Pienet lapset tulevat kalliimmiksi kuin isot lapset!
Olen pitänyt kirjanpitoa lasten menoista ja kyllä se vain näin on!
Esim. 3-vuotias:
- hoitomaksu noin 200 euroa /kuukausi
- vaatteet jäävät nopeasti pieniksi, pitää ostaa uusia, ulkoiluvaatteet kalliita ja eivät mahdu enää seuraavana kautena
Vauva:
- vaunut, sitteri, turvaistuimet autoon, pinnasänky varusteineen jne.
- vaippoja
- vaatteet jää kuukauden-parin välein pieniksi
kouluikäinen
- harraskusmaksu esim. 150 euroa / puoli vuosi
- vaatteet mahtuu noin vuoden päälle
Kommentit (20)
Kyllä meillä menee ihan toisin päin.Vauva ja leikki-ikäinen ei vielä välitä merkkivaatteista, vaan pärjätään esikoisen vanhoilla ja kirpparitavaralla, esikoinen osaa jo vaatia.
tuottoa 1 vuoen ikäisiksi. Kuluja ei ollut niin paljoa, että olisin edes lapsilisät saanut menemään. Lisäksi myin maitoa.
Kulut olivat
-pinnis ilmaiseksi (huonokuntoinen, korjasin ja maalasin)
-vaunut 50 euroa
-vaatteisiin meni korkeintaan vuoden aikana muutama kymppi. Kirppareilta sai tosi halvalla vaatteita.
-Peruna ja porkkana ei paljoa maksanut kun tein ruoat itse.
Hoitoon ei tarvinnut viedä kun hoisin kaikki kotona.
Nyt kyllä murkkuihin uppoaa rahaa ihan eri tavalla.
Ja kyllä, meillä ero on SELKEÄ! Meillä kaikki käyttää ale- ja kirppisvaatteita, myös koululaiset. Pikkulasten vaatekulut on selkeästi isommat kuin koululaisten! Kaikki muutkin kulut, ero olisi selvä jo ennen hoitomaksua, mutta se on niin suuri että meidän perheessä alle kouluikäinen kustantaa 400% enemmän kuin koululainen!
Terv 17-vuotiaan jääkiekkoa ja bänditouhuja harrastavan lukiolaisen äiti
...ja muistattehan, että 17v ei saa enää lapsilisää...
Eka vauva on kallis, mut sisarukset jo halvempia. Vaan ootas kun ne kasvaa. Murkkuiässä on sit tosi kallista. Ei voi laittaa päälle mitä tahansa vaatetta. Kiusatuksi tulee heti, jos on halpahallirytkyt päällä, puhumattakaan kirpparivaatteista.
ei ole pakko ostaa 1500 euron vaunuja ja rattaita ja sittereitä ja hoitopöytiä ja kalliita toppapukuja.
Hoitopöydällä ei tee mitään. Vauvan voi pukea sylissä. Sängyn päälle muovitetu frotee ja pyyhe ja siinä muut toimenpiteet. Sitteri on aivan turha, kuten monet muutkin vehkeet.
Eka vauva ei tule kalliiksi ellei lähde siihen turhanpäiväiseen kilpavarusteluun.
Mutta tuntuma on se että kyllä meidän teiniin menee rahaa enemmän kuin 8-vuotiaaseen.
isoihin ei juurikaan mene rahaa, kyllä sinne menis jos antais mut ei kannata antaa, muuten menevät pahoille teille. ei meillä kyllä pieniinkään lapsiin juurikaan mene raha. vaippoihan parikymppiä kuussa, kirppiksiltä saa upeita uusia merkkivaatteita muutamalla eurolla. luistimet, sukset ja kaikki sellaisetkin kannattaa ostaa kirppareilta.
eli meillä ei paljoa lapsiin mene rahaa. ainut on tosiaan hoitokulut ja niihin meneekin hirveesti, yli puolet palkastani.
Jotka tarvitsevat vaatteita, urheiluvälineitä, harrastuksia, tietokoneita, jotka käyvät leireillä ym ja syövät kuin hevoset.
Tottakai hoitomaksu on iso maksu hoitoikäisillä, mutta kyllä niihin isompiinkin saa rahaa uppoamaan.
Ja isoissa lapsissa on sekin, että kun ne lähtevät opiskelemaan, olisi hyvä, jos vanhemmat voisivat auttaa asumisen kanssa, uuden asunnon kalustamisen ym kanssa, ja ylipäätään, opintotuella ei ihan täysin pärjää.
Paljon kalliimpaahan se on kotona hoitaa ja olla töistä pois kuin viedä hoitoon.
tuottoa 1 vuoen ikäisiksi. Kuluja ei ollut niin paljoa, että olisin edes lapsilisät saanut menemään. Lisäksi myin maitoa. Kulut olivat -pinnis ilmaiseksi (huonokuntoinen, korjasin ja maalasin) -vaunut 50 euroa -vaatteisiin meni korkeintaan vuoden aikana muutama kymppi. Kirppareilta sai tosi halvalla vaatteita. -Peruna ja porkkana ei paljoa maksanut kun tein ruoat itse. Hoitoon ei tarvinnut viedä kun hoisin kaikki kotona. Nyt kyllä murkkuihin uppoaa rahaa ihan eri tavalla.
Kun laskin matkakulut ja miinusti 4 lapsen hoitomaksut ja lisäsin siihen kotihoidontuen ja kuntalisän, jäin plussalle. Lisäksi se, että en tarvinnut työvaatteita ja ruoassa säästin kun tein kaiken itse. Samoin lasten vaatteissa, koska ei tarvinnut ostaa niin paljoa uutta, mitä olisi päiväkotiin tarvinnut.
Paljon kalliimpaahan se on kotona hoitaa ja olla töistä pois kuin viedä hoitoon.
tuottoa 1 vuoen ikäisiksi. Kuluja ei ollut niin paljoa, että olisin edes lapsilisät saanut menemään. Lisäksi myin maitoa. Kulut olivat -pinnis ilmaiseksi (huonokuntoinen, korjasin ja maalasin) -vaunut 50 euroa -vaatteisiin meni korkeintaan vuoden aikana muutama kymppi. Kirppareilta sai tosi halvalla vaatteita. -Peruna ja porkkana ei paljoa maksanut kun tein ruoat itse. Hoitoon ei tarvinnut viedä kun hoisin kaikki kotona. Nyt kyllä murkkuihin uppoaa rahaa ihan eri tavalla.
ottamaan niinä vuosina isot urakat vastaan, mistä tienasi tosi hyvin. Jos olisin mennyt töihin ja lapset olisivat olleet päiväkodissa, ei olisi mies pystynyt sitoutumaan urakkaan ja se olisi mennyt sivusuun.
Loppujen lopuksi taloutemme rahavarat olivat paljon paremmat silloin kun lapset olivat pieniä ja olin kotona kuin nyt kun osa on jo murroiässä ja rahaa kuluu harrastuksiin ja bensoihin kun niitä kuljettaa yms. sellaiseen, mitä nuoret tarvitsee.
Vauvat on tuottoa jos ei lähde kilpavarusteluun matkaan. Olen edelleen sitä mieltä. Pystyin säästämään kaikkien lasten lapsilisät ensimäisinä vuosina, koska ne olivat ihan ylimääräistä tuloa.
Kun laskin matkakulut ja miinusti 4 lapsen hoitomaksut ja lisäsin siihen kotihoidontuen ja kuntalisän, jäin plussalle. Lisäksi se, että en tarvinnut työvaatteita ja ruoassa säästin kun tein kaiken itse. Samoin lasten vaatteissa, koska ei tarvinnut ostaa niin paljoa uutta, mitä olisi päiväkotiin tarvinnut.
ei tuollasta tilannetta voi kovin kauan olla, ellei sitten niitä lapsia tule koko ajan lisää.
Toisaalta täytyy sitten olla pienet palkkatulotkin, koska ei 3. ja 4. lapsesta paljon hoitomaksua mene.
Eli sulla on ollut hyvin poikkeuksellinen tilanne, ei voi yleistää moneen perheeseen.
..saati 17-18-> ei lasta voi pihalle heittää, kun opiskelee enkä haluaisikaan. Pelkästään lukion kirjat maksavat tuhansia euroja... Ilolla maksan! En heivaa lasta yhteiskunnan hoteisiin 18-vuotiaana.
(+ bensakulut) on ihan samat kuin vanhemmillakin lapsilla. Eikä isompien lasten vaatteisiin ja ruokaan mene millään samaa summaa kuin pienempien hoitomaksuihin.
Kun lapset olivat pieniä, löysin paljon edullisia, hyviä vaatteita kirppiksiltä. Lapset laittoivat päällensä mitä vaan toin. Nyt ei kelpaa (tietenkään, minusta pitää olla mahdollisuus vaikuttaa omaan ulkonäköönsä kuten me vanhemmatkin). Harrastukset ovat enimmäkseen kalliita. Meillä menee kolmen musiikkiopistolaisen lukukausimaksuihin n. reilu 1000€/vuosi. Päälle muut harrastukset (skeittaus, kenkiä pitää ostaa noin joka toinen/kolmas kk, alennuksessakin kunnon skeittikengät maksavat n. 50€, lisäksi dekit, trukit, laakerit jne...) ja matkaliput yms.
Hienoa, jos jollain on toisin päin, onpahan taloudellisesti parempia vuosia edessä.
Pienten lasten ruoka- ja vaatemenot ei kovin suuria ole, toisin kuin teinien.
Harrastusmenot ovat myös isoilla melkoiset, pienillä niitä ei olekaan.
Olen kotiäiti joten hoitomaksuja ei mene mutta en nyt tähän ala laskemaan mitään teoreettisia ansionmenetyksiä.
Jotka tarvitsevat vaatteita, urheiluvälineitä, harrastuksia, tietokoneita, jotka käyvät leireillä ym ja syövät kuin hevoset.
Tottakai hoitomaksu on iso maksu hoitoikäisillä, mutta kyllä niihin isompiinkin saa rahaa uppoamaan.
Ja isoissa lapsissa on sekin, että kun ne lähtevät opiskelemaan, olisi hyvä, jos vanhemmat voisivat auttaa asumisen kanssa, uuden asunnon kalustamisen ym kanssa, ja ylipäätään, opintotuella ei ihan täysin pärjää.
kouluikäisiä lapsia mut harrastukset on urheilukerhoja jotka ei maksa mitään, välineet saa kirppareilta lähes ilmaiseksi.
itse kun lähdin opiskelemaan ja muutin pois kotoa (ei ole montaa vuotta, olen nuori) niin kävin kyllä ihan itse töissä opiskelun ohella ja siten rahoitin opiskelut ja asumisen ja ruoan. vanhemmilta olis apua tullut mut mielestäni noloa elää vanhempien rahoilla. mun mielestä on kiva ollut tienata itse rahat omiin menoihin. ihan hullua maksaa kaikki lasten menot. olen ollut kesätöissä 13 v lähtien eli seiskaluokalta asti joka kesä ja 16 vuotiaasta eteenpäin opiskelujen ohella kioskilla ja kaupoissa.
Paljon saa käytettynä ostettua.
Ei ole mitään järkeä ostaa vauvalle ja 3.vuotiaalle kaikkia vaatteita uutena..
Ja sama pätee pinniksiä ja sittereitä ym...