ILMAKUMI- VAI ILMAKENNOpyörät????
Ihanaa jos joku vois kertoa kokemuksistaan... Sanotaan, että ilmakenno-pyörien sisälle menee hiekkaa ja ne alkaa "rahisemaan"?? Onko totta??
Entä onko ilmakennot vaikeampi työntää hiekalla/lumessa??
Kiitos jos joku jaksaa vastata :)
Kommentit (3)
Meillä on ilmakennopyörät ja minusta ne ei oo parhaimmmat. Kesällä pitää inhottavaa ääntä teillä liikkuessa! Ei pyörien sisälle mitää hiekkaa oo mennyt mutta ovat sen verran kovat että pitävät ääntä. Ilmakumipyörät on äänettömät ja tahtoisin sellaset ja taidankin vaihtaa. Ellen osta uusia rattaita kokonaan. Ei niitä sen raskaampi oo työntää kuiteskaan..
Minulla on kokemusta vain ilmakennopyöristä ja niihin olen ollut ainakin tosi tyytyväinen. Ehkä riippuu siitäkin, minkä merkkiset renkaat kysymyksessä! Meillä Teutonia Mistral vm 2004 rattaat ja niissä ilmakennorenkaat. Kärrytelty on siis jo monta vuotta, kahden vauvan verran, ja renkaat on pysyneet hyvässä kunnossa. Eivät ole rahisseet eikä mitään. Valittiin aikanaan ilmakennot siksi, että ovat ns. huoltovapaat kun ei tarvitse täyttää eikä puhkea, ja olivat myös kevyemmät kuin ilmakumit. Saatiin sillä tavoin rattaiden kokonaispainokin kevyemmäksi. Ilmakennorenkaat ovat olleet mielestäni myös kevyet työntää, mutta en osaa vertailla muihin, kun en ole kovin paljon ilmakumirenkaallisia rattaita työntänyt.
Nyt halusin vaihtelun vuoksi ihan erilaiset rattaat ja uudelle vauvalle ostettiin Emmaljunga Edget. Niihin saa vain ilmakumirenkaita ja sellaiset piti siis tällä kertaa ottaa. Mielenkiinnolla odotan millaiseksi osoittautuvat käytössä. Mies ainakin nurisi sitä, kun joutuu aina jatkossa täyttämään niitä renkaita :)
Kaupassa myyjä sanoi, että ilmakumirenkaiden väliin menee hiekkaa, jos niiden antaa tyhjentyä liikaa. Silloin menee renkaan ja vanteen väliin hiekkaa. Sitten jos ei puhdista hiekkaa pois ja täyttää ilmaa lisää, niin hiekka jää väliin hankaamaan ja rikkoo nopeasti renkaan puhki. Eli oma hommansa noiden ilmakumien kanssa...
Meillä on ollut molempia ja molemmissa on omat hyvät ja ns. huonot puolensa.
Ilmakennot ovat hyvät ja huolettomat, ei tarvita pumppausta. Ovat kuitenkin ns. tietyllä tavalla "kovemmat" työntää jopa asfaltilla. Itse en huomannut, että näissä olisi hiekka alkanut rahista.
Ilmakumit taas ovat sellaiset kivan "pehmeät" ja ilmakennoja hieman miellyttävämmät työntää. MUTTA huono puoli on sitten tuo pumppaaminen, eli tarvitsevat aika ajoin huoltoa. Ja kun olin ilmakennoihin tottunut, niin ilmakumit pääsivät välillä tyhjenemään liiankin tyhjiksi ennenkuin tajusin tarkastaa ilmat (omaa tyhmyyttä tietty...).
Mutta siis itse en ole koskaan vaunuja valinnut renkaiden perusteella eikä meille ole koskaan ostettu vaunuja, joihin olisi pyörät joutunut valitsemaan, joten enpä sitten oikein osaa sanoa, että kummat valitsisin =) Tällä hetkellä matkiksissa on ilmakennot ja vaunuissa ilmakumit ja hyvin kulkevat molemmat.