Kuinka hyvin teidän ekaluokkalaiset kirjoittaa sanoja ja lauseita?
Kommentit (17)
kun ei malta kirjoittaa kerralla loppuun ja satunnaisesti tulee virheitä kaksoiskonsonanteissa.
jää kirjaimia pois. mut kovin harvoin kyllä.. esim sanassa jossa on kaks samaa kirjainta peräkkäin.. toinen voi unohtua..
jon-na.. onkin jo-na.. tms. mut huomaa itse sitten virheensä kun laitan lukemaan sen mitä kirjoitti.. eipä ne lauseita vielä koulussa kirjoita.
Kirjaimia ei jää pois, mutta joskus tavuviiva tulee väärään kohtaan. Eli esim. kork-ea. On siitäkin kovaa vauhtia oppimassa pois.
On osannut kirjoittaa jo parin vuoden ajan ja kirjoittaa nykyään vaivatta kirjeitä ja pieniä kertomuksia. J-kirjaimen lenkki tulee joskus väärään suuntaan, varsinaisia kirjoitusvirheitä ei tee.
Oppinut hurjasti syksyn aikana. Tyttömme oppi lukemaan viime keväänä eikä juuri kirjoittanut ennen koulua, vaikka osasi kirjaimet ja osasi ihan kunnon repertuaarin sanoja kirjoittaa "ulkomuistista". Mutta ei osannut tuottaa tekstiä kirjoittamalla. Nyt osaa :)
minusta on ihan relevanttia vertailutietoa kertoa, että osa eskarilaisista kirjoittaa jo virheettömästi. Eli jos ekaluokkalaisesi ei vielä(kään) osaa kirjoittaa, on selvästi jäljessä.
Miksi toisen äidin tyhmyys minua harmittaisi? Olen itse nopea ja tarkka lukija.
Mun tokaluokkalainenkin tekee vielä virheitä ja ihan normaali on, koko ajan kehittyy. Sen sijaan osaa kertotaulun täysin :-)
Ja mitä lapseni taitoihin tulee, hän lukee ja kirjoittaa kahta kieltä sujuvasti.
Ja on loppusyksyn lapsi eli ei liene sinun lastasi kauheasti vanhempi.
Matikassa hän teki jo 5-vuotiaana 2. luokan tehtäviä.
Montaako kieltä oma lapsesi puhuu, lukee ja kirjoittaa? Miten on laskutaidon laita?
10
minusta on ihan relevanttia vertailutietoa kertoa, että osa eskarilaisista kirjoittaa jo virheettömästi. Eli jos ekaluokkalaisesi ei vielä(kään) osaa kirjoittaa, on selvästi jäljessä.
Vaikka sinun lapsesi (ja minun) osasi kirjoittaa hyvin jo eskari-ikäisenä, ekaluokkalainen lukemaan ja kirjoittamaan opettelevat ei MITENKÄÄN ole myöhässä missään!
Nehän ovat taitoja, jotka hankitaan aivan opetussuunnitelmankin mukaan vasta ekan kouluvuoden AIKANA.
Lukemisen oppiminen ei myöskään korreloi älykkyyden kanssa, se sinun kannattaa myös muistaa.
-5 vai mikä se olikaan-
meidän ekaluokkalainen kirjoittaa ihmeen virheettömästi. Joskus jää kirjain pois, tosi harvoin.
meidän kolmasluokkalainen kirjoittaa huonommin kuin hän. Hänellä on lähes joka sanasta kirjain pois. Jos ei kirjainta, niin vähintään i:n piste.
Hän laskee jo nyt kuudennen luokan matikkaa, lukee sujuvasti, jopa väärinpäin. Hän on luokkansa paras laulaja, juoksija, piirtäjä ja kaikkein kaunein, kiltein ja hyväkäytöksisin. Olkaa kateellisia!
Ja koska tähän keskusteluun vedettiin älykkyys mukaan, niin lisättäköön, että tuo kolmasluokkalasella on ilmeisen korkea älykkyysosamäärä. Huomattavasti korkeampi kuin ekaluokkalaisella.
Muutoin kirjoittaa mielestäni hyvin.
Vieraskielisillä tai vaikeilla sanoilla on hellyttäviä kirjoitusasuja. Sisällöt (joita tässä ei kysytty) ovat tuon ikäisellä aivan ihania. Aiomme ilman muuta säästää hänen kirjoitusvihkonsa. Nyt hän juuri oli kirjoittanut lauseen "pepussa on kirjoja" eli P:stä jäi r:n kenoviiva pois.
Meidän ekaluokkalainen oli kirjoittanut, että pellolla oli lepäcertu.
Ja näin meillä:
Mun ekalainen oppi lukeen koulun alettua vasta. Nyt kirjoittaa aika hyvin. Tuplakonsonanteissa hänellä on ehkä eniten ongelmia, eli toinen jää pois, tai sitten laittaa kaksi peräkkäin vaikkei tarvitsisi. Sanat kirjoittaa usein vielä "putkeen" ilman välejä. Mutta olen ylpeä hänen edistymisestään, kun ennen koulua ei ollut lainkaan kiinnostunut lukemisesta/kirjoittamisesta.