^^^^ Helmikuun Helmien joulukuu ^^^^
Hande86, 23v, p03/09, Vantaa
Henrietta, 25v, p05/07 ja t02/09, Varsinais-Suomi
Hilperina, 32v, p04/99, t05/00, p02/09, Oulunl.
Hilpsu, 36v, t06/00, p10/02, t01/09, Vantaa
Jaana, 39v, t02/09, Satakunta
Jonski76, 32v, t01/01, t11/03, t03/09,Etelä-Savo
Katjalah, 34v, p01/97, p12/02, t01/05, p01/09, Pirkanmaa
Maijastiina85, 24v, p02/09, P-Pohjanmaa
Miina75, 34v, t05/02, t03/05, t02/09, Lahti
Normutin 23v t02/09, Turku
Robomam,33v,p10/03,p12/05 ja t02/09,Satakunta
Vauva0209(ent Vauvaksi),36v,t02/04 ja p02/09,Etelä-Lappi
Reippain mielin joulukuuhun!
Kommentit (9)
ja meillä imetys on taitanut sitten loppua kokonaan. Kahteen päivään en ole enää tissiä tarjonnut kun on nukkunut ihan suorilta ilta yhdeksästä aamu puoli kahdeksaan. Meillähän tissiä enää viimeiset viikot syötiin aamu kuudelta kun alkoi heräilemään ja äiti halusi vielä vähän nukkuua;) Olo on toisaalta haikea, toisaalta ei. Ihanaa et tissistä irrottautuminen kävi näin helposti ja minäkään en tiennyt koska viimeinen kerta on niin päästiin tästä lopetuksesta melko kivuttomasti...
Vähän nyt mietityttää saako tyttö tarpeeksi maitotuotteita kun ei edelleenkään maitoa suostu mukista juomaan (pulloja meillä ei ole ollut ollenkaan käytössä) Olen yrittänyt tyrkyttää jo tavis maitoa ja se saattaa ehkä pikkuisen paremmin maistua kun korvike. Jogurtista ja viilistä tykkää myös ja puurot teen maitoon...
Olen myös alkanut antamaan ajoittain samaa ruokaa mitä muukin perhe syö, et pikku hiljaa alkaa nämä "vauva-jutut" tippumaan pois. Vauvakuumetta en kuitenkaan pode ja jos sellaista alkaa ilmestymään niin yritän hätistää sen mahdollisimman kauaksi sillä meille ei kuitenkaan nyt enää oikeasti vauvoja tule. Eiköhän nämä kolme tyttöstä pidä ihan tarpeeksi kiireisenä;)
Kymmenen kuukautta tulee meillekin täyteen muutaman päivän päästä. Liikkumisessa vauhti kasvaa päivä päivältä, tukea pitkin kävelee hyvin ketterästi ja ilman tukea on vahingossa seisonut muutamia hetkiä. Saas nähdä lähteekö oikeasti kävelemään ennen 1-vee synttäreitä. Isot siskot on ollut pikkuisen päälle vuoden ennen kun ovat alkaneet kävellä, mutta tää kuopus on ollut kaikissa hiukkasen nopeampi kuin siskonsa:)
Mukavaa joulun odotusta! Mä yritän olla ottamatta tänä vuonna joulusta stressiä, mutta saas nähdä onnistunko!
Minullakin alkaa jo joulumieli pikkusen nostaa päätään. Yöt ovat sujuneet nyt paremmin, 1-2syöttöä yössään. Viime yö meni superhyvin, selvisin tutin nostoilla aamu neljään ja silloin syötin ja Leo nukahti kuin pikkuinen enkeli ja nukkui seitsemään. Ihanan virkeä olo! Illalla nukahtaminen vielä takkuaa, itkun kanssa joka ilta kun ei suostuisi millään yksin olemaan. Yritän kuitenkin opettaa siihen, ettei minun tarvitsisi pitää koko aikaa kädestä kiinni. Jotta tähän on päästy, olen joutunut rajoittamaan päiväunia ja sydän itkee verta joka kerta kun joudun herättämään kesken unien. Pakko on kuitenkin pitää omasta jaksamisestaankin huolta ja toimia näin jotta yöt sujuisivat. Löydettiin myös Leolle mieleinen velli, porkkana-perunavelli, jota juodaan vielä ennen nukahtamista puuron syönnin jälkeen.
Meillä on myös imetyksen harventuneet ja huoli on riittävästä maitotuotteiden saannista. Onneksi kohta tulee se 10kk täyteen ja sitten voi täydentää "oikeilla" maitotuotteilla.
Leo on oppinut nousemaan tukea vasten polvilleen, osaa laskeutuakin siitä varovasti yhden myllähdyksen jälkeen. Ryömimällä edetään edelleen, kovaa vauhtia kylläkin :-) Konttausasentoon nousee, mutta ei lähde etenemään. Hampaita on alhaalla 3 ja ylhäällä kaksi ihan tuloillaan. Tänä aamuna käytin hammaslääkärissä kun jostain syystä toisen yläetuhampaan kohdalta ien on mennyt mustaksi. On kuulema ihan mustelma ja häviää kun hammas työntyy enemmän esiin. Harvinaista on että näin käy, mutta jonkin verran kuulema näkee, yleensä takahampaissa. Hammas on työntyessään rikkonut jonkin verisuonen ja se tihkuttaa.
Minä rakastan joululahjojen hankkimista ja kovasti joudun itseäni pidättelemään etten Leolle kamalasti ostaisi. Mitään Leo ei oikeastaan tarvitse ja leluja on isompien jäljiltä ihan riittävästi. Tekisi kuitenkin mieli jotain ostaa. Mitä te aiotte hankkia joululahjaksi pienokaisille?
Romaani taitaa taas tulla, oikein mukavaa joulun odotusta kaikille!
Hilperina ja Leo 9,5kk
Meillä Niklas on tullut hirveään räkätautiin. Kirkasta limaa valuu nenästä koko ajan ja yskii kovasti. Viime yönä olen kuunnellut sydän syrjällään pojan yskimistä. Ukkeli ei ole oikeasti heräillyt vaan yskinyt unissaan. Laitoin yöllä yöpaidän päälle vickiä jotta saisi vähän apua hengitykseen.
Nyt päivälläkin nuha rastaa ja ruoka ei maistu. Nuhailuun on varmaan osa syynä että ylhäälle on puhjennut kaksi hammasta.
Vauveli konttaa kovaa vauhtia joka paikkaa, eikä kyllä päästä äitiä silmistään. Useasti tulee puskemaan jalkaan ja pyytämään syliin. Niklas kävelee tukea vasten ja kaivoimme viikonloppuna varastosta taaperokärryn. Kärryn kanssa ei osaa vielä liikkua, mutta vempele muutoin vain kiinnostaa. Ja tanssimaan poika on tosi kova; mikä musiikki tahansa kelpaa ja taputtaa käsillään kun tanssi on ohi.
Ihana pikkuinen vesseli siis on kasvamassa. Ensi kuussa aloitetaankin sitten päivähoitoon tutustuminen ja hoitoon mennään 20.1. Saas nähdä kuinka me onnistutaan.
Nyt tortun paistoon ja päiväkahville. Vauveli meni nukkumaan ja toivottavasti pystyy ainakin päiväunet nukkumaan ilman yskimistä. Mukavaa joulun odotusta kaikille helmille ja rauhallista joulumieltä!
Vauva0209 ja Niklas 10 kk + 1 vko
poika nukahti jo yö unille vaikka normaalisti kukkuu jopa kymmeneen asti ennen ku nukahtaa.Tänää ei suostunu nukkuu toisia päikkäreitä niin sit simahti näin aikasi=) mut tää ei ole eka kerta..
Mä sain itseäni eilen illalla otettua niskasta kiinni ja nyt täällä lopetetaan yösyömistä. Jotenkin tuntuu et itselläkin on aika unitarve ku raskausviikkoja kuitenkin jo 28 kasassa=)
Meillä poika on innostunut vaan enemmän ja enemmän höpöttää omia juttujaan se on niin kivan kuuloista ja kyllä siellä on muutamia ihan oikeita sanojakin=)
Taaperokärry on kovasti tykätty kapistus, poika ajelee sillä kovin innoissaan ja muutenin tykkää keikkua sen kanssa vähän vaikka millä lailla...
Saa nähdä miten kauan menee kun lähtee kävelee ku on kumminkin jo tosi kauan kävelly tukea vasten.Tänään yritti ottaa askelta ilman tukea ja en ole ihan varma että ottiko yhden askeleen mut sit kaatu ja siihen loppu se into sit tältä päivältä..
Viikonlopppuna käytiin pojalle ostaa uusi isompi turvaistuin ja nyt ilmeisesti ens vuoden alus olis tarkoitus käydä ostaa tuplarattaat..
Mä olen kanssa innostunut kovasti joulusta,olen ostanu oikeastaan yhtä lahjaa lukuunottamatta kaikki lahjat jo=) Huomenna olis tarkoitus leipoa vähän kaikenlaista saa nädä miten käy. Torstaina olis muskarin pikkujoulut..
Pojalle ostin pari pakettia ja mies ostaa sit vielä yhden niin eikohan siinä ole sit vanhempien osalta lahjat ku kumminkin poika saa niin paljon paketteja sukulaisilta ja kummeilta..
Minkä ikäisinä olette ruvenneet antaa maito tuotteita???
Hande ja poika jo 9 kk=) aika menee nopeasti!!!
Meidän neiti täytti viime viikonloppuna 9 kk. Huimasti kehittynyt kuukauden aikana. Hampaita ilmestyi kaksi ihan varkain. Nousee istumaan ja seisomaan, konttaa vähän matkaa, yleensä ryömii kovaa kyytiä. Kuukausi sitten ryömi vain! On se pieni ihminen ihmeellinen!
Imetyksen lopettamista olen myös harkinnut. tyttö on vaan niin kiukkuinen vaikka on syönyt hyvin ruoan. Tissin jälkeen rauhoittuu. Pulloa ei ole ikinä huolinut. Öisin herää kolme kertaa. Välillä on hereillä kokonaa ja puhelee itsekseen. Illat on ihan kauheita. Ei rauhottuisi millään. Nukkuu puolesta tunnista tuntiin, sitten uusi herätys. Joskus ei nukahda ollenkaa ja on hereillä tunnin pari. ja äiti on rättiväsynyt!
Päiväunet nukutaan ulkona. Unien pituudesta riippuen kahdesti tai kolmesti. Meillä on selvästi niin että mitä paremmin nukkuu päivällä, yötkin nukkuu hyvin. Iltaisin herätän kyllä jos näyttää siltä että unet menee liian myöhäiseksi.
Jotenkin en ole saanut aikaiseksi joulun laittoa. Jotain lahjoja olen kyllä ostanut mutta en läheskään kaikille. Pitäisi aloittaa siivoamisesta, mikä vois vähempää kiinnostaa! Tytölle tekis mieli ostaa semmoinen "potkuauto", missä istutaan päällä ja siinä on ratti. jossain malleissa on aita, ettei tipu sen päältä. Meillä on myös niin paljon leluja, ettei oikein viitsisi niitäkään paljoa ostella.
Jonski ja neiti 9kk
Meillä alkaa konttailijan sijasta olla kaksijalkainen neiti! Tasan 10-kuisena otti ensiaskeleet ja nyt 10,5-kuisena kävellään jo 15 askeleen rupeamia. Tahti tuntuu vain kiihtyvän ja eilen neiti harjoitti uutta taitoaan lähes koko ajan. Suloisen näköinen pieni taapertaja on, mutta pääsee huolestuttavan kovaa noilla kahdella jalallaan!
Muutenkin tintti on aivan hurmaava. Päpättää ja tätättää, osoittelee joulukoristeita ja ihmettelee kaikkea. Kirjojakin katselee jo tarkkaan, kun näyttelen kuvia. En tiedä miten joulukuusen kanssa käy, sen verran tiukka tupatarkastaja neiti on. No, on meitä täällä aika monta vahtimassa, mutta voi olla että kovin montaa päivää ei jouluusta tänä vuonna katsella.
Yöt on meillä olleet taas vaihtelevia. Ikenien läpi kuultaa hamapita, jotka varmaan vähän rassaavat neitiä. Monena yönä on pidetty tunnin parin huutokonsertteja ja äiti on ollut kyllä todella väsynyt. Viime yö meni paremmin, parilla herätyksellä ja tutituksella selvittiin aamuun puoli kahdeksaan asti! Arvatkaas oliko ihanaa herätä aamulla virkeänä! :)
Keskiviikkona pääsin pitkästä aikaan jumppaan ja oli ihanaa. Rankkaa, mutta ihanaa! Huomenna pitäisi taas mennä vähän vetreyttämään näitä jumiutuneita lihaksia.
Ensi viikolla onkin säpinää. Sain kutsun työpaikan pikkujouluihin ja ne on torstaina. Lauantaina sitten tapaan vanhoja luokkakavereita pikkujoulujen merkeissä. Viikon sisällä kaksi iltaa menoja tuntuu jo melkein liialliselta! Mutta yritän nauttia täysin rinnoin. Olen vain ollut niin vähän poissa, että pelkään, että menee murehtimiseksi, että miten pärjäävät täällä... Vaikka varmasti hyvin pärjäävät!
Jouluvalmistelut on jotenkin jämähtäneet. Lahjoja on hankittuna jonkin verran, mutta pitäisi saada se projekti nyt loppuun. En halua tungeksia viime hetkellä epätoivoisesti metsästämässä jotain hilavitkutinta. Paras joululahja meille ehkä on, että päätimme sittenkin lähteä lomailemaan ensi kesänä ulkomaille! Emme ole lasten syntymän jälkeen (10 v.!) jälkeen käyneet Tukohlmaa kauempana. Nyt olisi tarkoitus porhaltaa pariksi viikoksi etelän lämpöön!! Kun vaan jaksaisi odottaa..!
Pitäisi mennä hankkimaan neidille influenssarokotteen toinen osa. Piti mennä eilen, mutta olin huonon yön jäljiltä niin poikki, etten jaksanut lähteä. Nyt en taas muista, että milloin neuvolassa oli rokotuksia. Pitää kai taas soittaa sinne...
Mukavaa joulunodotusta kaikille helmille!
Hilpsu ja tintti 10,5 kk
Käytiin eilen 10kk neuvolassa ja Leo oli 73cm pitkä ja painoi 9,3kg, iso poika jo! Saatiin lähete fysioterapiaan kun Leolta puuttuu edelleen suojaheijasteet, heittää ihan suorilla taaksepäin jos yrittää laittaa istumaan. Tänään on sitten harjoiteltu ihan täällä kotioloissa tuota istumista ilman tukea ja ihan hyvin se mielestäni sujui. Tiedän kyllä, että jotkun lapset istuu ilman tukea jo 6kk ikäisenä, mutta mun mielestä Leo on kehittynyt ihan ok, vähän ehkä normaalia hitaammin. Osaa nyt pikkaisen vaille 10kk nousta tukea vasten seisomaan, ryömii ja nousee kontilleen. Tänään tosiaan istuminenkin onnistui ja ihan riemuissaan pyöritti palloa minulle takaisin. Nuppipalapelistä osaa kans jo paloja ottaa paikoiltaan, ei kyllä laittaa takaisin :-) Hampaita on 5kpl, alhaalla 3 ja ylhäällä 2. Tavujokellusta tulee jatkuvasti, tätätätä, päpäpäpä, mämmämämmä ja uggli-guggli-kokkli :-)
Minua ei tänäkään vuonna kutsuttu työpaikan pikkujouluhin (viime vuonna sama juttu kun olin jo saikulla ennnen ä-lomaa) ja olen kyllä tosi loukkaantunut asiasta. Ei sillä että olisinko ollut edes menossa, mutta periaatteesta tuo suututtaa. Työpaikan vuorotteluvapaalaiset saivat kyllä kutsun... Ihme touhua...
Joululahjat alkaa olla pääosin hankittu, jotain pientä vielä. Isompia siivouksia en edes tee ja ruokia olisi tarkoitus ensi viikonloppuna jo valmistella. Jospa sitä tänä vuonna muistaisi käydä ostamassa kinkun etukäteen ettei tarvitsisi sitten niistä tanskalaisista 15kg mötiköistä tapella muiden mattimyöhästen kanssa. Kotimainen ja noin 5kg, kiitos! Oikein jouluperinne muodostunut tuosta kinkun unohtamisesta :-)
Mitenkäs teillä muilla, meinasitteko laittaa aidon kuusen? Mä ajattelin, että laitetaan, vaikka edes aatoksi. Toivottavasti Leo ei kovin monesti kaada sitä. Isompi tyttö toivoi, että piilotettaisiin kaikki lahjat ja aattoaamuna saisivat sitten "aarrekartan" kanssa etsiä ne kuusen alle. Pitänee toive toteuttaa :-)
Ihanaa joulun odotusta kaikille helmille!
Hilperiina ja Leo, kohta 10kk
Ei ole ehtiny oikeen kirjottelee tänne. Piti tulla kurkkaa et mites tein vauvelit kehittyy. :)
Meillä ihmeteltiin joulukuusta kauheasti, halus koskea, mutta sit pelkäs eikä koskenut. Pari päivää meni kunnes huomasi, että niistä palloista on kiva vetää.
Meillä ei vielä kävellä. Tuntuu kyllä, että kohta mennään. Kävelee kävelytuen kanssa todella reippaasti ja pitkiä matkoja. Hampaita on edelleen vaan ne kaksi, ei näy eikä kuulu muita. Kai ne sieltä jossain kohtaa sitten tulee. Kauheasti jutellaan, mamamamama ja papapapapa ja kaikkea muutakin. Mun äiti on ihan ylpeä kun vauveli kutsuu aina häntä mamma mamma mamma :D
Tuli kauhee stressi kun miettisin mein vauvelin 1 vee juhlia! Porukkaa olis paljon tulossa ja meillä on niin pieni asunto, että tänne mahtuu ehkä 5 kerralla ja sillonkin on jo todella ahdasta. No kai me jotain keksitään. Vaikka 3 juhlat sitten :)
Kovin ne lapset kyllä kasvaa. Täälläkin on jo muutamia kuukausia podettu vauvakuumetta, kun töissä yksi on raskaana ja se maha on vaan niin ihana Ehkä sitten vuoden päästä vois meille tulla toinen. Ehkä :)
Eipäs mulla tälläkertaa sitten mitään muuta.
normutin ja vauveli 10kk + 1 pvä.
Aloitin uuden pinon kun en sellaista vielä nähnyt... Se on sitten joulukuu! Ihan kauheeta vauhtia aika menee, ei ole enää vauvoja meillä niinkuin joku sanoi =) Mutta ihmeellisesti tuo syntymäjärjestys vaikuttaa siihen miten vauvalta minkäkin ikäinen tuntuu, juuri otin tytölle käyttöön esikoisen vanhoja 80cm vaatteita ja muistelin että kun esikoinen käytti niitä niin se tuntui niin isolta pojalta =) Tytöllä on pääosin käytössä 74cm vaatteita, muutama isompi nyt myös. Kohta lapset käyttää varmaan saman kokoisia vaatteita kun esikoinen käyttää nyt 86/92cm! Kummasti se kasvu sitten hidastuu. Ensi maanantaina saadaankin uudet mitat molemmista kun kummallakin on neuvola, oli kiva että saatiin samalle ajalle molemmat.
Vauvakuume jyllää vahvana edelleen ilman tuloksia. Olen vähentänyt imetystä kertaan päivässä, ja poden siitä kyllä niin huonoa omaatuntoa =( Tyttö syö niin mielellään viiliä ja jugurttia ja juo piimää että sen puoleen ei varmaan enää tarttekaan enempää imettää mutta on se niin haikeaa lopetella sitä. Onkohan imetyksellä enää tässä vaiheessa mitään vaikutusta vastustuskykyyn? Esikoista imetin vuoden ikään asti.
Onko teidän yökukkujat jo asettuneet ja alkaneet nukkua paremmin? Valvominen on kyllä niin hermoja raastavaa =( Meillä nukutaan vaihtelevasti, välillä pari herätystä, välillä enemmän. Esikoinenkin herää vielä ainakin kerran yössä ja tulee meidän viereen jatkamaan unia. Tyttöä en ota omasta sängystä yöllä pois, on osoittautunut meillä toimivammaksi näin.
Meillä kävellään ketterästi tukea pitkin, pari kertaa on vahingossa jäänyt seisomaan ilman tukea mutta laskeutuu nopeasti kun tajuaa ettei pidä mistään kiinni =)
Sunnuntaina leivotaan sitten joulupipareita, se on ollut meillä perinteenä. Ihana kun tulee joulun tuoksua kotiin! Jouluvalot mies jo asensi ulos, on kivan näköiset kun muuten on niin synkkää. Tuntuu ettei päivällä ole valoisaa aikaa ollenkaan, no kohtahan se päivä alkaa pidentyä =)
Jaksamisia kaikille helmille ja mukavaa joulun odottelua!
-henrietta ja tytteli kohta 10kk