Lue keskustelun säännöt.
tahtoisin hypätä laskuvarjolla?miten....?
18.12.2009 |
pitääkö siis käydä monta kurssia,aina tietysti hypätään ainakin aluksi jonkun ammattilaisen kanssa? paljonko kurssit maksavat? tämä olisi suuri haaveeni.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sitten katot jotta mikä kerhoista on sinua lähinnä. Yleensä Suomessa alkaa hyppykausi kun kellot siirretään kesäaikaan, tietty säistäkin riippuen, mutta siis keväällä niihin aikoihin on ekat kurssit.
Käyt siis kurssin ja hyppäät tietysti ekat hypyt pakkolaukaisunarusta, jolloin varjo aukeaa kyllä, huolehdit vain oikeasta uh (uloshyppy)-asennosta ja siinä kaikki. Siitä sitten opetellaan harjoitusvetoja irtokahvalla ja kun ne sujuu, pääset avaamaan itse ja sitä myöten pidempiin vapaisiin pudotuksiin. Oppilashypyissa hyppymestari eli mesu katsoo uloshyppypaikan ja sanoo kun menet ulos. Mesu myös antaa lyhyen arvion hypystäsi hyppypäiväkirjaan.
Kurssiin kuuluu usein 2-3 hyppyä, voi olla kerhokohtaisia eroja. Myös hinnoissa voi olla kerhokohtaisia vaihteluita. Kurssin hintaan kuuluu myös kerhon varusteiden käyttö (varjo, haalari, suojalasit, kypärä, korkeusmittari.) Tukevat, etenkin nilkkaa tukevat kengät kannattaa hankkia ja jos heti keväällä hyppäät niin tarvitset hyvät hanskat joilla saa hyvin otteen.
Oppilashyppyjä teet niin kauan ett ätarvittavat suoritteet on hoidettu (opit liikkumaan vapaassa pudotuksessa, katsomaan itse uh-paikan jne.). Sen jälkeen olisi ajankohtaista harkita oman varjon ostoa, jolloin yksittäisen hypyn hinta on edullisempi kuin oppilashypyn hinta kerhon kamoilla.
Joillain kerhoilla taitaa olla ns. nova-koulutuksia, jolloin pääsee nopeasti vapaapudotukseen ja pakkolaukaisunarussa ei tarvitse hyppiä. Tällöin mukaan hyppää kaksi? mesua ja auttavat oikeassa asennossa ja laukaisussa tarpeen niin vaatiessa.
Jos haluat vain kokeilla, niin tandemhyppy voi olla hyvä vaihtoehto. Siihenkin sisältyy koulutus ja tällöin hypätään tuplavaljaissa tavallista suuremmalla varjolla ja mukana hyppää siis hyppymestari.
Googlaa ja lue kerhojen sivuja niin saat ajantasaista tietoa. Itse en ole enää aktiiviharrastaja joten tämämnpäiväistä tarkkaa tietoa esim. hinnoista en osaa antaa.