Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koulukypsyystesti - kokemuksia?

Vierailija
10.12.2009 |

Esikoispojallemme suositeltiin eskarista nyt koulukypsyystestiin osallistumista. Asia tuli meille vanhemmille aivan puun takaa. Tähän mennessä eskarista on aina annettu ymmärtää, että kaikki menee hienosti. Myös viimeisessä neuvolassa sanottiin kouluvalmiuksien olevan oikein hyvät. Ja nyt tämä...

Poika kuulemma pohdiskelee asioita liikaa ja on hidas tekemään tehtäviä. Kielellisesti on hyvin lahjakas ja kaikki arkirutiinit hoituvat jo hyvin itsenäisesti. Onko siis niin, että lapsi ei saa olla syvällinen pohdiskelija (jota hän on ollut jo aivan pienestä asti kuten myös hyvin herkkä)vaan nyt pitäis jo 6-vuotiaana suorittaa mahdollisimman tehokkaasti? Eikö 6-vuotiaalle, ainakin minun käsitykseni mukaan, pitäisi vielä antaa mahdollisuus olla lapsi. Pojalla on vilkas mielikuvitus, mutta ei se kai ole este koulun aloittamiselle.

Itselleni tuli heti olo, että olen varmaan tehnyt jotain kovin väärin kun olen lapseni kasvattanut ajattelevaksi yksilöksi.

Miten tähän koulukypsyystestiin ja sen tuloksiin pitäisi nyt suhtautua? Onko testin tulos kiinni testaajasta ja mitä niissä sitten testataan?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä edes kunnolla saa vieläkään välillä vaatteita päälleen.

Siellä hän on nyt ekalla, eikä mitään ongelmia ole.

Mihin aikaan vuodesta poikasi on syntynyt?

Vierailija
2/30 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ei siis mitenkään loppuvuodesta syntynyt. MInusta on vain mielenkiintoista jos en vanhempana olisi huomannut jotain mitä nyt lastentarhanopettaja huomasi. Hän osaa kotona ottaa vastuuta jo nuoremmista veljistään, petaa sänkynsä aamuisin, pukee ja riisuu, käy vessassa itsenäisesti, tulee hyvin toimeen muiden lasten kanssa jne. Ainut mitä voi siis olla on ehkä hitaus eskaritehtäviä tehdessä ja sitten se mietiskely.

Ollaanko tässä yhteiskunnassa tehokkuusajattelussa jo niin pitkällä, että lapsi ei saa pohtia asioita!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on syntynyt syyskuussa. Kyllä se ero on valtava keväällä syntyneisiin. Ei siitä kannata pillastua.

Esikoiseni on koulussa, johon oli koulukypsyystestit ja yllättäen nyt tuo luokka jolla on, on sellainen että noin 80 % lapsista on keväällä syntyneitä.

2

Vierailija
4/30 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettava tosiasia on se, että koulussa pitäisi ehtiä tekemään tietty määrä tehtäviä tietyssä ajassa. Jos niitä ei tee, ei myöskään opi tarpeellista määrää asioita.

Vierailija
5/30 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joutui tuohon kans... psykologille siis. mun poika on syntynyt elokuun lopussa 2003.. Tarhasta tuli kyllä tietoa harva se päivä ettei poika pysy muun ryhmän mukana tehtäväkirjassa ja että lapsi kokee kirjan vastenmielisenä. Eskari ope sanoi että psykologi saa tehdä koulukypsyystestin, jotta voidaan kartoittaa ensimmäisen kouluvuoden avun tarve ajoissa. No poika kävi sit 2 kertaa psykologilla ja olivat tehneet siellä jotain testejä ja sit lopuksi mä menin juttelee kahden kesken sen psykologin kanssa tuloksista. Hän oli sitä mieltä että poikani koulunaloitus voi alkaa ihan normaalisti... Ainoastaan toimintaterapiaa pojalle voisi nyt varata. (sillä ei ole kätisyys vakiintunut yms.)

Vierailija
6/30 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja myös meille ehdotettiin tuota koulukyspyystestiä, koska eskarissa tehty testi (piti piirtää sanelun mukaan erilaisia kuvioita ja tunnistaa kirjaimia ja yhdistää oikea äänne oikeaan kirjaimeen) ei mennyt putkeen. Otettiin nyt netistä Ekapeli-käyttöön, päiväkodin suosituksesta.

Ihmettelen vaan, miksi pitäisi osata kirjaimet jo eskarin syksyllä, kun eikös niitä mennä kouluun opettelemaan. Vanhempi poika on nyt ekalla ja kivasti menee.

Vierailija
7/30 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä keskimmäinen poikamme kävi koulukypsyystestissä, ja samassa tilaisuudessa oli ainakin luokkahuoneellinen pikkukaupunkimme lapsia. Voi toki olla kuntakohtaisia eroja, mutta meillä se tuntuu olevan sangen rutiinitoimenpide. Käsittääkseni harvalla koulunaloitusta oikeasti edes harkitaan lykättäväksi, vaan pikemminkin testataan niitä osa-alueita joihin tuleva ope voi joutua tarkemmin puuttumaan.

Itsesyytökset ovat ihan turhia, lapset kun nyt ovat kaikki omanlaisiaan persoonallisuuksia.

Vierailija
8/30 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko kyse samasata? Se tehdään ryhmänä.

Vierailija
9/30 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdiskelija. Oli koko syksyn pukemisessa viimeinen, syömisessä viimeinen jne. Tykkää tehdä asiat rauhassa. Nyt on alkanut hosumaan ja kilpailemaan. On pukemisessa ensimmäinen, syö hotkien että on ekojen joukossa syönyt jne. On ilmeisesti omaksunut tehokkuusajattelun.

Mutta onko pohdiskelevaisuus joku peruste koulukypsyystesteille, omituista mielestäni.

Vierailija
10/30 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Se paistaa läpi. Ehkä ammattilainen näkee jotain mitä sinä et? Ja jos ammattilainen on väärässä, niin mitä siitä? Parempi testata kuin mennä liian varhain kouluun ja sitten kärsiä siellä kun ei ehkä pärjää.

Oma lapseni oli eskarissa, missä panostettiin vapaaseen leikkiin. Nyt hänellä on tokaluokkalaisena menossa parhaillaan psykologin testit, kun ei meinaa millään hahmottaa mm. matematiikkaa. Mielummin olisin antanut hänelle vuoden kasvuaikaa eskarissa, kuin nyt tämä, että itsetunto on romuna, kun "ei vaan osaa", vaikka tekee töitä ihan kamalasti.

Tsemppiä ap!!!

Vierailija
11/30 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei osaisi matikkaa tai että leikkisi vain.

2

Vierailija
12/30 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että ei koulunaloitusta olla lykkäämässä. Ehkä halutaan kartoittaa mahdollinen avun tarve.

Ekaluokkalaisen ei tarvitse olla "valmis" koululainen. Kaksi ekaa kouluvuotta harjoitellaan koululaisen perustaitoja. En siis tarkoita akateemisia taitoja, vaikka ne usein korostuvat. Yhtä tärkeitä harjoittelun kohteita ovat itsenäinen työskentely annettujen ohjeiden mukaan, omista tavarooista huolehtiminen ja ryhmässä toimiminen. Näitä ei siis tarvitse osata jo valmiiksi.

Tai jos joku toista väittää, niin voi pyytää perehtymään uudestaan Opetusuunnitelman perusteisiin.

Uskon, että poikasi on koulun alkaessa aivan yhtä valmis kuin teoisetkin lapset astumaan kouluopetukseen. Osa lapsista osaa kouluun tullessa lukea ja kirjoittaa, toiset taas tulevat toimeen kaikkien kanssa. Joku taas hukkaa aina tavaransa ja välillä itsensäkin, joku taas hahmottaa heti täydellisesti koulupäivän rakenteen ja eri toiminnat.

Vierailija
13/30 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eskarissa mennyt kaikki hyvin ja tullut positiivista palautetta. mutta ajattelin automaattisesti itse että ilman muuta lapsi menee koulukypsyys testiin, koska on loppuvuodesta syntynyt.

miksi pidät asiaa jotenkin pahana, että lapsi sinne menee? minusta se on hyvä asia. siellä ammattilaiset näkevät onko lapsi tarpeeksi kypsä kouluun tai jos on jotain huomautettavaa.

Vierailija
14/30 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei se testaaminen on negatiivinen asia vaan erittäin positiivinen. Tulee ongelmat ajoissa ilmi, MIKÄLI niitä on :).

Vierailija
15/30 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan panit kouluun liian aikaisin muiden opetusta häiritsemään?

Vierailija
16/30 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sitten tulee nyt ilmi jotain, johon poika tarvitsisi tukea yms. Ei minulla ole mitän itse testiä vastaan, vaan siihen miten tämä testi perustellaan. jos anoa syy, mikä minulle on kerrottu on se, että lapsi on hidas tehtäviä tehdessä ja kova pohdiskelemaan, niin en voi sille mitään että hiukan kummastuttaa.... Itse tehtävät hän tekee loppuun asti sitkeästi.

AP

Vierailija
17/30 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmasti itse parhaiten onko lapsesi koulukypsä. Suomessa on paisunut valtava määrä virkoihin ja muihin konsultoiviin tehtäviin näitä "auttajia" ja joka sortin terapeuttia. Jos he eivät löydä asiakkaita itselleen = työt loppuvat.

Heidän vakiovirtensä on, että ovat "ammattilaisia" ja "näkevät" sen mitä itse et näe. Tosiasia on, että jos he haluavat niin löytävät vikaa jokaisesta lapsesta tarvittaessa. Ja näin alkaa terapia käyntien kierre, kun lapsi olisi ihan ajan kanssa rauhassa itsekin kehittynyt sellaiseksi yksilöksi kun on.

Tuttavapiirissäni on kokemuksia tällaisen järjettömän puoskaroinnin tuloksista. Lapset ovat yksilöitä ja jokaisella oma tahtinsa kehittyä taipumustensa mukaan.

Kamalinta on, että vanhemmatkin saadaan uskomaan että lapsessa on "kehittämisen tarvetta" ja koulun lykkäämis- ja erityisopetus tarvetta. Nekin jolla oikea tarve olisi kasvavat parhaiten kun annetaan kasvulle aikaa eikä manipuloida sitä vallitsevan terapiamuodin mukaan.

Vierailija
18/30 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietty osa ikäluokan lapsista. Jos tulisi kohdalleni, pyytäisin heitä etsimään ja keskittymään oikeasti ongelmallisiin tapauksiin.

Työskentelen alalla ja tiedän, että pyritään poimimaan niitä lapsia, joiden vanhemmat vaikutavat aktiivisilta. Muutoin ei tule terapia käyntejä. Ja kunnan palveluostosopimus terapiaa tarjoavan tahon kanssa ei toteudu.

Vierailija
19/30 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan :) !

Minulla on siis kaksoset ja toisesta lapsestani olen ollut ns. huolissani jo aika pienestä. Olen aika ajoin puhunut ja kysellyt päiväkodissa, onko kaikki ok ja kaikki kuulemma oli ja koin, että minä vaan ylihuolehdin. Mutta kun ei se ollut niin. Kyllä vanhemmat tuntevat oman lapsensa ja siihen tunteeseen kannattaa luottaa. Itse olin jäänyt yh:ksi ja muutekin uupunut, en ymmärtänyt taistella lapseni puolesta. Koulussa häntä ei ekalla testattu, varmaankin verrattiin toiseen kaksoseen, ajattelivat ehkä, että toinen tulee vähän hitaammin.

Ja toinen asia on sellainen, että lapseni ei HÄIRITSE opetusta. Hän käyttäytyy hyvin ja kuuntelee opetusta, tekee aina läksyt, on hyvin tunnollinen. Mutta jostain syystä joku mättää. Sitä nyt selvitellän siis.

Vierailija
20/30 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa ope haukkui hänet ihan lyttyyn. Ei kuunnellut, oli liian hidas, kaverit ei pidä jne.

Nyt on ekalla - ja ope kommentoi hänet täysin päinvastoin. On liian nopea, luokan suosituin, kavereita piisaa, pärjää kaikkien kanssa...

Hieman on usko horjunut näihin ammattilaisiin.