***MAALISMASUT JOULUKUUSA ***
Kommentit (18)
Pitkästä aikaa. On niin haipakkaa töissä, etten mitenkään jaksa ajatellakaan ylimääräisiä konehommia. Tänään on mies matkoilla ja telkkarissakaan ei kummempaa niin kävin päivittämässä teidän kuulumiset.
Voi neljäs, onpa harmi kuulla, että tuollaisia toksemian oireita sinulla. Olit siis oikeassa tuntemustesi kanssa. Tarkoitan, että jos sinua väsyttää yms.niin siihen oin selkeä ja "todellinen" syy.
Minullakin kyllä maha kasvaa aivan käsittämättömästi. Olen kyllä syönytkin aivan kamalasti (ja nyt huomautan, että minun kamalani on mittaluokkaa suklaapatukka ei suklaalevy päivässä). Huomenna on lääkärineuvola ja vähän pelkään että saatan joutua sokerirasitukseen painon nousun tai SF-mitan kasvun takia. Noh, täytyy suhtautua niin että tämä tarkkailu on minun ja vauvan parhaaksi.
Vauva potkii tosi paljon. Se on ihanaa. Muuten olen aika hengästynyt ajoittain. Ja kipeitä supistuksia on lähes joka päivä ja jostain syytä erityisesti öisin tahdon herätä niihin. Minusta supistukset ovat kuitenkin tosi pinnallisia, enemmän vihlovia kuin sellaisia kuumottavia joita minulla synnytyksessä oli, joten en huoli yhtään.
Hyviä vointeja kaikille!
t.Elo 25+
Ihanaa kun tänän aamuna keräsin niin pitkästä aikaa mittarissa pakkasta, voih tätä riemua, koira ei ole yltäpäältä kurassa lenkin jälkeen!!:)
Viime viikon keskiviikkona minulla alkoi outo pistävä ja jatkuva vatsakipu, kipu valvotti öisin. Torstaina sitten ottivat synnytysosastolle kokeisiin äitipolin ollessa kiinni. Kaikki arvot kohillaan ja vauvalla kaikki ok, tosin potki taukoamatta masussa ja tuntui ihan kummalliselta koska yleensä hän nukkuukin välillä :) Noh lääkäri sitten totesi,että kipuun ei löydy syytä. Kuulemma 20 % raskaanaolevista tulee tälläisiä selittämättömiä kipuja. Nyt siis kaikki ok, vauva kunnossa ja kivut hävinneet. Ihmetyttää vaan moinen neljän päivän tauoton kipuilu. Siinä muuten synnytysosastolla makoillessani ennätin jo moneen kertaan miettiä,että onneksi omaan synnytykseen vielä aikaa :) muutamat äidit siellä tuskissaan parkuivat ja mietin kauhuissani miksi huoneet ei ole äänieristettyjä :)
Voikaa hyvin!!
Kiitos elo!
Nunu, ikävää tuollaiset kipuilut mutta onneksi kaikki oli hyvin!!! Toivotaan ettei enää tule.
Terkka soitti siitä seuraavasta neuvola-ajasta tänään kun eilen ei antanut kun halus et käyn tuol rasituksessa ekaks ja samalla sainkin sit jo sokeritulokset sekä pissatuloksen jonka jo tiesinkin et puhdas oli ollut kun aloin kyselee sitä siinä labrassa kun viimestä kertaa otti verta et valmistuuko huomiseks niin totes ettei saisi sanoo mut kertoi kuitenkin et pikatulos nega eli puhdas =) Sokeritkin ihanteelliset, paasto oli 3,8 tjt. 1h arvo alle 6 oliko 5,6 tjt. ja 2h 6,8 kun sen rajahan on kuulemma 10 =) Eli painoni nousu ei johdu sokereista eli vaan liikkumattomuudesta ja syömisestä huon. Ens perjantaina jälleen neuvola kun tuo verenpaine oli kohollaan mut uskon et johtui siitä kun olin juuri käynyt vaa'alla ja mulla jotenkin hitsas mieles kiinni toi painonnousu.
Kävin mä sit rattaiden ja koiran kanssa lenkillä ja hyvältä tuntui, lisäks aattelin et alan pitää ruokapäiväkirjaa niin tuleepahan tarkkailtua tuota syömistä paremmin, ainakin nyt ensviikon neuvolaan asti et sit taas näkee et auttaako painonnousuun vaiko ei.
Ai niin, lekuri kirjoitti mulle sit ihan 5.1.2010 asti saikun ´ja sanoi et sit siihen jää enää se kk pätkä minkä sit kirjoittaa =)
Jaksuja kaikille ja ihanaa masunkasvatusta ja Joulun odotusta =) =) =)
Jo valoisimmin mielin Neljäs 25+4
Hyvä että kaikki on teillä kunnossa! Oletteko muuten aiemmin puhuneet siitä, että jos jokainen kertoisi halutessaan synnytyssairaalansa? Aloin vasta viimekuussa lukea tätä palstaa, niin en tiedä mitä aiemmin olette jutelleet :) Itselläni synnytyssairaala tulee olemaan K-SKS!
Meillä kanssa potkitaan aika kovasti! Myös minulla on ollut kipuja alavatsassa, mutta ne eivät ole kestäneet kovin pitkään kerrallaan.
Eilen sain äitiyspakkauksen, mietin että kyllä me ollaan aika etuoikeutettuja täällä :) Ja siinä tulee niille verorahoille vastinetta! Tykkäsin todella paljon pakkauksen sisällöstä!
Te, joilla on jo vanhempia lapsia, niin minkäkokoisia vaatteita olette käyttäneet sairaalasta kotiinlähtiessä? Tietysri kaikki lapset on eri kokoisia, mutta noin suunnilleen!
Noh...minulla oli tänään lekurineuvola. Olin oikeassa painoni suhteen, eli se oli noussut n.950g viikossa. Nyt olen saanut n.8kg lisää raskauden alusta.
Tietysti tiedän, että tuo on paljon, ja yli viikottaisen tavoitenousun. Eikä painoni nousuun ole mitään erityistä syytä (esim.proteiinia virtsassa ja turvotusta). Neuvolan tätini suhtautuu onneksi asiaan tosi iisisti. Ei varmaan olisi puhunut koko asiasta, jollen itse murehtisi sitä.
Oli sitten pakko tarkata mitä painoin edellisessä raskaudessa, ja painoni näillä viikoilla oli melkein 100g tarkkuudella sama. Ja edellisenkin kerran keskilääkärillä viikottainen nousu oli ollut liki 800g ja tasoittunut sitten kohti loppuraskautta. Viime raskaudessani sain kokonaisuutena n.13kg painoa, mikä tuntui minulle hyvin luonnolliselta. Raskauspaino myös lähti puolen vuoden sisällä pois, joten lienee olisi parasta lakata murehtiamasta tästä. Tietysti aina voi syödä hyvin (=terveellisesti) ja nauttia arjen aktiivisuudesta.
Muuten siis kaikki oli tosi hyvin. Paineet, sykkeet, hempparit, pissat yms.
Kivuísta vielä. Minulla oli edellisessä raskaudessani todalla kovia viiltäviä/vääntäviä kipuja, joille ei selvinnyt mitään syytä. Minut jopa tähystettiin suolta myöten synnytyksen jälkeen niiden kipujen takia. Tässä raskaudessa sellaisia ei ole ollut. Joskus mietin olivatko vauvan kipuja kun napanuora oli hänellä kolmesti kaulan ympäri ja lapsivesi juoksevaa vihreää viitaten synnytystä edltävän ajan hapenpuutteeseen (?? ihan oma teoria??).
Hyviä vointeja kaikille!
t.Elo 25+2
Minulla on neuvolalääkäri tiistaina...
ehtii hyvin mässätä itsenäisyyspäivän viikonlopun ennen sitä :-D
Olo on ollut hyvä, paitsi närästys on jokapäiväistä.
Väsyttää, kun muksut sairastaa, niin tulee nukuttua normaalia kevyemmin. Kuopus on nytkin yli 39kuumeessa ja jo aamupäiväunilla, kun heräsi janoissaan kukonlaulun aikaan.
Koti on kuusta vaille valmis joulua varten, kuusi haetaan todennäköisesti aatonaattona.
Löysin todella kauniin "vanhanajan" kuvakalenterin itselleni, se on jääkaapin ovessa kaikille kaunistuksena. Lapsilla on suklaakalenterit ja yhteisesti kangastaskukalenteri, josta sitten löytyy jotain pientä joka aamu.
Kalenteri on täynnä menemisiä ja tulemisia: lasten kummeja ja mummoja pitää ehtiä tapaamaan ennen joulua sekä kummilasten vanhempia.
Kiireetöntä joulun odotusta kaikille!
T: Sagas 6. 26.rv
ainiin...kättärille mennään
Täällä kärsitään raskasuajan diabeteksestä :( Onneksi ei sentään arvoja tarvi joka päivä mitata.. Mie ku inhoon kaikenlaisia piikkejä.. 2krt viikossa ja 5krt päivässä on mittaukset ja tällä hetken arvot pysynyt hyvinä.. Hoitona on ruokavalio ja pieni kevyt liikunta..
Painoa on tähän mennessä tullut n.8kg lisää ja sf mitta menee yläkäyrillä mut on nyt tasoittunut kasvun kans.. Liitoskivut on tullut riesaksi ja on ihan hirveitä nykyisin, pahempia ku edelliseltä. Mut niinhän se on kuultu että ne aina vaan pahenee :( Ja ku se liikkuminen alkaa yleensä aina siinä vaiheessa ku nuo kivut tulee..
Voisko joku laittaa sen osoitteen millä pääs sinne maalismurujen yahoo keskusteluihin?? Meillä vaihettiin konetta ja unohin ottaa sen ylös ja ukko ei muistanut ottaa sitä talteen..
Ja Oys:ssi on tääl synnytys sairaala..
Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikkille!!
-Heli 27+4
Synnytyssairaala PKKS. Itsenäisyyspäivän iloa!!
-Nunu 26+2
Neljäs, kuinkas olet jaksellut? Toivottavasti hyvä mieli on pysynyt korkealla.
Minä kävin vauvelin kanssa tänään magneettikuvauksessa. Tuubissa tuli paha olla, hämmentynyt olo, miksi tässä oikein olenkaan? Syynä siis oli ultrassa tehty löydös laajentuneesta aivoaltaasta (voi viitata vaikeaankin kehitysvammaan).
Sitten odottelua muutama tunti ja lopulta perinnöllisyyslääkärin soitto. Kaikki normaalia. Helpotus ja itkun tiraukset, nyt hymyilyttää kaiken aikaa :). Ja masussa poika potkii vilkkaana ja vahvana.
Täällä painoa kertynyt 7 kg. Mulle se on paljon, edellisessä raskaudessa tuli n. 10 kg yhteensä. Saas nähdä. Mutta en minäkään ajatellut stressata moisesta, täytyy pitää hyvää mieltä yllä ja syödä terveellisesti. Jouluna tietty voi tehdä vähän tiukkaa pysyä pois suklaarasioilta!
Mukavaa joulun odotusta kaikille!
Berenike rv 26
Yahoon listalle pääset osoitteella http://groups.yahoo.com/group/maalismurut2010/ ! Toivottavasti sulla on tunnus ja salasana muistissa. :)
Myös muut ovat listalle yhä tervetulleita!
Itse harvemmin täällä kirjoittelen, mutta kun nyt kerran sisään kirjauduin niin samallahan tässä voi kuulumisia kertoa.
Vauva liikkuu vimmatusti, liikkeet ovat alkaneet tuntua jopa erikoisilta, kun tuntuu että jalkaa tulee pian vatsanahan läpi. Tämä on uutta mulle, koska edellisissä raskauksissa edessä ollut istukka on vaimentanut liikkeitä huomattavasti. Nyt istukka on takana ja meno on ihan toisenlaista.
Olen voinut ihan hyvin, mitä nyt hb on matala ja väsyttää melkoisesti. Suppareita en ole tunnistanut, paitsi viime yönä heräsin epäilyttävään painostavaan oloon vatsassa. Oli sellaista painon tunnetta ja inhottava olo. Sain kuitenkin jatkettua uniani pian, mutta vähän siinä tuli mietittyä että mitähän tämä mahtaa tarkoittaa. Maha on ollut myös parina päivänä kipeä ja tänään pyöräily oli vaikeaa, tuntui että vatsaa ahistaa ja puristaa. Alkaa siis olla jo jokseenkin raskas olo. Neuvolalääkärille on aika ensi viikolla, saapa nähdä onko nuo tuntemukset aiheuttaneet mitään muutoksia kohdunsuulle - toivottavasti ei!
Adeliina 26+4 (LA 11.3. Näkyy olevan ketjun alussa olevassa listassa väärä päivä.)
Heippa kaikille, taas niin pitkästä aikaa.
Ihanaa kuulla että kaikki epäilyt olivat turhia ja että "normaalia" vauvaa odotellaan siellä!!
Painonnoususta... nooh onhan sitä tullut yhteensä n.5kiloa, tämä on tietysti minulle paljon, koska lähtöpäino oli "normaalia korkeampi" mutta ihan hyvin tämä menee, tosin siis mitään virallista painonnousua ja mittailua ei ole ollut kertaakaan neuvolassa! olen ihmetellyt tätä miehellenikin jo niin monta kertaa, mutta silti. Aloituspainoni kerroin suullisesti ekassa neuvolassa, eli vaá'alle en ole vielä kertaakaan käynyt...
Ultraa.. nooh, kävimme nyt kontrollikäynnillä, sillä aiemmin ultraaja ilmoitti vauvamme olevan liian pitkä jalkainen. jalat on pitkät vieläkin, mutta tämä ultraaja oli sitä mieltä että sehän on hyvä että on pitkät jalat! :) eli kaikki on kkäyrillä, normaalia, sykkeet, napanuora, lapsivesi = OK
vauva painaa hieman alle kilon, mikä on mielestäni hassua ajatella, että niin onhan sitä painoa senkin takia täytynyt tulla itsellekkin!
nyt sitten vaan kasvatellaan masua ja odotellaan joulua! leivottiin toissapäivänä esikoisen kanssa pipareitakin, ne osottaa nyt koristelua (eli odottaa sitä että on AIKAA koristella) tuntuu että kaikki illat on täynnä yhtä ja toista!
joulu on kyllä hyvillä mallilla, pukki, suurin murheen kryyni, on tilattu! lahjat... nooh ne on nyt vaiheessa, lähinnä tuon ajan puutteen takia, ei ole aikaa TEHDÄ niitä, olen päättänyt yrittää ainakin tehdä mahdollisimman paljon lahjoja itse. tosin voipi olla että aatonaaton ruuhkassa suhailen lahjojen perässä...
Synnytyssairaala on TAYS.
Catya 26+1
Siis mielessä on aikalailla muut asiat kuin tämä raskaus.
Esikoiseni on tainnut olla sikaflunssassa tämän viikon. Tai jossain muussa korkeakuumeisessa virustaudissa. Alkaa vähän väsyttää kun joka yö olen herännyt useamman kerran yössä rauhoittelemaan häntä tai juottamaan Panadol-maitoa tulikuumalle lapselle. Noh...aamulla miehen kanssa silmät ristissä naureskeltiin, että tätä sitä on kohta taas edessä usean kuukauden ajan.
Pääsimme niin vähällä esikoisen kanssa kun hän alkoi nukkua syömättä yöt läpi jo 5kk iässä...niin on jo tänne 15kk ikään ennättänyt toipua :-).
Toinen asia jota hiukan mietin on toisessa rinnassani asuva ilmeisen hormooniriippuvainen adenooma. Se kun tietysti on kasvanut huimasti raskauden aikana, ja vaikka olimme neuvolalääkärin kanssa kumpikin sitä mieltä, ettei sitä kannata nyt ryhtyä tutkimaan (koska biopsiat yms otettiin jo edellisen kerran), niin päädyin kuitenkin huomenna kiireelliseen mammografiaan erikoislääkärin konsultaation perusteella. Itseäni mietityttää hiukan, että eikös se mammografia ole sädetutkimus, että näinkö "kevein" perustein se kuitenkin raskaana olevalle tehdään. Toki tämä vaavi on jo iso, enkä usko yksittäisestä sädetutkimuksesta sinällään olevan esim.kehitysriskiä.
Vauvakuulumisia minulla ei ole. seuraava neuvolakin on vasta reilusti tammikuun puolella. Sitten niitä neuvoloita ei enää niin monta ehdi ollakaan :-).
Sain muuten päätöksen äitiyspakkauksesta. Onko kukaan muu teistä ei esikoistaan odottavista ottanut toisen äitiyspakkauksen? Tunnen itseni hiukan hupsuksi kun halusin pakkauksen, vaikka makuupussit ja toppahaalarit meillä olisi ollut jo.
Hyviä vointeja kaikille! Onnea odotukseen! Ja jouluvalmisteluihin...itse en ole tehnyt vielä mitään...
t.Elo 26+4 kai
Heipsan!
Berenike, ihanaa että kaikki oli hyvin!!! Kyllä silmäkulmassa oli tippa kun viestiäsi luin ja kuinka minua ajattelet!!!
Kiitos siis kysymästä, täällä jaksellaan oikein hyvin:) Olen käynyt 4-5x viikossa kävelylenkillä joiden pituus on 5-7km jolloin mulla ollut siis koira ja pikkuneiti rattaissa, yleensä nukkuu silloin päikkärit. Välillä kun sitä innostuu niin tuntuu et se viimeinen 2km alkaa tuntuu tuskalta mut kun hellittää vauhtia niin aina on kotiin päästy. Nykyisin menee tuo reilu 5min kauemmin/km kuin ennen mut tyytyväinen olen ollut et tulee käytyä. Juuri puhuttiin neuvolassakin tänään ettei ole supistellut eikä mitään vaikka olen reippailut et jatketaan näin niin kauan kuin pystyy.
Paino oli tippunut 300g parissa viikossa, ihan sillä et olen pitänyt tuota ruokapäiväkirjaa, kävellyt ja herkutkin jääneet vähemmälle vaikka kyllä mä taas sorruin keskiviikkona tuohon suklaaseen :(
Pissa oli puhdas, alapaine nyt vähän koholla mut ei siitä sit mitään kuulemma eli 134/88 ja seuraavan ajan sainkin vasta 3vkon päähän kun oma terkka lomalla ja sit mulla onkin samalla se lekurineuvola kun tarviin tuon viimeisen pätkän saikkua eli 5.1 menen seuraavan kerran. Tämän jälkeen seurannat alkaakin 2vkon välein vaik must tuntuu et ei tästä ihan 2vkoa aina tule kun olen käynyt mut onpahan meistä ainakin pidetty hyvää huolta;)
Mä olen tehnyt joulusiivouksia eli saanut käytyy vaatehuonetta ym. rästissä olleita paikkoja läpi. Vauvan vaatteetkin nyt ihan edessä et kun saan vain pikkuneidin tuonne isojen likkjen huoneeseen niin sit saan laittaa vauvan vaatteet kaappiin paikalleen mut ensin saatava isot likat omaan möksään eli työmiehiä jälleen odotellut kun lupasivat et jouluks valmistuu mut ei tuossa enää ole niiden osalta kuin 3.-4pvän työt et varmaankin vuodenvaihteeks saadaan möksä käsiteltyy. Paljon sitä tavaraa on ihan vaan tullut tungettua kaappeihin millä ei mitään tee, samoin vanhoja vaatteita säilytettyy vaik tietää ettei koskaan käytä, ne veinkin paikalliselle seurakunnalle et saapi tarvitsevat.
Catya, ei kai tuolla vauvan jalkojen pituudella pitäis olla merkitystä jos vauva muuten sopusuhtainen ja ehtiihän ne tasaantumaan vielä.
Elo, toivottavasti tuo sinun rinnassasi oleva patti on harmiton, hali.
Mut nyt taas mentävä, pikkuneiti tuijottaa vielä pikkukakkosta mut pullataikina odottaa leipomista, alkaa olla kohonnut:)
Jaksuja teille kaikille ja Ihanaista joulun odotusta!!!!!
Neljäs 26+6
Kärähdin sitten neuvolassa sokerista. Reilusti yli sallitun meni pissassa, ja sokerirasituskoe odottaa ensi torstaina. Myös sf-mitta oli kohonnut käyrien yli, 25 mittasi lääkäri :O. Nyt sitten ruokavaliolle!Edellisessä raskaudessa sokerirasituksessa ei ollut kuin yksi arvo koholla, mutta suositeltiin silti hiilihydraatitonta. Voi jouluherkut, kuinka niitä voi sitten vastustaa?
Neljäs, hyvä homma että supparit pysyy hallussa ja painokin tippunut. Tsemppiä vaan!
Helky, kuinka sä pärjäilet diabeteksen kanssa? Onko ruokavalio kamalan tarkka, siis pitääkö laskea kaikki annoskoot tms?
Elo, onpa harmillinen harmi sulla. Toivottavasti se patti nyt pysyy aisoissa eikä tule mitään muutoksia.
Meilläkin joulusiivouksia ja piparin koristelua harrastettu. Töissä ei jaksaisi enää millään käydä, selkä kipeytyy kauheasti ja nukahtaa meinaa pystyyn. Kotona kummasti on vireämpi olo, mutta toisaalta saa heittää jalat ylös aina kun siltä tuntuu. Lääkäri tarjosi jo sairaslomaa, mutta ajattelin sinnitellä vielä.
Ja se vakuutus, oletteko ottaneet pienokaiselle? Me unohdettiin, siis maanantaina pitäis äkkiä sykäistä vakuutusyhtiöön ja koittaa saada sopimus!
Hyvää leppoisaa viikonvaihdetta kaikki!
Berenike 26+4
Väsyttää niin. En muista edellisestä kerrasta tällaista.
Tietysti ollaan tässä koko perhe oltu kipeänä. Esikoisella oli muuten vauvarokko, eli ei kaikki kuumeilu olekaan sitä sikaflunssaa. Ja sitten ollaan oltu koko porukka vielä normiflunssassa. Yhdistettynä tähän raskauteen olen kyllä aivan kuitti. Jotenkin tämä mahakin on valtavan iso, ja alhaalla. Tuntuu, että kävelen jo nyt ankkatyyliin ja alakertaan tuikkii varsinkin töistä kotiin taapertaessa. Ensimmäistä odotellessa kävin vaeltamassa vielä vko 38 ja pyöräilin enne tuota lomaa töihin.
Olen jopa miettinyt sairasloman mahdollisuutta väsymyksen takia. Täytyy nyt katsella. Onneksi työtahti rauhoittui jo selkeästi loppuviikosta ja pian koittaa joululoma. Loppiaisen jälkeen onkin sitten taas neuvola, että sittenhän sen näkee onko verenpaineet/proteiinit/hemppari kohdallaan. Eli löytyykö tälle väsymykselle "fyysistä" syytä.
Onneksi meillä on isovanhemmat läheellä ja viettävät joulua, ettei niin tarvitse joulua ryhtyä "järjestämään". Viikonloppuna ajattelin siivota ja vähän leipoa.
Eivät ne muuten mitään mammografiaa tehneet vaan ultran ja biopsiat. Mitään ei ole kuulunut mikä on tietysti hyvä merkki (pahasta vastauksesta varmasti soittaisivat perään -hyviä uutisia on itse kyseltävä :-)).
Kiva kuulla, että muut voitte hyvin! Ehkä tämä tästä...viimeistään ensi syyskuussa kun yösyötöistä saa luopua :-). En ole mikään pessimisti...mutta...
Tsemppiä!
Elo 27+?
Kirjoittelen ekaa kertaa.. minut saa lisätä listalle myös. =)
La 7.3
Ei ole tullut perehdyttyä tähän aiemmin ja nytkään en tiedä tuleeko tää kirjoitus näkyviin oikeaan paikkaan=).. Kuinka saan siis juttuni viestiketjun loppuun? =)
Olen käynyt lukemassa usein täällä näitä juttuja, kivoja kertomuksia...lisää niitä, pliis! Aika hiljaista vaan ollut täällä. Kaipaisin tietoa miten muilla menee näillä viikoilla? Mulla nyt 29+1. Olen ollut tarkassa lääkärin syynissä, kun meinaa lyhentyä kanava ja aueta paikat liian aikaisin ja supistellut jonkun verran. Nyt siis makuulevossa. Aika meinaa käyä pitkäksi..käsitöitä ja kirjoja nyt vaan täytyy kuluttaa kovasti =)... Onko kellään muulla samanlaisia ongelmia? Ja mikä muilla on kohdunkanavan tilanne? Onko yhtään lyhentynyt vielä?
Joulun jälkeen äitipolille kontrolliin..
Mut nyt nautitaan joulunajasta...
Leppoisaa joulunaikaa kaikille mahankasvattajille!!!
Meillä on kuusi parvekkeella toipumassa, pian se kiikutetaan sisälle, ja lapset saa koristaa. Viimeiset kauppa-asiat hoidettu, eikä onneksi itse tarvinnut kantaa! Mies on reissussa koko joulun, joten sain sukulaiset kylään ja auttelemaan. Se tuleekin tarpeeseen, sillä minäkin olen ollut ihan ennätysväsynyt ja supistelevainen. Viimeksi kohdunkaula oli ihan ok, eli niin rankkaa ei kuitenkaan ole kuin elliisillä! Kurjaa että joudut makoilemaan, mulle se olis ihan hirveän turhauttavaa.
Jäin kuitenkin väsyn takia sairaslomalle kesken työpäivän sunnuntaina... Vähän luuserimeininki, mutta jos ei muuta jaksa kuin itkeä, niin parempi painella kotiin. Nyt olenkin torkahdellut pitkin päivää. Hemoglobiini oli tippunut reilusti, joten rautaa rupean syömään.Ehkä se tästä!
Joulu on läsnä kaikin tavoin. Istahdan pianon ääreen usein soittelemaan joululauluja, ja lapset tarttuu laulamaan mukana jos sattuuvat kuulolle. Kinkku paistuu ja siivottu on, ainakin tarpeeksi!
Kaikille maalismasuille ihanaa, loistavaa, rentouttavaa joulua!
Toivoo Berenike 27+2
Näin se Joulukuukin lähti käyntiin. Ihanaista Joulun odotusta kaikille!
Neuvolakuulumiset; Pissassa protskut plussalla eli aamulla näyte läbraan, paineet 141/85, paino noussut 900g/vko eli nyt siis tullut jo 10kg. Lääkärikin totes et painoa tullut tosi reilusti jo nyt Sf mitta tasottunut, nyt 25cm, mut silti siel yläkäyrällä mennään. Huomiselle varattiin aika sit sokerirasitukseen et täytyy nyt toivoo et siinä edes kaikki arvot ok Masentaa, itkettää....
Jaksuja teille kaikille!
Neljäs 25+3