Julkisen terv.huollon tietosuoja. Saanko tietää jos hkökunnasta joku on katsellut tietojani?
Minulla on epäilys, että henkilö X on katsellut aiheetta minun+perheeni terveystietoja.
Saako tällaisen asian selvitettyä ja jos niin mistä instanssista?
Kiitos vastauksista etukäteen.
Kommentit (10)
jokainen joka saa tunnukset tietohin tietää tämän.
ja saat kyllä tiedonkin kuka on katsellut, en kyllä osaa sanoa mistä, mutta ota yhteys paikkaan jossa epäilet tietovuodon tapahtuneen heillä on velvollisuus selvittää tapaus.
jos olit osastolla. Kysy häneltä ohjeet kirjallisen kyselyn tekoon. Kaikista jää "sormenjälki" tietoihin. Kuka on käynyt, kellonaika tai onko muutettu/lisätty tietoja.
t.osastonsihteeri
sitten katsoja osaa kiertää sitä eli ole käytännnössä it-henkilöstöä. Järjestelmä ei ole ihan aukoton.
Ja olet oikeutettu ko. tietoihin eli soita sinne sairaalaan ja kysy lisäohjeita.
3 osastosihteeriä jäi kiinni tuollaisesta urkkimisesta. Syyttivät kyllä että joku muu oli käyttänyt heidän tunnuksiaan.
1 taidettiin saada sentään vastuuseen.
katsomassa tietoja sairaalassaoloajalta tai jotain lääkärin tekstejä tms? Kuten joku sanoikin, jälki jää kenen tunnuksilla on katsottu. Siksi on todella vaikea uskoa että kukaan menisi uteliaisuuttaan katsomaan kenenkään tietoja, mutta kai heitäkin sitten on.
kuka mun tietoja on katellut? Kuinka kauan ne sormenjäljet näkyvät tiedoissa ja tuleeko ihan tietoja katsoneen ihmisen nimi esiin vai joku muu tunnus?
Muutenkin kiinnostaisi, että mitä esim. lääkärit ovat musta kirjoitelleet.
Sä voit soittaa vaikka potilasasiamiehelle, että miten toimitaan. Hän ainaki osaa auttaa.
Merkinnöissä näkyy käsitelleen nimikirjaimet ja ammatin lyhenne.
Ja omia tietoja saapi katsoa, esim. jos on asiaa lääkäriin, niin voi sen kansion pyytää itselle siinä katsottavaksi.
vaikka kävisi vain katsomassa. Siis jos katsoo tietoja tietokoneelta, sitähän ei pysty seuraamaan jos esim, osastolla on käytössä paperit joihin kirjoitetaan... Toisaalta noissa tietokonetunnuksissa on se hankaluus että monesti opiskelijat käyttää ohjaajiensa (hoitajan) tunnuksia. Tosin aika tyhmä ohjaaja jos kertoo opiskelijalle tunnuksensa, tai vielä pahempaa, työkaverille...
Mun käsittääkseni se on ihan lakisääteinen juttu, että henkilötietojärjestelmiin pitää rakentaa toiminto, joka kerää lokitiedot jokaisen sivun katselusta. Toisin sanoen se kerää tiedot millä tunnuksella kukin sivu on avattu, muokattu, tallennettu tai tulostettu.
Sitä en tiedä kuinka tarkasti on rakennettu stoppeja sille, että it-henkilöstö ei pysty muokkaamaan lokitietoja. Se lienee kriittistä erityisesti rahaa käsittelevissä järjestelmissä.
Itseänsä koskevat tiedot saa kirjallisesti pyytämällä.
sitä saa tietää mistään, ei jää merkintöjä mihinkään jos työntekijä katselee rekisteriä.