Noin 1v-1,5v päivähoidosta...
Tuolla päivähoito-osiossa kun ei ole liikettä lainkaan, niin pistänpä tänne aloituksen.
Vauva ei ole vielä maailmassakaan, mutta olen miettinyt jo töihin paluuta. Laskettu aika on helmikuun alussa, joten nyt alkuvuodesta joka tapauksessa. Ajatuksia on töihin paluusta heti vuoden vaihteessa 2010-2011.
Nyt olen kovasti sitten pohtinut toteutusta. Hoitopäivien pituus tulee joka tapauksessa olemaan maksimissaan klo 9-16. Teen osapäiväistä. Töihin paluun ei aluksi tarvitsisi olla jokapäiväistä, mutta sanotaan nyt vaikka 3 kertaa viikossa. Kevään voisi kitkutella käyden töissä juurikin vaikka ma-ke tai ke-pe ja vain esim. työaika klo 11-15.
Esikoisesta muistan, että päiväkotiin kun lapsi menee, siellä ne rutiinit käytännössä määrittävät hoitopäivien pituudet. Viimeistään ysiltä on lapsen oltava aamupiirissä tms. koska klo 9.30 puetaan ulos. Kotiin ei voi hakea kuin vasta klo 14.40-15, koska sitä ennen on päiväunet. Ja mieluiten 5 päivää viikossa hoitoa, koska muuten lapsi ei sopeudu ryhmään ja sen toimintoon, eikä saa kavereita.
Nyt pohdituttaa se, jos olisi millään tavalla mahdollista hommata joku hoitaja lapselle kotiin tuoksi yhdeksi kevääksi. Mutta meneeköhän se sitten niin tolkuttoman kalliiksi, että ei mitään järkeä?
Vai mikä voisi olla joustava päivähoitomuoto tuollaisella ihan pienelle? Perhepäivähoitajan suhteen en automaattisesti hypi kattoon riemusta. Itselläni omasta lapsuudesta aika karut kokemukset. Toki nykyään vaatimukset ovat erilaiset ja heillä on koulutustakin.
Mitään "hypervaatimuksia" minulla ei mielestäni ole päivähoidon suhteen, kunhan lapsi saa turvallisuutta ja hoivaa. Mutta olisi kiva, että jo lähtökohtaisesti löytyisi hoitopaikka, jossa mun tarpeet eivät olisi jo alussa laatua "ei mahdollista" tai sitten jatkuvaa rutinaa siitä, että eikö nyt lapsi voisi olla pidempiä päiviä, useammin jne. kun se nyt ryhmällle ei sovi, että... Muistan ne vähän raskaina esikoisen kanssa (hän oli pitkään hoidossa klo 9-14/15.)
Kommentit (2)
Odotan tällä hetkellä toista lasta, lakettu aika on n. kk päästä. Olen itsekin miettinyt koska menen töihin. Tiedän että kuulun niihin äiteihin jotka ovat parempia äitejä jos ovat töissä ja raha on kyllä vähän liian tiukassa vanhempainvapaalla, eli joulukuusta lähtien.
Esikoinen meni päiväkotiin jo 10 kuisena, osa-aikaisesti, kun itse pursin gradua kotona. Päätös oli meidän perheessä helppo koska meidän tytär on niin sosiaalinen, vilkas ja virike hakuinen. Hoitopaikka oli A-luokkaa, se oli ehdottomasti vaatimus. Emme olisi tyytyneet vähempään.
Eli, seuraavan kanssa ajon mennä hänen ehdoilla, jos lapsi on hyvin arka olen kotona pidempään, jos taas on yhtä virike hakuinen kuin isosisko lähden työelämään aikaisemmin.
Ei missään nimessä kannata kuunnella syylistämistä jokainen tekee omat päätökset, ja kukaan ei tunne lastaan niinkuin äiti:)
Olen työskennellyt päiväkodissa lähes 15v. Mielestäni ne eivät ole missään nimessä päiväkodin rutiinit jotka määrittelevät lapsen hoidon tarpeen vaan perheen ja ennen kaikkea lapsen. Ymmärrän että lapsi toivotaan tuotavaksi tiettyyn aikaan. Ja hakea kannattaa lapsen kannalta päiväunien tai välipalan jälkeen. Mielestäni on ehdottoman suositeltavaa että lapsen viikko ei olisi kovin pitkä. Muutama päivä viikossa kuulostaa hyvältä. Etenkin kun on kyse noin pienestä lapsesta. Pienelle lapselle on raskasta viettää liian pitkään erossa äidistä ja noin pieni ei ymmärrä vielä mitään kavereista. Mielestäni on lähinnä järkyttävää jos noin pientä vaaditaan olemaan 5 päivää viikossa päiväkodissa. Toivottavasti pystyt aloittamaan ns pehmeällä laskulla eli annat lapsen tutustua rauhassa päiväkotiin noin kahden viikon ajan. Ensin sinun kanssa ja vähitellen yksin. Tutustumisnopeus riippuu lapsen luonteesta.
Perhepäivähoitaja on pienelle parempi. Tietenkin jos löytää hyvän. Ja vielä parempi olisi hoitaja kotiin. Päiväkodissa on kova meteli ja toisinaan stressaava ympäristö koska lapsi on noin pieni. Kehottaisin miettimään ainakin kevääksi hoitajaa kotiin. Aina ei kannata miettiä rahaa. Lapselle on jo aika kova paikka olla erossa äidistä ja koti olisi turvallinen ja tuttu paikka olla hoidossa, ja ennenkaikkea rauhallinen.
En halua syyllistää sinua, mutta toivon että pystyt nauttimaan täysillä kotonaolosta ja lapsestasi. Ilman että odotat ja mietit töihinmenoa. Lapsi tulee olemaan mullistus elämässäsi ja vie sinut 100%. Voi olla että mielesikin muuttuu ja haluatkin olla kotona pidempään kun olet tutustunut lapseesi. Ehdit kyllä vielä miettiä töitä ja hoitojärjestelyjäkin myöhemminkin. Nauti. Kaikkea hyvää sinulle ja teille!