Edes hiukan ekologisesti ajattelevat vanhemmat - oletteko selittäneet valintojenne syitä lapsille?
Ihmettelin, kun sain tuttavaltani kritiikkiä siitä, kun perustelin ympäristösyillä esikoululaiselle sitä, miksei häntä viedä autolla eskariin. Tietysti esitin asian lapsentasoisesti - tyyliin että emme halua autoilla lyhyitä matkoja, koska autoilu saastuttaa (saasteista meillä on puhuttu aiemminkin) ja maapallo ei kestä liikoja saasteita, vaan sairastuu. Tuttavan mielestä lapsia ei saisi stressata tällaisilla asioilla. Mitä mieltä te olette? Ympäristöasioiden lisäksi meillä esikoululaiselle on kyllä sanottu myös mm. että kaikilla ihmisillä ei ole tarpeeksi edes ruokaa.
Kommentit (15)
Selitän muutenkin asioita lapsilleni niinkuin ne ovat, tietysti siten että he ymmärtävät. Ei se heitä stressaa. Eri asia on _turha_ syyllistäminen, tyyliin: syö lautasesi tyhjäksi, maailma on täynnä ihmisiä joilla ei ole ruokaa... Tällainen on turhaa, koska a) eihän se lapsen syöminen muita ihmisiä auta ja b) sekoittaa vielä lapsen käsityksen syy-seuraussuhteista, kun on niin huonosti ajateltu.
Meillä ei ole autoa, ja kun 4-vuotias sitä ihmettelee, on sanottu, ettemme tarvitse autoa, koska asumme kaupungissa, joten auton pitäminen olisi meille turhaa ja veisi hirveästi rahaa. Tyttö on todennut, ettei se haittaa, kun voidaan sitten ostaa niillä rahoilla enemmän leluja (ei kyllä osteta, vaan säästetään) :D
Me myös käytämme (osittain) kestovaippoja, kierrätämme roskat, sammutamme valot huoneesta poistuessa ja muutenkin yritämme olla suht ekologisia, syömme suht vähän lihaa (kerran viikossa tai harvemmin) ja mitä kaikkea muuta. Jos lapset sitä ihmettelevät, kerromme miksi niin tehdään, emmekä ala selittelemään satuja. muttei niitä tarvi selitellä, jos sitä ei kysytä.
Kerron että paperista tehdään uutta paperia ja perunankuorista multaa... Pattereita ihmeteltiin pari päivää sitten ja pohdittiin että ne ei sinne luontoon ja kaatopaikalla kuulu, ne pitää viedä oikeaan laatikkoon.
Ei tuon ikäinen tajua ajatella jotain jätevuorta ja kaatopaikan valtavaa kokoa vaan on alusta asti sitä mieltä että jee, hyvä homma! Pienempi roskapussi on sitä paitsi lapsenkin helpompi kantaa roskikseen. Ei nuo häntä stressaa :)
Lapsi tietää, että tarhakaverin äiti on samassa rakennuksessa töissä kuin minä. Meillä myös on ihmetelty autokyydin puutetta tarhaan ja sitä mikseivät äiti ja isä mene autolla töihin niin kuin muut vanhemmat. Meillä on lapselle kerrottu ympäristösyitä perusteluiksi em. asioille. Fiksuna poikana lapsi sitten kysyi, etteikö "Villen" äiti tiedä, ettei autoa kannata turhaan käyttää, jos pääsee junallakin.
lapsen tasoisesti. Ryhmät vievät vuorotellen maitopurkit kierrätykseen, askartelevat pakkauksista ja vessapaperihylsyistä, sammuttavat turhat valot.
Kotona on tuosta hyvä jatkaa. Vaatteita kierrätetään, ostetaan kirpputorilta (kerrottu, jos edullisemmin saa hyvää käytettyä, niin säästyneillä rahoilla voi tehdä muuta) jne
meidän 5-vuotiaalle. Asiat vaan tehdään niin :)
Jos tuo kysyisi niin kertoisin miksi näin tehdään. Mä en näe siinä mitään järkeä etten kertoisi tai rupeasin vähättelemään asiaa.
että jotkut ihmiset tarvitsevat autoa, kun heillä on niin pitkä matka tms. Tai että heistä liha on niin hyvää, että he mieluummin valitsevat jonkun toisen tavan auttaa maapalloa. Itse ainakin vältän syyllistämästä muita lapsen kuullen.
Lapset ovat itse kyselleet ja minä vastannut. Esim. minä kiellän sytyttämästä kaikkia valoja tai laskemasta turhaan vettä - lapset kysyvät miksi - minä vastaan. Kierrätys on meillä ihan arkipäivää ja lapset ovat osanneet jo ihan parivuotiaista eritellä eri jätteen eri lokeroihin.
Meillä on myös puhuttu nälänhädästä ja siitä, että kaikilla ihmisillä ei ole asiat niin hyvin mitä meillä täällä Suomessa. Ei lapsi stressaannu kun asioissa edetään lapsen oman kehityksen mukaan.
Voihan herkkä lapsi siitäkin tietty ahdistua. Pääasia on kuitenkin että turvallisuuden tunne pysyy. Voi hyvin kertoa että raha-asioista pitää huolehtia eikä voi ostaa mitä tahansa, mutta kyllä meillä on tarpeeksi rahaa niihin asioihin jota tarvitsemme pärjätäksemme. Samoin voi sanoa että maapallostakin pitää huolehtia että täällä olisi hyvä asua, eikä siksi että me kohta hukutaan saasteisiin ja luonnonkatastrofit tappavat ihmisiä. Esitystapa siis on ratkaiseva.
"Haluamme, että teille jää mahdollisimman puhdas maapallo, sitten kun olette aikuisia" Lapset on ymmärtäneet hyvin, eivätkä ole koskaan huolestuneet/ stressanneet asiasta.
ja emme ole ekologisuudesta vielä jutelleet.
Tällä hetkellä koen tarpeellisemmaksi perustella asioita rahan säästämisellä.
Ovat nyt 7v ja 5v eikä sellaista aikaa olekaan, etten olisi kaikkeen vastannut suoraan (toki yksinkertaisesti, mutta asiat asioina).
Ovat kuulleet "miksei mennä autolla?"-kysymyksen vastauksen niin usein, että nykyään pyydän heitä itse vastaamaan siihen (saastuttaa, bensa maksaa ja auto kuluu ja ihmiset tarvitsevat liikuntaa).
Kaikkeen muuhunkin vastaan totuudenmukaisesti (no, joulupukki-/tonttujuttuihin vähän tyhmäksi tekeytyen...).
Lapset ahdistuvat varmasti siitä paljon enemmän, ettei heille selitetä asioita.
perustelemaan mitään ekologisuudella, mutta lapset kierrättävät mm. leluja ja vaatteita mielellän kun heille kertoo, että näin joku toinen lapsi saa leluja tai vaatteita. Ystävä työskentelee maassa, jossa on pula kaikesta. Hänen mukanaan menee aina muutama paketti vaatteita, leluja ja hygieniatarvikkeita hänen jaettavaksi.
Tosin esim. lyhyt koulumatka kävellään/pyöräillään koska se on terveellistä, tekee hyvää ja on ekologinen vaihtoehto. Eli ensisijaisesti tuo on selitetty lapselle niin että ulkoilu ja liikunta tekee hänelle itselleen hyvää.
Monet muutkin valinnat olen ihan kertonut miksi valitsen niinkuin valitsen. Millä lapset niitä oppisivat ymmärtämään jos ei niitä heille selitä?
jos asiaa ei esitä ihan otsa kurtussa. Tottakai kysymyksiin vastataan. Ei syyllistävästi, mutta ei minusta pidä valehdellakaan. Meillä ei autoilla, koska se saastuttaa. Äiti ei syö lihaa, koska sen kasvattaminen kuluttaa paljon maapallon voimavaroja. Mutta en näitä selittele omille enkä vieraille, jos eivät kysy.