttoi ainakin pojalle se että iskö opetti seisaaltaan pissaamisen pönttöön. Pakottamalla ei tietenkään onnistu mut tiedän perheen jossa 4 alle 6 vuotiasta lasta ja vanhin 5 v. joka vasta nyt pääsi vaipoista eroon, muut vielä vaipoissa 4v,3v,ja 2v. mut siinä perheessä on kyllä ihan laiskuudesta kyse, mitä ei taas sinun tapauksessa usko olevan. Tsemppiä!

Vierailija
2/3 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kuivaksiopettelu oli yhtä tuskaa, vahinkoja sattui päiväillä liki päivittäin vielä reilu 2-vuotiaana, yökuivaksi tuo oppi vasta kouluikäisenä. Vaipoista luovuttiin hänen ollessaan n. 3v, syys yövaipastakin, vaikka vahinkoja sattui todella usein (jopa päivisin, koska lapsi ei ehtinyt vessaan muilta kiireiltään).

Toinen lapsemme oppi täysin kuivaksi jo n. 2-vuotiaana, kolmas on nyt 3v päiväkuiva, mutta öisin olen katsonut parhaammaksi vielä pitää vaippaa. Hädän hän on itse nyt oppinut tunnistamaan, ehkä n. puolisen vuotta takaperin. Yöllä hän saattaa herätä hätään, välillä jopa käynyt vessassakin. Oman lisänsä tähän on tietysti tuonut pikkusisaruksen syntyminen... Mutta esikoisen tuoman kokemuksen valossa, kyllä kuivaksi opitaan ennemmin tai myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

poitsu vielä istuskeli potalla ihan mielellään. Saalista ei taidettu tosin saada kai kertaakaan - edes tuurilla. (kun ei siinä nyt ihan tuntikausia viitsinyt istuttaa kumminkaan...) Pottaan on tutustunut jo aika pienenä, varsinkin kun oli isosisko mallia näyttämässä. Viime talvena poika oli vielä päiväkodissa, jossa suostui kyllä menemään pikkupytylle ja olikin joskus esim. aamupäivän ilman vaippaa, mutta mitään oma-aloitteisuutta ei todellakaan esiintynyt sielläkään.

Aamuisin harvemmin vessaan enää mitään tulee, kun on ehtinyt mennä jo vaippaan.

Isommat hädät poika on sentään oppinut tekemään ihan vessassa viimeisen parin kuukauden sisään. Tosin vielä kuukausi sitten mun piti onnistua "saalistamaan" poika juuri oikealla hetkellä vessaan, mutta nyt tulee jo itse sanomaan, kun on hätä. ELi jotain pientä edistystä. Pissalle on vaan vaikeampi saalistaa, kun ei tuolla ilmekään värähdä ennenkun lirahtaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi