kenenkään lapselle tehty tärykalvopistoa/puhkaisua?
Meillä 1v3kk lapsella on nyt 4 korvatulehdus 1,5kk sisään ja huomenna lääkäriin. Ei siis todettu vielä mutta oireet on selkeät taas, keskiviikkona loppu edellinen a-kuuri -.-
Lääkäri puhuin että jos vielä nyt heti tulehdus perään niin tehdään tärykalvopisto koska märkäinen tulehdus ja se ei ole parantunut...
miten se pisto/puhkaisu tapahtuu? Nukutus, puudutus???
Huomenna siis mennään hakemaan a-kuuri ja tekeeköhän se sen piston samalla? Meillä on siis kontrolliaika varattu juuri tätä varten että jos uusii tulehdus niin heti päästään sitten eteenpäin asiassa, lääkäri itse halusi näin.
Kauheeta ajatella että tökkäävät neulalla korviin. Miten se siis tehdään ja sattuuko se?
Kommentit (14)
meillä korvatulehdusta ehkäistään nasonexin käytöllä ja lääkäri käski vaihtaa lääkäriä jos joku ehdottaa korvien puhkaisua...
puhkaisusta sen verran, että mulla on itellä puhkottu korvat monta kertaa ja se on ikävö toimenpide, MUTTA toisaaltaan se helpottaa lapse oloa heti. Mäkin huusin aina kuin syötävä, mutta kun toimenpide oli ohi olin rauhoittunut heti.
Meillä lääkäri oli erittäin kokenut korvalääkäri, joka hoiti lastamme käytännössä muutaman vuoden. En usko, että ihan tavis terveyskeskuslääkäri tärykalvopistoa tekee. Luulisin sen olevan erikoislääkärin hommia. Tai ainakin kannattaa kysyä, onko lääkäri niitä ennen tehnyt.
Rauhallinen ja osaava lääkri siinä hommassa on tosi suuri etu.
Osa lääkäreistä on kai sitä mieltä, että tärykalvoa ei pitäisi puhkoa ollenkaan.
Meillä tilanne oli kuitenkin sellainen, että tärykalvo olisi voinut revetä itsestään, ja silloin vaurio olisi ollut pistoa pahempi. Näin lääkäri meille homman perusteli. Ja kyllä sitä märkää sieltä korvasta tulikin. ensin oli yritetty useammalla antibiootilla tuloksetta hoitaa.
Mutta tosiaan tässä on varmasti lääkärikohtaisia eroja.
kyllä lääkärillä varmaan on hyvät perusteet jos kalvo puhkaistaan, mutta siis meidän lääkäri sanoi, että niin ei tehdä...
terkuin se joku noista
meillä pojalla se puhkesi itsestään kun lääkäri ei suostunut Lastenklinikalla kirjoittamaan antibioottikuuria korvatulehdukseen vaikka poika itki ja oli kuumeinen ja räkäinen. Jouduttiin sitten vuorokauden päästä mennä sinne takaisin kun itkusta ei tullut loppua ja toinen lääkäri ilmoitti että täällähän on tärykalvo puhjennut. Jepjep. Sori meni aiheen vierestä.
30-20 vuotta sitten, monta kertaa. Monesti se myös puhkesi itsekseen. Luojan kiitos kuulo on tallella... en muista paljoa mutta kokenut korvalääkäri soisi arvioivan ennen puhkomisia.
vauvalla puhkottiin korvia joka toinen pvä korvaklinikalla, ikävää oli mutta se oli ainoa tapa millä helpotti. Saatiin putket korviin, niin märkä oli niin paksua ettei tullut putkesta ulos vaan jouduttiin huuhtelemaan välillä liottamaan ja imemään. Kaksi vuotta jatkui rumbaa, että käytiin korvapolilla 1- 2 kertaa päivässä... No meille ei sitten enempää lapsia tulekkaan!
liimakorvatapauksissa. Korva puudutetaan pumpuliin kastetulla puudutteella. Itselleni on se tehty, eikä kunnolla puudutettuna paljon sattunut.
puhkottu korvat varmasti 50 kertaa. Ei se mitenkään kamalaa ole, vaan muistan että isompana olin ihan epätoivoinen kun joku lääkäri ei puhkassukaan vaan antoi antibiootit. Se kipu nimittäin helpottaa heti puhkomisen jälkeen.
Kamalaa pelottelua täällä, ei se satu yhtään kun puudutetaan. Ja mä olen onnellinen että multa puhkottiin enkä ole syönyt miljoonaa antibioottikuuria lapsuudessani.
Meillä on vauvalla puhkottu kerran kun korvalääkäri sanoi että puhkeaa justiinsa itestään.
Kärsin kuukausitolkulla korvakivuista, mitään vaivaa ei muka ollut. Lopulta joku korvakirurgi totesi, että puhkaistaan, tai lähtee kuulo (en muista/ tiedä mistä edes oli kyse, olin ehkä 10 ikäinen).
Muistan vain, että puhkaisu oli suuri helpotus. Mikään ei elämässäni ole tuntunut niin hyvältä, oikeasti. Kun korvat ovat kipeät, niin tuollainen on pientä siihen kipuun verrattuna...
Kylläpäs vain sattuikin, ihan saatanasti.
Korvalääkäri sen teki, puudutti tietty, mutta sattui se pisto ja vielä enemmän sattui sen märän imu,Se oli oikeastaan pahinta koko asiassa.
korvan puhkaisu on vaan ollut suuri helpotus.
Hirmu ikävä toimenpide. Ensin puudutettiin ja sitten puhkastiin. En osaa kuvitella paljonko sattui mutta kyllä lapsi huusi. Osittain varmasti myös siksi, että oli pidettävä nii tiukasti paikallaan.
Meille lääkäri perusteli homaan sillä, että puhkasu oli ainoa tapa saada märkä pois korvasta. Puhkasun jälkeen lääkräi muistaakseni imi märän pois korvasta. Pian tuon jälkeen laitettiin lapselle putket ja vielä toisetkin myöhemmin. Vähitellen tulehdukset loppuivat, eikä nyt ole yli vuoteen ollut yhtään mitään sairautta! Hurraa!!
En halua pelotella mutta kyllä se aika hirveää oli myös vanhemmalle. MEilläkin oli sama, että antibiootti ei tehonnut. Tuopsta imetystä näyteestä sitten tehtiin viljely ja saatiin täsmälääkitys.