miten kun nuori täyttää 18v - ja elatusmaksut loppuvat -
eikö se oo sitten sekä äidin että isän asia huolehtia nuoren menoista niin kauan kun hän opiskelee? toki yrittää saada itselleen työpaikankin että on taskurahaa mut muita kustannuksia olen kyl ymmärtänyt että on molempien vanhempien asia hoitaa...?
Kommentit (11)
sen jälkeen kun täytin 18v. Opiskelin siis 25v asti. Tuo koulutusavustus oli yhtä paljon kun elatusmaksu tai ainakin samoilla paikkeilla
niin vanhemmilla on velvollisuus tukea opiskelua.
opiskelijoilla ole rahaa. Ostetaan vaatteet kirpparilta jos ostetaan jne. Se on vaan elämäntilanne johon on tyytyminen jos haluaa opiskella. Kenenkään ei ole enää pakko elättää täysi ikäistä.
opiskelijoilla ole rahaa. Ostetaan vaatteet kirpparilta jos ostetaan jne. Se on vaan elämäntilanne johon on tyytyminen jos haluaa opiskella. Kenenkään ei ole enää pakko elättää täysi ikäistä.
lapsi voi hakea oikeudelta päätöstä jos ei muuten heru
"3 §
Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.
Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista."
20 vuotiaaksi asti vanhempien tulot vaikuttavat opintotukeenkin. onkohan totta?
on täysi-ikäinen.
Vanhemmat voivat toki auttaa mutta pakkoa ei ole. Kumpikin vanhemmista tekee päätöksensä itsenäisesti.
kun nuori täyttää 18. Toki useimmat kai elättää lapsiaan lukion/ammattikoulun loppuun?
siis mikäli ei toinen vanhempi vapaaehtoisesti kustannuksiin osallistu.
Eri asia miten sen homman hoitaa jos etävanhempi ei ole halukas kustantamaan. Olen kuullut, että joskus on ihan virallisesti velvoitettukin isä jatkamaan maksua lapsen täysi-ikäisyyden jälkeen, koska lapsi opiskeli. Mut taitaa olla harvinaista tuo....
Ja eikös yli 18 v. saa jo opintorahaa ja opintotukea, sekä asumiseenkin tukea?