Pätkätyöläisen valitusta.
Että alkoi sapettaa. Olen vuosikausia ollut eräässä firmassa määräaikaisissa työsuhteissa. Alkuun vain kesäisin, kun opiskelin (aikuisiällä), sitten välillä on tarjottu työtä myös kesän jälkeen vuoden loppuun. Tänäkin vuonna näin, mutta nyt työt pienen tauon jälkeen jatkuvat taas kevääseen. "Lomia" on välillä ollut, kun työsuhde ei heti ole jatkunut. Mutta pääasiassa olen viimeiset 7v ollut vailla kesälomaa. Tietty ihminen voi hakea "kunnon" vakituista hommaakin, jolloin kertyisi kesälomaa, mutta elämäni on nyt näin soljunut nämä vuodet. Nyt vain iski totaalinen ketutus. Saako ihminen haluta KESÄlomaa vai olenko vain laiska nahjus, joka ei ymmärrä iloita saamistaan työsuhteista? Tämä nyt tällaista nurinaa, mutta miten itse ajattelette?
Kommentit (20)
Mulla eka kertaa kahdeksaan vuoteen ens vuonna palkallista lomaa! Toi on vaan niin tyypillistä nykyään ettei siitä ees puhuta minään isona epäkohtana :(
Ja nyt mittani alkaa tulla täyteen. Haen toki hommia, mutta tämä nykyinen työpaikka (jos ei pätkittämistä ajatella) on muuten kiva. Nyt tiedän emlko varmaan, että loppukeväästä sanotaan, että olisi taas uusi pätkä (eli kesälomitukset) tarjolla. Mitäpä siihen sitten? Joko otat hommat vastaan ja olet taasen yhden kesän lomatta vai jäät työttömäksi. Alkaa tosin jälkimmäinen vaihtoehto jo valmiiksi houkuttaa. Sen verran harmittaa.
Mutta tämä on työnantaja linjaus. Ja tämä on pitkälti mahdollista sen vuoksi kun kukaan pätkäläinen EI uskalla haastaa työnantajaa oikeuteen pätkien jatkamisesta. On oikein lakikin kuinka monta pätkää voi kirjoittaa jonka jälkeen työntekijä pitäisi vakinaistaa mutta koska työnantajat eivät joudu tässä asiassa vastuuseen homma jatkuu.
Itsekin työskentelen alalla jossa käytetään paljon pätkäläisiä joillakin on jopa 10v takana. Aika paljon jää etuuksia saamatta pätkäläisenä mutta minkäs teet....ja varsinkin kun ajat ovat muutenkin huonot, on YT neuvottelut menossa ja porukkaa irtisanotaan. Ei silloin olisikaan oikeen pätkäläisiä vakinaistaa mutta hyvinä aikoina en ymmärrä työnantajan politiikkaa....
Ei tässä voi sulle mitään lohdutuksen sanoaja sanoa kuin kovasti jaksamista.
että työsuhteita ei saa ketjuttaa ilman pätevää perustetta. Ja näitähän tämäkin firma sitten keksii, on lomaa, sairausloman tuurausta, on milloin mitäkin ihme projektia. Jossain määrin saattavat pitääkin paikkansa, mutta keksimällä ne keksitään. Hassuinta on että tästä uudesta pätkästä ei koskaan ilmoiteta kun muutamia päiviä aiemmin (ennen loppumista). Sitten änkytetään ja solkataab jos sanoo, etten millään heti pääsisi jatkamaan. On vaikka menoja suunniteltu tms. Joustoa ei löydy työnantajan puolelta. Oletetaan, että kassi ulko-oven vieressä odotan, että jospa suvaitaan pyytää uudelle jatkolle.
Ensimmäiset kolme vuotta valmistumisen jälkeen olin yhdellä sopimuksella ja sain siis mukavat kesälomat. Sen jälkeen alkoi neljän kuukauden pätkittäminen, jota siis on kestänyt nyt toiset kolme vuotta. Kesät olen työttömänä. Tämänhetkinen sopimus loppuu 31.12., eikä minulle ole vielä kirjoitettu uutta ensi vuoden alkuun. Mutta sanallisesti on sovittu jo keväästä. Kesän siis olen taas työttömänä. Tosi hienoa, kyllä valtio osaa kyykyttää.
Ja teet selväksi, että jos talosta ei löydy, niin lähdet muualle. Jos olet työpaikalle korvaamaton, niin vakinaistavat sinut. Jos taas et, niin senkun lähdet!
Lomarahathan sulle maksetaan jo työsuhteen päättyessä.
lomarahat kuitenkaan sitä koko aikaa kata.
Marraskuun alkupuolella aloin päästä taloudellisesti taas jaloilleni...
Mutta ei tämä sitä tarkoita, etteikö työntekijällä kuuluisi olla palkallista lomaa.
kuten sanoin, olen kesälomittajana joka kesä. Kovasti pyytämällä saan pari päivää palkatonta. Je toki, maksetaanhan kertyneet lomat rahana. Mutta näillä pätkilähän juuri venkslataan senkin vuoksi, että kertyneet lomat maksetaan rahana. taidan tosiaan tehdä niin, että seuraavaksi sano, että jos olen tärkeä niin vakinaistakaan. Muuten lähden..
ap
Sellaistakaan en koskaan ole saanut, kun kertyneet lomat maksetaan rahana. Eli olen siitäkin paitsi jäänyt kaikkina näinä vuosina :-(
työsuhteen loppuessa. Mä olin 2 ja puoli vuotta aikoinani määräaikesna, 7 eri sopimusta, työkaverilla ollut joku 23 sopimusta.
Tämä on joku kummallinen harhaluulo vakityöntekijöiden kohdalla, että pätkätyöläisille muka korvattaisiin lomat täysmääräisesti. Jos olet neljä kuukautta töissä, jonka jälkeen jäät kesäksi työttömäksi niin lomarahat laskennallisesti kuittavaat tuosta ajasta ehkä noin viikon. Sitten sen jälkeen et saa palkkaa lainkaan, kunnes taas kesän jälkeen kutsutaan takaisin töihin. Ja Suomessahan lomalta palaavat vakityöntekijät saavat lomaltapaluurahan, sen palkallisen loman lisäksi. Että kyllä se pätkätyöläinen häviää näissä loma-asioissa 5-0.
lomarahoista, se on tietty prosentti kuukausipalkasta. Ja vuosiloma kertyy, tosin se usein maksetaan rahana, kuten lomarahakin. Lomaltapaluurajhaa ei ole ollut vuosiin, se on nykyäään nimeltään lomaraha.
maksetaan lomakorvaus kertyineistä lomista joita ei voi pitää. Lomarahat saa vakituinen työntekijä, tämäkin on tosin tes-kohtainen.
lomarahoista, se on tietty prosentti kuukausipalkasta. Ja vuosiloma kertyy, tosin se usein maksetaan rahana, kuten lomarahakin. Lomaltapaluurajhaa ei ole ollut vuosiin, se on nykyäään nimeltään lomaraha.
että määräaikainen menettää lähes KOLMEN KUUKAUDEN PALKAN, kun häntä ei palkata kesäksi. Ja koska kyseessä on opettajan hommat, niin tuo kolme kuukautta on lomaa eli lukuvuoden aikana kertyneiden ylityötuntien paikkailua.
kertyneet lomapäivät rahana (eli kuukausipalkka jaettuna 25 joka kerrotaan kertyneillä lomapäivillä). En mitään muuta sen lisäksi. Eli näemmä tosiaan ainakin minä olen määräaikaisena hävinnyt siltä osin, että mitään ns. lomarahaa minulle ei ole koskaan maksettu. Onko tämä työehtosopimuskohtaista? Kenelle maksetaan ja kenelle ei?
ap
kertyneet lomapäivät rahana (eli kuukausipalkka jaettuna 25 joka kerrotaan kertyneillä lomapäivillä). En mitään muuta sen lisäksi. Eli näemmä tosiaan ainakin minä olen määräaikaisena hävinnyt siltä osin, että mitään ns. lomarahaa minulle ei ole koskaan maksettu. Onko tämä työehtosopimuskohtaista? Kenelle maksetaan ja kenelle ei?
ap
Eli minulle myös maksetaan vain laskennallisesti palkalliset lomapäivät. Ja työkkäri vähentää tietenkin tämän ajan sitten työttömyyskorvauksesta.
Mut siis seiskahan saa kesäloman, joten mikä vika?
Lomarahathan sulle maksetaan jo työsuhteen päättyessä.
että työtön työnhakija saa matkustaa ulkomaille (lomalle) viikoksi, jos ilmoittaa siitä te-keskukseen ja on tavoitettavissa koko loman ajan. Jos haluaa olla 2 viikkoa lomalla, ei toisesta saa työttömyyskorvauksia vaikka olisikin tavoitettavissa.
Toinen ongelma on se, että jos on tehnyt 5 vuotta pätkätöitä, saa selvästi vähemmän lomarahaa kuin 5 vuotta vakituisessa työsuhteessa ollut kollega. Kesälomia kun ei pääse kertymään työsuhteen katketessa aina välillä.
Sitten kun yrittää lomailla työttömyyspäivärahoilla niin törmää matkustuskieltoon.
Tiedän paljon tuollaisia tapauksia esim hoitoalalla.