G: Mitkä vaunut tai rattaat?
Koska tuo vaunut ja rattaat osio on käytännössä melkein "kuollut" kysyn täällä apuja. Tuskin olen ainut vaunuviidakossa hortoileva joten ehkä tästä on muillekin apua.
- Mitkä vaunut olette hankkineet? Tai mitkä vaunut teillä on/ollut?
- Plussia ja miinuksia?
- Jos voisit vaihtaa, ottaisitko samat vai jotkut muut?
- Ns. yhdistelmät vai rattaat? Jos rattaat kovalla vai pehmeällä kantokassilla?
- Mitä ominaisuuksia otitte huomioon valittaessa?
- Muuta?
- Oletteko tilanneet netistä tai ulkomailta?
Kommentit (5)
Me hankittiin Briot vuonna 2004 esikoiselle ja nyt ovat olleet siskon esikoisella käytössä ja nyt palautuvat meille. Minä olen ollut aivan tavattoman tyytyväinen. Valintakriteereinä ei oiekin ollut mitään, ei ainakaan kauden väri tms. LÄhinnä että tavarakori olisi iso ja että saisi hyvin kasaan ja mahtumaan pienempäänkin autoon. Olikohan merkki kombi. Tavaratila on tosiaan mahtavan reilu, siellä kuljettaa hienosti kauppatavarat. Pyörät on kestäneet aivan uskomattoman hyvin, muistan kun kaveri joutui pumppaamaan ilmaa lähes joka päivä Oran vaunuihinsa, meillä renkaita taidettiin täyttää kerran koko kolmen vuoden käytön aikana. Jonkin verran reissattiin ja oli kiva kun katokopan sai reissussa vauvalle sängyksi (oli siis pehmeä). Kannoin sen jopa viidenteen kerrokseen kaverin parvekkeelle kerran päiväuniaikaan, kun koko vaunuja ei olisi portaita pitkin oikein saanut. Lisäksi Brioissa oli miellyttävän napakat jouset, jälleen Orat heiluivat sinne tänne kun viimeistä päivää ja itseäni se ainakin olisi häirinnyt. Materiaali oli miellyttävää ja helppo pestä.
Itse en ainakaan näitä Brioja kokenut liian massiivisiksi. Toki ovat sieltä viiden-kuuden vuoden takaa, joten en edes tiedä mikä on nykytarjonta... ;o)
Budjetti pitää päättää - rajaa valikoimaa aika lailla. Sitten pitää miettiä, mihin tarkoitukseen kärryt tulevat.
- Missä on asuinpaikka? Onko talvella pakkaskelit vai nollassa? Onko kesällä paljon sääskiä vai ei?
- Onko vauvan tarkoitus nukkua päiväunet vaunuissa ulkona?
=> Mielestäni koppa on kätevä ja suojaisa, usein myös tilava pienen vauvan nukkumapaikka, jos ulkona on todella kylmä. Esimerkiksi jos on tarkoitus, että vauva nukkuu -15 ... -10 asteen pakkasilla ulkona. Kovat kopat ovat myös yleensä tilavampia kuin pehmeät, vauva mahtuu nukkumaan niihin pidempään, jopa ensimmäisen vuoden.
- Mikä on alueen teiden talvikunnossapito? Onko tarkoitus tehdä paljon lenkkejä ulkona? Vai ovatko nämä kaupungin kaduille ja kauppakeskuksiin ennemmin tarkoitetut menopelit?
=> Pyörien koko on työntömukavuudessa ihan ratkaisevaa. Sora/hiekkateillä + teillä, joilla ei talvikunnossapitoa ulkolenkit ovat mukava tehdä mahdollisimman isoilla ja leveillä pyörillä. Pyörien kääntyvyydellä ei ole niin suurta merkitystä ulkolenkeillä, toisaalta jousituksen pitää olla hyvä. Myötäillä, mutta olla silti napakka.
Jos kärryt ovat kauppakeskuksiin ja kapeille teille, on etua, että vaunut/rattaat ennenkaikkea kääntyvät helposti ja ovat kevyet.
Tietysti kaikissa kaupungeissakaan ei niin hyvin aurata teitä ja riippuen kummassa päässä Suomea asuu, "todellinen" talvi kestää joko vain muutaman viikon jos sitäkään tai useammankin kuukauden.
- Kuljetetaanko vaunuja paljon autossa? Entä bussissa/raitiovaunussa?
=> Vaunujen/rattaiden koko ja keveys... Jos vaunuja tai rattaita tulee koko ajan pakattua autoon ja purettua, niiden pitää olla yksinkertaiset ja mahdollisimman vähän rikki meneviä osia. Raskaat rattaat/vaunut ovat ikävät nostaa tavaratilaan.
Bussissa ja raitiovaunussa kuljettaessa vaunujen/rattaiden koolla on myös merkitystä. Kolmipyöräiset ovat esim. melko usein huomattavasti nelipyöräisiä pidemmät, koska se etuhaarukka ulottuu kauas. Tietysti näissä on myös uudempia ja lyhyempiä malleja, mutta vertailu kannattaa.
- Kuinka pitkään rattaiden on ajateltu palvelevan?
=> Tätä kannattaa miettiä ja vertailla istuinten kokoja. Samoin sitä, että kuinka nopeasti rattaat voi ottaa käyttöön, onko esim. vasta 6kk alkaen vai jo vastasyntyneestä. Joissakin rattaissa aurinkolippa tulee hyvin nopeasti vastaan. On kurja, jos ei enää 2v mahdu lipan alle.
- Lapsen istuma-asento
=> Tätä voi tieysti olla hankala arvioida ilman lasta, mutta jos lapsi tulee istumaan rattaissa pidempiä aikoja, on hyvä, että selkänojaa voi säätää eri asentoihin. Sen lisäksi minusta on tärkeää, että rattaissa on hyvä jalkatuki. Ei ole kiva lapsen istua niin, että jalat vain roikkuvat tyhjyydessä (lapsi tuskin itse paremmasta tietääkään, mutta kuitenkin). Minusta monet matkaratastyyppiset/kevyet rattaat ovat tuollaisia "roikottajia".
Muita mietteitä:
- Tarvitaanko sisarukselle seisomalauta?
- Kuinka rattaiden huolto pelaa? (voi olla nettikaupan, varsinkin ulkomaisen miinuspuoli)
- Ilmakumirenkaat vs solukumirenkaat
- Jälleenmyyntiarvo
- Tekstiilit ja niiden irrotettavuus pesemistä varten, helppoa vai vaikeaa?
- Yhtenäinen työntöaisa helpottaa yhdellä kädellä työntämistä. Jos on kaksi erillistä työntökahvaa, eivät rattaat välttämättä kulje suoraan eteenpäin vain toisesta kahvasta puskemalla.
Sitten omia kokemuksia...
Minulla on esikoisella ollut Emmaljungan Minior Edget, jotka ovat tietysti nyt 8v myöhemmin armottoman vanhanaikaiset, klohmut, painavat, huonosti kääntyvät ja ties mitä. MUTTA... niissä on ollut paljon hyvääkin.
Vaikka pyörät ovat ilmakumia, ne eivät ole tarvinneet mitenkään kovin usein pumppaamista. Nämä Minior Edget ovat rattaat, eli istuinosa käyttöön vasta kun lapsi osaa istua. Sitä ennen vauvaa voi kyllä pitää pehmeässä kantopussissa.
Poikani oli hyvin pienikokoinen, joten kantopussi palveli hyvin ensimmäisen vuoden. Se oli minusta suojaisa ja hyvä, lämmin. Minusta oli kätevää, ettei tarvinnut erikseen varastoida minnekään raskasta koppaa ja istuinosaa, vaan rattaat olivat rattaat ja siihen päälle vain viskoi sen kantopussin.
Olen ajatellut käyttää nytkin noita vanhoja Emmaljungia "maastokärryinä" ja ulkona nukuttamista varten. Niiden sopii rapaantua meidän "alkeellisissa" oloissamme. Ne olivat kivat työntää. Tykkäsin ja tykkään, kun niissä on kääntyvä työntöaisa. Ne ovat helpot laittaa kasaan.
Ehdotonta miinusta rattaissa oli niiden painavuus ja iso koko. Hirveän kestävät kyllä, ainoa osa, mikä on hajonnut oli yhden pyörän kiinnitys. Uuden ostaminen ei juuri paljon maksanut.
Nyt olemme hommaneet myös toiset kärryt, mutta käyttömukavuudesta lapsen kanssa ei vielä kokemusta...
Haimme miehen kanssa Hollannista Joolz One Prime -rattaat (etsivät Suomesta maahantuojaa). Vaikuttivat täydentävän kivasti noita Emmaljungia. Hintaa kyllä oli...
Syitä ostolle:
- Kevyet kääntymään
- Kuitenkin isot pyörät, varsinkin isot takapyörät, eli kärryt on helppo työntää vaikka rappu, pari ylös
- Huomattavasti pienemmät ja kevyemmät kuin nuo Emmaljungat
- Lapsi makaa/istuu sen verran korkealla, ettei pitkänkään vanhemman tarvitse hirveästi kumarrella. Toisaalta isomman lapsen voi työntää kahvilapöydän ääreen, eikä erillistä syöttötuolia tarvita
- Yksinkertaiset mekanismit osien irrottamisessa, todella helppo vaihtaa ratasosa koppaan tai toisinpäin - tai ottaa irti autoon/lentokoneen ruumaan
- Samoin kopan tai pikemminkin ratasosan suunnan vaihto on todella helppoa. Ratasosan saa irti yhdellä klikkaisulla.
- Lapsella hyvä asento, säätyvä jalkatuki
- Korkeussäätyvä aisa, hyvä jos vanhemmat/työntäjät ovat kovin eri pituisia
- Yhtenäinen työntöaisa, helpottaa yksikätistä työntämistä (esim. jos vastaa puhelimeen)
- Maxi-Cosi turvakaukalon saa kiinni adaptereilla runkoon, ratasosa/koppa vain **klik** pois ja turvaistuin tilalle
- Kivat kuosit
Tietysti miinuksena voi sanoa jo nyt, että
- Ilmakumipyörät vähän arveluttavat, vaikka ennen ihan hyviä kokemuksia
- Rattaat ovat silti melko raskaat, vaikka osat alumiinia ja suht kevyet
- Koppaosa on melko pieni (tosin alunperin emme ajatelleet koppaa edes ottaa)
- Kun ei vielä Suomessa maahantuojaa, ei myöskään varaosia eikä huoltoa
"Sitten" aikaa meillä on vielä odottamassa Emmaljungan vanhat Softyt. Hyvät pelit isommalle lapselle, n. 2-5v.
jotka ovat olleet hyvät. Mahtuvat aina näppärästi pienemmänkin auton takaluukkuun, jousitus on hyvä ja vauvut ovat kevyet työntää. Lisäksi työntöaisa on säädettävä, mikä esim. meillä tärkeetä kun mies on tosi pitkä ja minä lyhyt. Lisäksi kävelymatkoilla kaipaa joskus itsekin pientä säätöä selän takia.
Hyvä tavaratila alhaalla, joka tosin meillä meni rikki kun muksut siellä temmelsi :( Rattaina menevät sitten myöhemmin. Ja niissä on valjaat valmmina. Ilmakumirenkaat olleet ok, valitsimme ns talvirenkaat niihin :) Eli ei niitä sileitä liukkaita renkaita vaan kuvioidut.
Nyt kolmannelle pitää jostain hankkii, nuo ovat olleet ulkona ja homepisaroita on :( Hinta noissa oli muuten 499 euroa, sisälsi sadesuojan sekä varjon. Se varjo on kyllä ihan turha.
- Hankin juuri Brio:n Happy -yhdistelmävaunut kovalla kantokopalla, ilmakumirenkailla ja mustalla värityksellä:) Jonkun mielestä mustat on varmaan synkät vauvalle, mutta itse pidän näistä hurjasti. Talvivauva tulossa, joten ei tule liian kuuma!
-Plussaa: Kovalla kantokopalla vaunut ovat kevyemmät (Ainakin Brioissa täytyy pitää ratasosaa pehmeän kopan kanssa). Ja siistimmän näköiset. Tosin myös kalliimmat:(
Lisää plussaa: Simppelin ja "oikeiden vaunujen" näköiset, eivätkä mitkään avaruusajan hirviöt (makuasia!). Pieneen tilaan mahtuvat vaunut. Ratasmahdollisuus.
Miinus: työntöaisaa ei saa käännettyä alas/pois tieltä. Kovaa kantokoppaa ei ole niin helppo irrottaa vaunuista kuin pehmeää (onnistuu toki). Erillinen lämpöpussi myös tarpeen (pehmeässä ei).
-Minulle tärkeät seikat valittaessa: 1.Mahtuu kaikkiin raitiovaunuihin, kaikki vaunut eivät todellakaan näin tee, rajana 63cm leveys! Emme siis yksityisautoile, joten tämä näkökulma jäi pois. 2. Sirot ja tyylikkäät kaupunkivaunut ja järkevät värivaihtoehdot. Toki keskuspuistossakin pitää kulkea. 3. Äidin lyhyys;) 4. Vaunut joiden kanssa voin elää vuoden tai enemmän!
Huomio. Pääkaupunkiseudulla kannattaa käydä monessa eri liikkeessä, jotta saa hyvän kuvan eri vaihtoehdoista. Missään myymälässä ei ole kaikkia merkkejä. Petikossa muutamia eri liikkeitä, mm. Vauvatalo Johanna jossa paljon Brioja!
Meillä vaunuhankinta myös edessä kohta, esikoisen Emmaljungat eivät enää pelitä, hankittu vuonna 2004 ja säilytetty ulkona liian paljon niin ovat ihan homeessa.
Hyvät rattaat Emmaljungat kuitenkin olivat, siskolla on esikoisen 2005 rattaat käytössä nyt pikkukakkosella ja ovat kuin uudet kun niitä on säilytetty katetulla terassilla. Meidän rattaat oli Crosswayt, kovalla kantokopalla, joka oli mun mielestä tosi hyvä. Tummansininen oli hyvä väri suomalaisiin keleihin, harvoin on niin kuumaa, että auringonpaiste lämmittäisi liikaa mutta loskaa on senkin edestä.
Crosswayssa oli ainakin mun mallissani aika matala tavarakori, ja sen haluaisin nyt uusissa isompana. Siellä kun tuli kuskattua puoli omaisuutta aina mukana ja jättimaiset kauppaostokset päälle, niin olisi kiva, että mahtuisi tunkematta esim vaippapakettia ja muutakin.
HELPOSTI irrotettavat päälliset olisivat myös kivat, että saa oikeesti pestyä. Meillä kun ainakin tuli lapsen syötyä jätskiä sun muuta rattaissa ja jälki oli sen näköistä.
Crosswayhin mahtui aika isoksi asti nukkumaan, varmaan vielä kolmevuotiaana neiti retkotti siellä jonkin sortin makuuasennossa, ei nyt enää ihan mahtunut, mutta melkein.
Hyvä sadesuoja, joka on helppo pakata takaisin pussukkaansa tai on kiinni esim. kuomussa. Hyttysverkko ei olisi haitaksi, siitä on hyöytyä myös aurinkosuojana tai suojan tukena.
Nyt en ehkä enää halua toiselle niin massiivisia rattaita, joten en ainakaan mitään HArtaneita tai Brioja aio ostaa.
Matkarattaina meillä oli Carenan Lieback tms. joku halpissateenvarjoratas, jossa oli kuitenkin laskettava selkänoja ja tavarakori, mutta en suosittele kenellekään. Yhdellä matkalla saatiin ne renkaat sileiksi ja kahdella kädellä ohjaaminen on hankalaa, kun joskuis tarttis toinen saada vapaaksi. Matkarattaina Quinny Zappit oli loistavat, vielä kun niissä olisi ollut säädettävä selkänoja ja tavarakori...