3kk vauva unille vasta 02 yöllä...
Kommentit (6)
Hei!
Olin vastaamassa sinulle jo lauantaina, mutta juuri kun olin saanut koko tekstin kasaan, se vain hävisi yhtäkkiä... :/
Noniin eli uusi yritys..
Mitään ratkaisua ei olla toistaiseksi saatu asiaan. Sinun poikasi onvielä niin pieni, että epäsäännöllinen rytmi on aivan normaalia - tosin tätähän meillekin monet sanoo, mutta toisaalta n.3kk ikäisen vauva päivää voi jo pikkuhiljaa alkaa rytmittää jonkin verran. Mikä sitten olisi oikein? Vastauksia tuntuu olevan niin monta kuin on vastaajaakin.
Meillä nukutaan öisin n. 01/02-11, päikkärit ulkona vaunuissa 12-14/15 ja toiset päikkärit n. 16-18 sekä tämän lisäksi illalla vielä yhdet lyhyet n.30min torkut. Yleensä kutakuinkin näin, mutta jokainen päivä on kuitenkin erilainen.
Iltarutiinit ovat myös kutakuinkin samat illasta toiseen ja millään näistä ei ole tähän mennessä ollut mitään vaikutusta yöunien aikaistamiseksi.
Tänään oli ihan poikkeus päivä, kun ulkona oli niin kovasti pakkasta ennen raaskinut laittaa ulos nukkumaan, ja meidän poika ei meinaa sisällä nukkua ollenkaan, ja torkkui vain 3 x 45min koko päivän aikana ja edelleen tuossa vieressä kovasti juttelee eikä unista ole tietoakaan :)
Ehkä tässä vaan olisi parasta antaa mennä vaan vauvan ehdoilla ja palata asiaan n.6kk ikäisenä, jolloin unikouluja voi alkaa kevyesti harjoittelemaan?
Monet vauvat itsellään vaan kääntävät rytminsä, mutta toiset ilmeisen sinnikäitä valvojia, kuten meidän bebet näköjään ovat :) Teillä sen sijaan asiat voivat vielä ihan itsellään kääntyä aikaisempaan rytmiin, eli älä hätäile vielä :)
Meidän vauva oli alkuun yökukkuja. Tykkäsi isoilla silmillään meitä tuijotella puolenyön jälkeen.=) En nyt aivan tarkkaan muista enää kellonaikoja ja tarkkaa ikää (alle 1,5kk kumminkin), mutta ihan järjestelmällisesti aloitettiin sellanen "koulutus", että illalla aina tiettyyn aikaan koko kodista valot pois ja oltiin hiljaa iltapesujen ja muiden toimien jälkeen. Viikossa kääntyi yö/päivärytmi jo parempaan suuntaan ja vauva tottui siihen että pimeässä ei seurusteltu ja silloin nukuttiin. Vauva nukahti imetyksen jälkeen syliin josta siirrettiin omaan sänkyyn nukkumaan. Pimeällä jos heräsi, niin viereen mentiin silittämään mutta ei mitään ylimääräistä seurustelua/juttelua ja yölliset vaipanvaihdot myös hyvin hämärässä hoidettiin ilman jutteluita. Poika nukahti öisin uudelleen tissille, josta sitten omaan sänkyyn. Muistaakseni nukkumaanmeno yöunille siirtyi sitten pikkuhiljaa aikaisemmaksi ja vakiintui jossain vaiheessa johonkin klo 21 paikkeille. Päivärytmiä ei juuri ollut, nukkui kun nukkui, yleensä aina imetyksen päätteeksi.
Ja ei me vanhemmat koko loppuiltaa istuttu pimeässä kodissa, kun tuo totuttelu oli tehty, niin aika normaalit tv:n katselut tai kotihommat pystyi tekemään ja vauva tottui nukkumaan vaikka jotain ääntä kuuluikin.
Hei,Meillä on tosiaan täysin sama unirytmi. Meidän kohta 3kk täyttävä tyttö nukahtaa yöunille 1-2 aikaan vaikka on selvästi jo 9 aikaan tosi väsynyt. Olen huomannut, että kun tyttö on saanut kunnolla kakattua ja tehtyä isot pierut, hän nukahtaa vasta sen jälkeen tyytyväisenä yöunille. Muuten vain torkahtelee illalla ja kitisee aika paljon:)Ollaan kokeiltu relatippoja ja vauvahierontaa ja tehty pierujumppaa mutta ainakaan vielä ei olla löydetty ratkaisua mahavaivoihin ja nukkumaan käydään myöhään. Minä olen kyllä tosi väsynyt tähän rytmiin, mutta ei kai sitä voi kuin odotella että rytmi muuttuisi.Kokeiltiin jopa pitää vauvaa hereillä päivällä enemmän, jotta kävisi aikaisemmin nukkumaan. Tuloksena oli, että päästiin nukkumaan vasta 4 aikaa ja rytmi meni muutenkin ihan sekaisin. Sen jälkeen ollaan menty vauvan ehdoilla ja se on tähän asti toiminut parhaiten. Monet sanoo, että pitäisi sitten itse nukkua silloin kun vauvakin nukkuu, mutta minä en ainakaan osaa nukkua päivällä..Vauva nukahtaa meillä vain rinnalle ja syliin niin ja sitteriin.Helpoiten vauvan saan siirettyä omaan sänkyyn kun kapaloin vauvan ennen syöttöä peittoon ja sitten varovasti siirrän koko nyytin sänkyyn. Tosin tämäkin onnistuu siis vasta 1-2 aikaan yöllä. Muulloin vauva herää heti syötyään..Olen välillä laittanut vauvan kuitenkin sänkyyn vaikka onkin herännyt syötön jälkeen. Jonkin aikaa viihtyy ja saattaa hetkeksi nukahtaa mutta sitten alkaa huuto ja se lakkaa vasta kun vauvan nostaa syliin. Kokeilin myös, että rauhotan vauvaa hetken sylissä ja laitan takaisin sänkyyn mutta samaa saisi sitten tehdä koko illan..eli ei apua siitäkään. Vauva viihtyy myös sitterissä, jonka saa makuuasentoon. Ongelmana vain, että jos vauva nukahtaa siihen, ei häntä saa siirrettyä sänkyyn herättämättä. Olen myöshuomannut, että meillä vauva nukkkuu parhaiten kun kuuluu puheääntä, esim. telkkarista, radiosta,tai kun on vieraita. Me yritämme myös illalla tehdä iltapesut ja muut toimet aina samaan aikaan ja sammutellaan valoja,mutta ainakaan vielä ei siitä ole ollut apua. Toivottavasti vauvamme käyvät nukkumaan sitten normaaliin aikaan, kun alkavat enemmän liikkuaja kuluttaa energiaa. Soseita ajattelin alkaa syöttäkun tyttö täyttää 4 kk,jos siitä sitten olisi apua nukkumiseenkin. Jaksamista kaikille, jotka valvovat öitään vauvojen kanssa!!
kokeilkaa ihmeessä tracy hoggin kirjaa the baby whisperer sovles all your problems! siitä puhutaan noilla muillakin palstoilla. se oikeasti toimii! siinä opetetaan tosi hellävaraisesti lapsi nukkumaan. meidän poika oppi viikossa. kiinteiden ruokien aloittaminen ei pidennä yöllä nukkumisvälejä. meillä heräily vain tiheni. mut tuon kirjan vinkkien avulla poika nukkuu nyt yöt putkeen eikä tarvi yösyöttöjä ollenkaan (6kk vanha). ja päiväunille nukahtaa itsekseen. erityisesti kappale 6 on loistava. kaikki tutut, jotka ovat sitä kokeilleet ovat olleet tyytyväisiä! =)
Moikka!
Minä aloitin tämän keskustelun tuossa loppuvuodesta, kun olin jo luopua toivosta unirytmin suhteen. Sitten tuli yksi perjantai, jonka jälkeen menty näin:
Meillä ongelma oli liian myöhäinen nukkumaanmenoaika joskus tuossa 02 aikaan. Nyt poikamme 4,5kk käy iltaisin nukkumaan klo 21:30-22 vellin kanssa. Eli enää en imetä tuolloin nukkumaanmenoaikaan, vaan laitamme pojan omaan sänkyyn, valot pois ja tuttipullosta velliä vajaan 200ml ja rauhottuu tähän. Joskus nukahtaa pullo suussa, joskus jää hetkeksi vielä pyörimään rauhallisesti. Siinä istumme jompi kumpi vanhemmista vierellä ja pidämme kädestä tai silittelemme päätä ja odottelemme, että poika nukahtaa. Tämä kaikki viel yleensä max 20min, joskus tovin pidempään. Ei välttämättä onnistu ensimmäisillä kerroilla, mutta meillä tottui tähän nopesti ja näin menty nyt reilun 3vkoa. Suosittelen, että kannattaa ainakin yrittää! :)
En tiedä, oliko kyse vain siitä, ettemme olleet yrittäneet nukuttaa "oikein" vai oliko tuo vain meidän pikkumiehen ilta päättää kääntää rytmiään hieman taaksepäin? Alkuun tuossa nukuttamisessa saattoi mennä tuntikin ja välillä pitää ottaa vauva sängystä syliin rauhoittumaan, mutta heti takaisin vain kun pystyy. Nukutamme vuoro illoin, jolloin molemmat saavat myös hetken omaa aikaa sitten toisena iltana :) Niin ja vellin kanssa teimme ensin niin, että vähän velliä 20-30ml ja loput maitoa, seuraavana iltana vähän enempi ja vähemmän maitoa jne, koska meillä ollut mahavaivoja soseruokien kanssa vaikka vain maistatettu ihan pikkuisen.
Tsemppiä, kyllä se siitä helpottuu, usko pois!
Meillä on samaa ongelmaa ja ihan samalla tavalla tekee kuin teidän poika.Oletko keksinyt tai löytänyt ratkaisua ongelmaan?minä en ainakaan :(