Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetyksestä tietävät, antakaa vinkkejä miten saan maidon herumaan?

Vierailija
09.12.2009 |

5kk vauva kipeä, eikä suostu syömään tissistä. Pullosta maito kelpaa hyvin, koska siitä pystyy syömään pystyasennossa. Eilen söi tasan kerran rinnasta. Pelkään, että tätä menoa voin sanoa hyvästit imetykselle. Tärkeintä on kuitenkin, että vauva saa ruokaa joten olen suosiolla antanut pullosta.

Olen lypsänyt maitoa pulloon, mutta en saa kunnolla sitä herumaan. Rintapumpun kanssa en saa mitään, käsin saan lypsettyä kerralla 50-100ml, mutta se on työn ja tuskan takana. Välillä joudun antamaan korviketta.

Haluisin kuitenkin ylläpitää maidontuotantoa, jotta imetys taas jatkuisi kun vauva on terve. Maitoa on, mutta en saa sitä herumaan!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rintapumpun kanssa saa hetken "imutella", ennenkuin alkaa herua. Niin, ja annos alkoholia saattaa myös kiihdyttää tuotantoa ja herumista, eikä vielä vaikuta maitoon.

Vierailija
2/11 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ota vauva syliisi kun pumppaat, mieluiten niin että paljon ihokontaktia, ehkä jopa lapselle toinen rinta suuhun samalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta paras keinohan olisi saada vauva imemään kunnolla.

Oletko yrittänyt huijata rintaa vauvalle esim hänen nukkuessa, unisena, väsyneenä ja nukkuvana vauvat kyllä usein mielellään imuttelee. Minä koettaisin pitää mahdollisimman pysty asennossa, itse istuallaan, ja "huijata" imuttelemaan. Mitä enemmän vauva imee, sitä enemmän maitoa tulee. Rintapumppu ei vaan ole yhtä tehokas.

Oletko laittanut vauvalle nenään keittosuolatippoja, ja imenyt limaimurilla? Muistathan pitää huoneilman raikkaana ja viileänä, silloin pysyy nenä parhaiten auki!

Tsemppiä!

Vierailija
4/11 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen varmaan ollut vähän kärsimätön pumpun kanssa, äsken pumppasin helpoti 100ml, kun jaksoin aikani imutella.

Pitää taas yrittää tarjota tissiä vauvalle kun herää päiväunilta, toivotaan että on jo paranemaan päin, ainankin saa jo nukuttua hyvin.

Nenää on putsattu keittosuolalla ja nenäfridalla, silti ei suostu imemään rintaa. Pitää yrittää tuota huijausjuttua...

ap

Vierailija
5/11 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vain mieleen, että voisitko koettaa imettää sellaisessa asennossa, että vauvan on hieman pystymmässä?

Minkä ikäinen vauva muuten on? Muistaakseni 3 kk eteenpäin voi antaa nuhaan jo Nasolinia. Se avaa nenää hyvin.

Vierailija
6/11 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli itse istut ja vauva on puoli-istuvassa/lähes istuvassa asennossa sylissäsi ja imee siitä sitten rintaa.

Vierailija
7/11 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

Ota lämmin suihku ennen kun pumppaat, myös rinnat "täyttyvät" yöllä, eli heti aamulla voisit vaikka tyhjentää toisen rinnan (suihkun jälkeen) pumppaamalla, ja syöttää sitten vauvan seuraavan kerran siitä toisesta rinnasta. Tai vaikka pumpata molemmat ja syöttää vauvan vähän myöhemmin sitten.

Myös itsellä viikonloppusin heru maitoa paremmin, kun oli mies kotona eikä tarvinnut pumpatessa kuullostella vauvaa. Eli stressitön ilmapiiri auttaa. Myös pitää muistaa syödä ja JUODA tarpeeksi itse.

Myös kotikalja (tai yksi oikea) auttavat maidontuloa ja sitten on tosi hyvä Weledan imetystee myös olemassa.

Vierailija
8/11 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lämmin suihku, rintojen valeleminen lämpimällä vedellä, tai vaikkapa mikrossa lämmitetty kauratyyny rinnalla ovat käteviä heruttelukikkoja. Myös rintojen ravistelu (ei liian rajusti) joko käsin tai "sambatyylillä" auttaa monilla. Tärkeintä on kuitenkin rentoutuminen, jos liikaa miettii sitä, että paljonkohan saan pulloon tällä kertaa, niin ei todennäköisesti paljon heru...

Mäkin suosittelen kokeilemaan tuota pystymmässä asennossa imettämistä!

Vierailija
9/11 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormien välissä pyörittelee jonkun aikaa, ei niin että sattuu, mutta niin että kuitenkin tuntuu.

Vierailija
10/11 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toimii joskus, jos vauva ei meinaa imeä, tasainen hytkyttely. Ensin hytkyttele vauvaa sylissä, sitten nopeasti rinta suuhun ja jatkaa pyllystä hytkyttelyä.

Monet vauvat suostuvat syömään kävellessä.

Myös niin, että itse makaat selällään ja nostat vauvan vatsasi päälle mahallaan makaamaan kannattaa kokeilla.

Herumisen alkamiseksi pitäisi osata olla rento ja monilla auttaa esim. vauvan tai jonkun muun miellyttävän asian ajattelu.

Vierailija
11/11 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska rinnasta imeminen vaatii enemmän työtä, maito ei ala heti tulla kunnolla ja kun on tukkoinen olo niin alkaa hermostuttaa. Pullosta saa nopeammin ja helpommin syötyä.

Olen nyt saanut aika hyvin tänään pulloon maitoa, kun tissit on täynnä niin silloin heruu hyvin.

Pitää tänään houkutella vauvaa taas rinnalle, kun ei ole enää niin räkäinen.

Kiitos hyvistä neuvoista!

ap