Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Takka-leivinuuni vai pelkkä takka?

Vierailija
15.12.2009 |

Että osaa olla vaikea tietää, että pitäisikö ostaa uuteen taloon pelkkä takka vai takka-leivinuuni-yhdistelmä. Koko syksyn oon tätäkin pähkäillyt, enkä oo vieläkään osannut päättää.

Antakaapa näkemyksiä kaikki kellä tulee yhtään mitään mieleen, jotta saisin tästä joskus valmista!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen tulikivi-leivinuuni jossa on lasinen luukku. Käy siis täysin takasta, mutta laittaa usein riisipuuron jälkilämpöihin.

Vierailija
2/24 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin takka. Tuskin monikaan päivätöissä käyvä (puoli-) kaupunkilainen ehtii leivinuunia poltella. Landella tietty eri juttu kun voi heittää puolikkaan hirven tai lampaan uuniin.

Edellisen talomme naapuri käytti leivinuunia vain roskien polttoon ja siitä tuli ihan karmiva haju koko ympäristöön ennenkuin saatiin kielto päälle (sillä muovin tms jätteen poltto ON kiellettyä takassa ja uunissa). Eivät tietääkseni koskaan leiponeet siinä mitään tai laittaneet ruokaa.

Meillä on takat molemmissa kerroksissa ja olen tosi tyytyväinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän astisessa elämässäni en ole kertaakaan miettinyt tarvitsevani leivinuunia, joten en koe tarvitsevani sitä uudessakaan talossa.

Leipomiset ja ruuanlaitot onnistuu muutenkin keittiössä ja joulupuuron saa halutessaan haudutettua yön yli muös varaavassa takassa, kun on oikeat välineet. Pelkkää puuroa varten en halua kivikasaa keskelle taloa!

Vierailija
4/24 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muutenkin laivinuunissa tehty ruoka maistuu paljon paremmalle kuin tavallisessa sähköuunissa tehty.

Vierailija
5/24 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pohdin samaa ja pelkkään takkaan päädyttiin. Takkaa lämmitetään nyt kylmillä päivittäin ja hyvin lämpenee talo. Joku aikaisempi kun moitti takon lämmitysarvoa. Oikean kokoinen ja hyvä varaava takka, niin kyllä antaa lämpöä.

Itse ajattelin, että leivinuunin käyttö on loppujen lopuksi aika vähäist, koska töissä käyn, en ole hauduttelemassa ruokia.

Hintaerohan on huima, joten kannattaa miettiä, että käytääkö sitä leivinuunia sitte paljon.

töistä tullessa on lämmintä ruokaa vastassa

Vierailija
6/24 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä mietitään sitä, tuleeko siitä sellainen että leiviuunissa on oma tulipesä. Ilmeisesti tulee. Sitten voi haudutettavien ruokien lisäksi vaikka paistaa leipää.

Vierailija
7/24 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska emme ole kovia leipomaan emmekä laittamaan ruokaa.

Jos pidät kyseisistä jutuista,niin tottakai leivinuuni myös.

Meillä siis 110 neliöinen omakotitalo vantaalla ja kyllä passaa tuonkin takan kanssa :) varaava kuin on.

Vierailija
8/24 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niin tulee olemaan jatkossakin.

Vierailija
9/24 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takan saa silloin sijoiteltua vapaammin, eikä keittiössä ole isoa möhkälettä tilaa viemässä. En osaa kuvitella itseäni käyttämässä leivinuunia.

Vierailija
10/24 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivinuunissa on todellakin ihana muhitella ruokia vaikka useampi tunti. Ei tarvitse olla huolissaan sähkönkulutuksesta. Me ei ennen myöskään kovin usein pidetty tulta takassa mutta tänä syksynä on aika useasti nautiskeltu siitäkin. Meillä kun on sohva takan edessä niin mikäs sen ihanampaa kuin lökötellä hyvän kirjan kanssa takkatulen loimutessa.

Vierailija
11/24 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on näkemyksiä tullut, vaikka en sitten itse ehtinytkään nostella ketjua päivän mittaan. Enkä näköjään turhaan kysynyt. Sillä olin lähinnä miettinyt, että tuleekohan sitä leipää sitten leivottua kuitenkaan, vaikka siihen leivinuuni on ihan omiaan. Mutta onhan sille uunille paljon käyttöä, kun siihen vain totuttelee.

Ja tosiaan meilläkin paistetaan paljon erilaisia lihapatoja uunissa. Ja nyt niiden kanssa on se ongelma, että liha kestää kypsyä kauan, ja sähköhellan kanssa pitäisi periaatteessa olla koko ajan päivystämässä. Leivinuuniin sen padan voi tosiaan jättää hautumaan, vaikkä lähtisi itse käymään jossain. En ollut tuota tajunnut, ja oli hyvä, että se tuli tässä esille.

Ainoana vastuksena oikeastaan on vain se, että takalle varattu tila ei nyt sitten kuitenkaan ole niin hirmuisen paljon, joten pelkkä takka mahtuisi paikalle paremmin. Mutta sitä pitää mennä sinne rakennukselle paikan päälle mallailemaan. Ja tokihan takka on sievemmän näköinen ilman leivinuunia muutenkin.

Jos on vielä ajatuksia näin illalla, niin saa jatkaa ketjua.

Vierailija
12/24 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasimme, että lämmittämistä verten leivinuuni oli selvästi tehokkaampi. Siellä sitten pidimmekin enemmän tulta. Yöllä puuro hautui ihanasti siinä sivussa.

Nykyisin meillä on erikseen leivinuuni. Kunnon kivikasa keskellä taloa!

Vierailija
13/24 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos saisin valita, ottaisin yhditelmän

syy on se että leivon ja kokkaan paljon.

Sisareni perheineen osti talon kesällä jossa on leivinuuni-takka yhdistelmä ja käyttävät päivittäin jompaa kumpaa .

Ajattele myös sitä mahdollisuutta jos tulee energian saannissa katkos öljy tai kaukolämpö ei pelaa teiltä ei lämmin lopu kun olette varanneet puutavaraa varastoon.

Jos pidät leipomisesta on uuni aivan ehdoton valinta. Kannattaa laitattaa siihen lämpömittari joka on uunin ulkopuolella ja näyttää uunin lämpötilan niin osaat sitä käyttääkin.

Toki on saatavilla sellaisia metallisia mittareita (jotka unohtuu uuniin ja häviää)

jolla voi mitata lämpötilan.

Ystävättärelläni on puilla lämpiävä uuni, kertoi viikonloppuna leiponeensa karjalan piirakoita joulua varten, teki raakapakasteena

käyttää viikoittain uunia lämmitykseen ja ruoanlaittoon etenkin viikonloppuisin

Vierailija
14/24 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on takka/leivinuuni ja mielestäni meille toimiva yhdistelmä. Takassa puiden polttaminen on aika vähäistä, mutta leivinuunissa pidetään tulta talvisin lähes päivittäin. Samalla saa lämpöä taloon ja ruuat kypsiksi tai lämmitettyä.

Vierailija
15/24 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä oletko/oletteko kovia tekemään ruokaa jne..

Meillä on Nunnauunin takka-leivinuuni, ja todella tykätään!!!

Takka varaa hyvin ja leivarissa on ihana muhitella ruokia! Itse en kyllä enää muuta vaihtoehtoa edes ajattelisi. Että jos joskus muutamme, tulee seuraavaankin takka-leivari ja ehdottomasti Nunnauunin!

Vierailija
16/24 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat ja leivinuunia lämmitämme nyt talvella päivittäin, takkaa pari kertaa vuodessa. Eli ehdottaomasti leivinuuni. Ja sellainen oikea, missä poltetaan puita eikä sellainen mikä lämpenee alapuolella olevan takan lämmöstä. Uunissa hautuu lihat mureaksi yön yli melkeinpä itsestään. Leivontaan olen sitä vähemmän käyttänyt.

Vierailija
17/24 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ehdottomasti tulikiven (vastaavan) missä ainakin tuhat kiloa kiveä. Lämpöarvo todella hyvä verrattuna näihin (valitettavasti meilläkin nyt käytössä..) pilipali "hienoihin" kaakeliuuneihin...

Vierailija
18/24 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

puuhella. Takkaa ei käytetä kuin ehkä 1krt/v., puuhellaa muutama krt/v. (jostain kumman syystä, olis helppoo ja kätevää) mutta leivinuuni on kyllä ahkerassa käytössä, kesällä vähemmän, mutta paljon tulee ruokia laiteltua ja leivottua uunissa.

Että ehdottomasti takka-leivinuuni!

Vierailija
19/24 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pohdin samaa ja pelkkään takkaan päädyttiin. Takkaa lämmitetään nyt kylmillä päivittäin ja hyvin lämpenee talo. Joku aikaisempi kun moitti takon lämmitysarvoa. Oikean kokoinen ja hyvä varaava takka, niin kyllä antaa lämpöä.

Itse ajattelin, että leivinuunin käyttö on loppujen lopuksi aika vähäist, koska töissä käyn, en ole hauduttelemassa ruokia.

Hintaerohan on huima, joten kannattaa miettiä, että käytääkö sitä leivinuunia sitte paljon.

Vierailija
20/24 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuttu tässä nyt 10 vuotta ja leivinuunia olen käyttänyt kerran.