Äkkijyrkän kyytöt lihoiksi
Minusta aivan käsittämätöntä, että uhanalaisia eläimiä voidaan laittaa lihoiksi ja myyntiin!! Eikö kukaan, edes kotieläintilat tms, olisi voinut ottaa niitä? Vai onko niin että Miina haluaa laittaa ne mieluummin lihoiksi? Eikös hän ollut ne kissansakin nylkenyt sinne seinälle roikkumaan... menee maku tuosta taiteilijasta, vaikka aina olen häntä puolustanut :(
"Osa Skatan tilalta Helsingin Vuosaaresta häädetyn taiteilija Miina Äkkijyrkän harvinaisesta alkuperäiskarjasta on jo pistetty lihoiksi. Kyyttöä on kaupan kaikissa Chef Wotkin`sin myymälöissä Helsingissä.
Lihatukku Veijo Votkin Oy:n toimitusjohtajan Veijo Votkinin mukaan Äkkijyrkän kyytöt tulivat teurastamolta tiistaina.
- Miina soitti lauantai-iltana, että Paimion teurastamolla on teurastettu seitsemän nautaa. Hän ei tiennyt, mihin saisi hukattua niin paljon lihaa, Votkin kertoo.
- Minä sitten ostin kyytöt, ja nyt ne ovat jo myynnissä.
Kyseessä on uhanalainen harvinaisuus
Votkin on mainostanut kyytönlihaa lehti-ilmoituksella, jossa kerrotaan nautojen olevan peräisin Äkkijyrkän tilalta. Liha on mainoksen mukaan vähärasvaista ja sopii muun muassa luullisena keittoon.
- Sovimme nimen käyttämisestä Miinan kanssa. Se oli sitten lopulta minun henkilökohtainen päätös, Votkin toteaa.
Votkin ei muista, että uhanalaista kyyttöä olisi ollut koskaan aiemmin myynnissä vähittäiskaupan lihatiskillä. Joulun kinkkusesonki on kuitenkin vienyt Votkinin mukaan selvästi huomiota harvinaiselta alkuperäiskarjan lihalta.
- En osaa sanoa, miten kauppa on käynyt. En ole edes itse päässyt joulukiireiden vuoksi testaamaan kotona kyyttöä.
Seuraava erä teuraaksi tammikuussa
Votkinin arvion mukaan kyytönliha loppuu Chef Wotkin`silta ensi viikon puoliväliin mennessä. Seuraavan kerran Äkkijyrkän karjaa on menossa teurastettavaksi tammikuun puolivälissä, ja Votkin aikoo ehkä jälleen ostaa lihat itselleen.
Miina Äkkijyrkkä joutuu poistumaan Helsingin hovioikeuden päätöksellä Skatan tilalta tammikuun puoliväliin mennessä. Hän on asunut tilalla 1990-luvun puolivälistä asti.
Miina Äkkijyrkän tilan lisäksi harvinaisia kyyttöjä on ollut aiemmin muun muassa Sukevan vankilan avo-osaston maatilalla Sonkajärvellä. Kyytöjä arvioidaan olevan Suomessa noin 500.
Kommentit (2)
eläintensuojelijat nyt on? Väijymäsä edelleen joulukinkkujamme? Törkeää Miinalta!
Miina joutuu poistumaan tilalta. Mihin hän olisi eläimet ottanut? Kerrostaloon? Kissajuttu on asia erikseen. Muuten käy lähinnä sääliksi.
eläintensuojelijat nyt on? Väijymäsä edelleen joulukinkkujamme? Törkeää Miinalta!