Oleteko vieneet huono-osaisille (suomalaisille) lapsille joululahjoa
noihin keräyksiin joita on kauppakeskuksissa yms. menossa? Itse vien muutaman dvd- levyn.
Kommentit (20)
Veisin heti kaikki ylimääräset (2 säkillistä) lelut täältä pois. Ei ole mitään tuollaista keräystä koskaan tulut vastaan.
Veisin heti kaikki ylimääräset (2 säkillistä) lelut täältä pois. Ei ole mitään tuollaista keräystä koskaan tulut vastaan.
Kaikki max. 2 vuotta vähäisessä käytössä jos ollenkaan. Nuivahtaneet lelut olen heittänyt roskiin. Sukulaiset kantaneet jos minkänäköstä lelua lapselle lahjaksi eikä kaikilla kerkeä edes leikkiä. Mitä vikaa on ehjissä lähes käyttämättömissä leluissa?
mutta aina välillä iskee kyynisyys ja alan epäillä sitä, mihin ko. perheiden rahat on käytetty. Se ei tietenkään ole lasten vika.
Ja toinen, joka saa minut skeptiseksi, ovat tuontapaisten keräysten lahjatoiveet; toivotaan tietynmerkkisiä vaatteita, tietynlaisia hyvin kalliita leluja jne. Saahan sitä tietysti toivoa, mutta jotenkin antaa toivojasta ahneen kuvan.
(Tai sitten meillä on aika vähän rahaa; minusta haalari susteineen ja lämminvuorikumpparit ovat sen tason kertainvestointi, että niiden hankkimista omilleenkin miettiin kaksi kertaa)
Ostan pakolliset lahjat omille ja kummilapsille, en todellakaan tuntemattomille.
Minua epäilyttää että ketkä lapset noita lahjoja oikein saa? Tuntemani pienituloiset/työttömät/pahoissa raha-ahdingoissa olevat ostavat kyllä kaikki itse lapsilleen / sukulaiset ostaa lahjat.
Teimme sen sijaan ison ruokapaketin Toivon tähden kautta. Menee Latviaan tai Liettuaan vaikeassa tilanteessa olevalle lapsiperheelle tai köyhälle vanhukselle. Tämä on meillä perinne. Ekologisesti kyseenalainen auttamismuoto varmaan, mutta pakettia on niin hirveän kiva koota!
olen antanut esim viime vuonna juuri tähän joulupuu keräykseen.
käytetyt lahjat (joita joku oli ketjussa antamassa) ovat varmasti mieluisaa saatavaa lapsille joilla ei leluja ole. nämä käytetythän voi varmasti viedä vaikka joulupataan tai esim lastenklinikalle jossa paljon pitkäaikaissairaita jotka eivät pääse kotiin...
ideana on, että kaikilla lapsilla olisi jouluna edes yksi paketti avattavana. Tämän takia lahjoiksi halutaan uutta (ostettua/otse tehtyä). Toki kunnat ottavat vastaan käytettyjä leluja/vaatteita mielellään perheisiin jaettavaksi, mutta tässä on kyse nimenomaan uudesta lahjasta lapselle.
Itse olen ollut mukana nyt neljättä vuotta ja täytyy sanoa, että oma joululahjahässäkkä alkaa vasta, kun kaikkien näiden lasten toiveet on täytetty.
En kyllä voi mitenkään yhtyä kommenttiin, jossa lahjojen saajien toiveet olisivat jotenkin isoja/mahdottomia. Meillä (Nurmijärvellä) toiveet ovat olleet piirustusvälineitä, legoja, kirjoja ja kaikkea muuta pienemmillä ja teineillä hygieniatuotteita, leffalippuja ja lämpimät hanskat-tyylisiä juttuja, joista ainakin itselle tulee aina sellainen olo, että niitä on enemmän kuin ihana täyttää.
Kukin Nuorkauppakamari hoitaa asiaa oman kunnan/kaupungin kanssa ja sieltä saa vähintään tietoonsa lasten iät ja sukupuolet. Meillä kunta ei ole halunnut antaa huostaanotettujen lasten tietoja, joten lahjat menevät Perhetyön piirissä oleville lapsille, jotka siis asuvat kotonaan ja joiden syystä tai toisesta autetaan sosiaalitoimen kautta.
Kaikille hyvää joulunaikaa ja antamisen iloa!
Kaikki max. 2 vuotta vähäisessä käytössä jos ollenkaan. Nuivahtaneet lelut olen heittänyt roskiin. Sukulaiset kantaneet jos minkänäköstä lelua lapselle lahjaksi eikä kaikilla kerkeä edes leikkiä. Mitä vikaa on ehjissä lähes käyttämättömissä leluissa?
Yritämme hankkia kaiken mahdollisen itsellemme käytettynä kirppareilta, vaikka rahaa olisi uuteenkin. Mielestäni on ekologista kierrättää, ja ainakaan pienille lapsille ei ole mitään merkitystä sillä, onko joku toinen lapsi joskus käyttänyt lelua!
Minua harmittaa kaikki uutena hankittu rihkama, jonka saamme lahjaksi ja joka on lähes kertakäyttöistä. Luonnonvaroja tuhlataan, ja pian lelu pitääkin heittää kaatopaikalle. Ei ole mukavaa miettiä, että halvan lelun ovat tehneet mitättömällä palkalla huonoissa oloissa aikuiset tai lapset, joilla ei ole juurikaan ihmisoikeuksia. Lisäksi tuotanto on yleensä erittäin epäekologista. Kiinassa ihmisiä kuolee saasteisiin ja vesikin alkaa olla aika saastunutta.
Suomalaista lasta saattaa harmittaa, jos ei saakaan jotain uusinta muotivillitystä, mutta kyllä se harmitus aikanaan lähtee. Lapset osaavat iloita hyvinkin pienistä asioista. Onneen ei tarvita kasapäin uusia leluja.
Jos rahaa on ja haluaa ostaa uutta, kannattaa panostaa kestävään, ekologisesta ja eettisesti valmistettuun tuotteeseen. Kun itse ei enää tarvitse tuotetta, sen voi laittaa kiertoon.
Mietitään asioita vähän laajemmin! Maapallo on meidän yhteinen, ja jokainen ihminen on yhtä arvokas, vaikka olisi syntynyt toisella puolella maapalloa. Annetaan lapsillemme enemmän aikaa ja vähemmän materiaa!
joulupuu keräys ja vien 2 lahjaa. Itsekin ollan hyvin tiukalla mutta sen verran voin aina auttaa. ja mieluiten tuollaisella tavalla kun tietää että paketit menee oikeasti perille eikä hupene mihinkään isoon organisaatioon kuten esim rahalahjoitukset. Niistä menee vain murto-osa perille.
Tosiasiassahan kirpparilta saa uutta vastaavia leluja todella halvalla. Voisivatko pienituloiset itse ostaa lapsilleen mieluisia leluja kirpparilta?
Ostammeko lahjoja "huono-osaisille" vain siksi, että tavaran ostaminen on niin mukavaa? Olisiko mitään muuta tapaa auttaa?
Voisivatko pienituloiset itse ostaa lapsilleen mieluisia leluja kirpparilta?
Esim Kärkkäisellä upouudet nuken rattaat tarjouksessa jokin aika sitten alle 10 euroa ja kirpparilla tänään katsoin käytettyjä, ja kaikki olivat yli 20 euroa... Kyllä jo esim 30 eurolla saa lapselle 7-8 lelua. Meillä ostetaan kyllä paljon leluja ja uutena ostettiin viimeksi nuken turvaistuin, se maksoi 4,95e ja on aika iso paketti muuten. Ei kaikki lelut maksa 60 euroa!
"joten lahjat menevät Perhetyön piirissä oleville lapsille, jotka siis asuvat kotonaan ja joiden syystä tai toisesta autetaan sosiaalitoimen kautta."
Eli lahjan saajat voivat olla jopa varakkaampia kuin lahjan antajat. Perhetyötä tehdään myös hyvätuloisiin perheisiin!
Lelujen tekijöille ei makseta juuri mitään ja materiaalit ovat huonoja. Ympäristöseikkoihin ei kiinnitetä huomiota.
Ei silti, kyllä kalliskin lelu voi olla erittäin epäekologisesti ja epäeettisesti tuotettu. Rahat vain menevät muualle :)
Voisivatko pienituloiset itse ostaa lapsilleen mieluisia leluja kirpparilta?
Esim Kärkkäisellä upouudet nuken rattaat tarjouksessa jokin aika sitten alle 10 euroa ja kirpparilla tänään katsoin käytettyjä, ja kaikki olivat yli 20 euroa... Kyllä jo esim 30 eurolla saa lapselle 7-8 lelua. Meillä ostetaan kyllä paljon leluja ja uutena ostettiin viimeksi nuken turvaistuin, se maksoi 4,95e ja on aika iso paketti muuten. Ei kaikki lelut maksa 60 euroa!
koska oikeasti haluan auttaa... itsekin työskentelen alalla ja tiedän, että jotkut lastenkotilapset eivät muuten saa paketin pakettia ja valitettavasti heidän vanhempansa eivät paljon kirpputoreilla kiertele lahjoja tahi halpoja leluja ostelemassa vaan jossakin lähipubissa istuvat =(
koskaan ei vielä ole osunut mitän merkkivaate yms toivetta vaan ihan mukavia realistisia toiveita ovat olleet
pakettia, yht. n. 50€. On mukava tapa auttaa, harvoin annan muualle hyväntekeväisyyteen.
kirkon diakoniatyöntekijälle, lahjoittaa päiväkotiin, seurakunnan kerhoon, ensikotiin, turvakotiin, viedä neuvolaan laatikon ja laittaa lapun "saa ottaa".
Itse ollaan sossun asiakkaita = köyhiä. Ostan lahjat omille lapsille.