Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaulassa muuttunut luomi, en uskalla mennä lääkäriin..

Vierailija
27.11.2009 |

Luomi on vähän aikaa sitten muuttunut. Se on nyt sellainen koholla oleva (olikohan sille oma nimityskin?).

Joskus yöllä siitä vuotaa vähän verta, ilmeisesti paita hankaa.

Pitäs mennä sitä näyttämään, mutta olen kyllä siirtäny sitä ihan tietoisesti. Entä jos se on jonkun pahalaatuisen sairauden merkki?

Tiedän, että tää on tosi typerää, lääkäriinhän kannattis mennä mahd. pian..

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nopeasti kasvavaa luonta ja väri muuttunut tummaksi melkein mustaksi, ei koskaan tutkimuksissa mitään vakavaa löytynyt niistä. Ps. ne on maallikon silmään olleet tosi pahan näkösiä.

Vierailija
2/20 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on noita luomia ollu aina ja paljon.

Raskauden aikana niitä tulee paljon lisää, varsinki selkään. Sillon lääkäri sano, että joilleki raskaus aiheuttaa sen..

Että ei tämä minullekaan mitenkään outoa ole, mutta jostain syystä tämä nyt alko jännittämään..

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka oliskin jotain "vakavaa", niin jos nyt menet näyttämään, niin ei mitään vakavia seurauksia. Korkeintaan luomenpoisto.

Vierailija
4/20 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

luomista pelotellaan ihmisiä siihen malliin, että huolestumme monesti ihan turhaankin. Minullakin on paljon "epäilyttäviä" luomia joita olen käynyt näyttämässä, eikä niissä ole koskaan ollut mitään vakavaa. Joskus olen myös googlettanut melanooman kuvia ja voin sanoa, että ne ovat todella ilkeän näköisiä, eivät ollenkaan tavallisen luomen.

Mutta käy ihmeessä lääkärissä, niin saat vähintään mielenrauhan. Ja jos siinä luomessa nyt olisi jotain vakavaakin, niin varhaisella poistamisella asia hoituu kuntoon.

Vierailija
5/20 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se ehtii leviämään koko kroppaan, kun et sinne lääkäriin mene. mutta eipä sinua kukaan sinne voi pakottaa ja seurauksista maksat vain ja ainoastaan sinä itse..

Vierailija
6/20 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos luomia on tietty määr kehossa (yli 30 tms) niin pitää erityisen vauhkona syynätä niitä. Aika monella ihmisellä luomia on ympäri kehoa, satamäärin. Jos kaikki pienetkin, ihonmyötäiset luomet mukaan laskee. Omalla 9-vuotiaallanikin on luomia jo.

Vierailija
7/20 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oltiin jo ihan varmoja että joku syöpä on vaan eipä ollut onneksi mitään (luomi poistettiin).

Vierailija
8/20 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuodessa. Eka lääkäri sano et ei mitään pahalaatusta, 3 kk myöhemmin toinen lääkäri jolle kävi näyttämässä, kun tuntu jotenkin oudolta ja kutisi se luomi, sano et operoidaan samalla viikolla. Kävi sit hoidoissa, mut ei mitään enää auttanu. Näytti oikein hyvin voivalta vielä 2 viikkoa ennen kuolemaansa, vaikka oli älyttömän väsyny. Loppu tuli nopeesti. Eli äkkiä sinne lääkäriin, ymmärrätkö!!

Vierailija
9/20 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä kokoinen se luomi on ja miten se on muuttunut? Onko uusi luomi vai ollut pidempään?

Melanooma tosiaan on oikeasti rumannäköinen, kun katsoo netistä kuvia ja tunnusmerkkejä.

Jos paita hankaa sen rikki niin olisiko siinä vain rupea jne ja se sen vuoksi olisi muuttuneen näköinen. Pidä huoli nyt ettei se suotta turhaan mene rikki.

Vierailija
10/20 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos luomia on tietty määr kehossa (yli 30 tms) niin pitää erityisen vauhkona syynätä niitä. Aika monella ihmisellä luomia on ympäri kehoa, satamäärin. Jos kaikki pienetkin, ihonmyötäiset luomet mukaan laskee. Omalla 9-vuotiaallanikin on luomia jo.

luomea niin sitten tarkempaa seurailua.

Vierailija
11/20 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleislääkärin ABCD-sääntö epäilyttäviin luomiin:

Asymmetry (epäsäännöllinen muoto tai muodon mutos)

Bleeding (verenvuoto tai rupeutuminen)

Colour (hyvin tumma väri, epätasainen väri tai värin muutos)

Diameter (läpimitan muutos, kasvaminen)

Mikä tahansa edellisistä, varsinkin niiden yhdistelmä, aiheuttaa syöpäepäilyn. Ainoa keino sulkea syöpä varmasti pois, on poistaa ihomuutos ja tutkia mikroskoopilla, mikä se on.

Eli lääkäriin siitä, hus hus. Luomen voi poistaa kuka tahansa yleislääkäri. Yksityisellä toimenpide ja mikroskooppinen tutkimus maksaa n. 100 euroa, josta Kela korvaa kolmasosan. Mikäli kuulut työterveyshuollon piiriin, saattaa työnantajan sopimus kattaa myös toimenpiteet, jolloin se ei maksa sinulle mitään. Terveyskeskuksessa toimenpide ei maksa mitään (edellyttäen että olet maksanut vuosimaksun). Lausunto mikroskooppitutkimuksesta tulee 2-4 viikon kuluttua. Lopputulos on sama sekä yksityisellä että terveyskeskuksessa, ainoana erona on se että yksityiselle saatat päästä vaikka huomenna kun taas terveyskeskukseen et välttämättä kuin 4-6 viikon kuluttua. Vaikka kysymyksessä olisi syöpäkin, tällä aikaviiveellä ei ole sairauden kannalta merkitystä. Hinta muodostuu siis lähinnä henkisen stressin lievityksestä.

Näin kommentoi yleislääkäri terveyskeskuksesta (pidän kyllä myös yksityisvastaanottoa).

Vierailija
12/20 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

luomi joka on vuosien saatossa muuttunut..halkaisijaltaan puoli senttiä ja siinä keskellä on sellanen uloke. Joskus on vuotanut verta, kun oli hinkautunut jotenkin yön aikana lakanaan. Soitin kuitenkin terveysasemalle, että haluaisin tarkastuttaa luomeni (niitä on jonkin verran). Sain vastauksen, että soittele myöhemmin, että tuskin silloinkaan aikaa tulet saamaan. Et sellasta..näköjään pitäisi yksityiselle mennä käymään, mutta ei ole varaa :(

Vierailija
13/20 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleislääkärin ABCD-sääntö epäilyttäviin luomiin:

Asymmetry (epäsäännöllinen muoto tai muodon mutos)

Bleeding (verenvuoto tai rupeutuminen)

Colour (hyvin tumma väri, epätasainen väri tai värin muutos)

Diameter (läpimitan muutos, kasvaminen)

Mikä tahansa edellisistä, varsinkin niiden yhdistelmä, aiheuttaa syöpäepäilyn. Ainoa keino sulkea syöpä varmasti pois, on poistaa ihomuutos ja tutkia mikroskoopilla, mikä se on.

Eli lääkäriin siitä, hus hus. Luomen voi poistaa kuka tahansa yleislääkäri. Yksityisellä toimenpide ja mikroskooppinen tutkimus maksaa n. 100 euroa, josta Kela korvaa kolmasosan. Mikäli kuulut työterveyshuollon piiriin, saattaa työnantajan sopimus kattaa myös toimenpiteet, jolloin se ei maksa sinulle mitään. Terveyskeskuksessa toimenpide ei maksa mitään (edellyttäen että olet maksanut vuosimaksun). Lausunto mikroskooppitutkimuksesta tulee 2-4 viikon kuluttua. Lopputulos on sama sekä yksityisellä että terveyskeskuksessa, ainoana erona on se että yksityiselle saatat päästä vaikka huomenna kun taas terveyskeskukseen et välttämättä kuin 4-6 viikon kuluttua. Vaikka kysymyksessä olisi syöpäkin, tällä aikaviiveellä ei ole sairauden kannalta merkitystä. Hinta muodostuu siis lähinnä henkisen stressin lievityksestä.

Näin kommentoi yleislääkäri terveyskeskuksesta (pidän kyllä myös yksityisvastaanottoa).

Minä olen aina miettinyt tuota muotojuttua luomissa... Kun eihän kaikki luomet ole mitenkään täysin symmetrisiä. Tiedän itseltäni ja sisaruksiltani luomia, jotka ovat siis aina olleet vuosikaudet olemassa. Eivät ole mitenkään vuosien mittaan muuttuneet tai oireilleet, mutta eivät ne mitään täysin symmetrisiä ole eikä välttämättä täysin tasaisesti saman värisiäkään. Eli koskeeko noi ohjeet sitä, jos ennestään täysin symmetrinen luomi muuttuu? Ilmeisesti.

Vierailija
14/20 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni on koholla oleva luomi ollut koko ikäni selässä.

Nyt raskauden aikana se on kasvanut ja miehenikin on sen huomannut. Kävin muutama vuosi sitten ihan ihotautilääkärillä tai mikäs luomilääkäri olikaan ja tsekkasi sit jokaisen luomeni ja antoi lähetteen lekurille että harkittava poistoa, mutta nämä siis olleet ihan hyvälaatuisia. En kuitenkaan koskaan saanut varattua aikaa lekurille ja tässä mennään vieläkin. Minäkin mietin välillä että liekkö menny pahemmaksi kun kasvanu, mut varmaan johtuu tästä raskaudesta tämä.

Kannattaa ap mennä sinne luomilekurille.. joku ihotautilääkäri ja ei ole kovin kallistakaan. Jotain kympin pintaan ja tarkistaa sun kaikki luomet minkä laatusia on. Sieltä saisit eka varmuuden mitä niille tulee tehdä. :)

Vierailija
15/20 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kuullut tuosta luomen muuttumis jutusta. Jos sulla on normi pyöree tai no siis luomi :D ja se muuttuu ajan kanssa jotenki epäsymmetriseksi ja mustaksi niin sillon voi vissiin olla jotain vakavaakin.

Vierailija
16/20 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

luomensa? Minulla niitä on siellä täällä, pienenpieniä. Selässä jne. Millä ihmeellä pitäisin lukua niistä..?

Vierailija
17/20 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina on hälyttävää, jos väri muuttuu, tai luomi kasvaa tai vuotaa verta.

menepä lääkäriin.

Vierailija
18/20 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetanpa ensin varata ajan ihan terveysasemalle, jos ei sinne pääse niin sitte yksityiselle.

Luomi on siis alunperin ollut sellainen matala, mutta nyt on sellainen korkea ja tosi epätasainen. Aamulla huomasin siinä myös hieman värimuutosta..

ap

Vierailija
19/20 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina miettinyt tuota muotojuttua luomissa... Kun eihän kaikki luomet ole mitenkään täysin symmetrisiä. Tiedän itseltäni ja sisaruksiltani luomia, jotka ovat siis aina olleet vuosikaudet olemassa. Eivät ole mitenkään vuosien mittaan muuttuneet tai oireilleet, mutta eivät ne mitään täysin symmetrisiä ole eikä välttämättä täysin tasaisesti saman värisiäkään. Eli koskeeko noi ohjeet sitä, jos ennestään täysin symmetrinen luomi muuttuu? Ilmeisesti.

Hei, olen siis tosiaan lääkäri (kirjoittaja #12). Laitanpa tuohon aiempaan tekstiini tarkennuksen, eli muodon suhteen olet aivan oikeassa, siinä tarkoitetaan muodon muutosta säännöllisestä epäsäännölliseksi. Merkittävä osa luomista on muutenkin epäsäännöllisen muotoisia, mutta ei siinä mitään, jos ovat sellaisia aina olleet.

Joku tuossa ketjussa huomautti, että onko kukaan laskenut luomiaan. Se on tosiaan suositeltavaa, jos luomia on paljon (>30 kpl) eli henkilöllä on taipumus saada ihokasvaimia (myös tavallinen luomi on kasvain, hyvänlaatuinen sellainen). Tähän suosittelisin valokuvausta, joka helpottaa laskemista ja laskuissa pysymistä. Siis yleiskuvat vartalosta ja raajoista 2-3 suunnasta ja lisäksi lähikuvat epäilyttävistä muutoksista. Tämä on myös todella hyvä apu, jos joskus täytyy muuttunutta luomea esitellä lääkärille.

t. se sama yleislääkäri

Vierailija
20/20 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeks et tuun tänne näi mutta kannattaa mennä lääkäriin! Jos sinulla on semmoinrn mahdollisuus poistaa se tai jtn! Voisiko joku auttaa minua minulla on keskikokoinen/iso luomi olka päällä en uskalla kertoo siit kellekkäää ja enkä uskalla näyttää sitä missään!! En uskalla kertoa vsnhemmilleni että haluan sen pois on pitänyt sanoa jo vuosis en voi käyttää toppeja en mitään voisiko joku auttaa minua vaikka rohkautumaan kertomaan vanhemilleni plzz :'(

-en kerro

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän