Mihin yhteiskuntaluokkaan me kuulumme?
Mä oon puheterapeutti, tulot n. 3200 e/kk, mies DI, tulot noin 4900 e/kk. Asuntolainaa n. 140 000 ja asunto on kerrostalo. Suvuissamme on lähinnä duunareita. Kumpikaan ei ole yrittäjä eli ollaan ihan palkkatöissä.
Kommentit (3)
Vaimo vuokrafirmassa töissä ja mies ihan tavallinen duunari. Max kk tulot yhteensä 3000€ kk. Autoja on kummallakin käyttöauto ja yksi varaauto jos jompikumpi hajoaa. Asumme vuokralla lähiössä vuokralla
koska luokka on enemmänkin kulttuuri kuin tuloraja tai virka-asema tai koulutus. Te voitte siis elää keskiluokkaisesti tai te voitte elää työväenkulttuurisesti tai te voitte elää agraarisesti tai te voitte elää jollain muulla tavalla.
Henkilökohtaisesti minä olen opiminut ns rusinat joka pullasta, eli jokaisesta tarjolla olevasta kulttuurista ne omasta mielestäni parhaat palat.
oman mielikuvitukseni tuota kertoisi teidän olevan nousukkaita keskiluokkaan, mikäköhän termi siihen, "keskinousukkaita" ?
Meillä on aikalailla sama tilanne ja tuolla nousukkaalla tarkoitan, että itse ainakin kärsin duunari suvustani ja erityisesti vanhemmistani.
Yhteiskuntaluokkaa on vaikea vaihtaa yhden sukupolven aikana, omat vanhemmat ja kasvuympäristö jättää aina jälkensä.
Yhteiskuntaluokkaa ei mielestäni määritä pelkästään se, mitä olette (tai mitä me olemme), vaan myös se, mistä tulemme.