Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kokemukset lapsivesitutkimuksesta

25.11.2009 |

Kertokaa kokemuksia lapsivesitutkimuksesta te joille tehty. Mulla edessa huomenna jos päätän että suostun.. arveluttaa. En tiedä vielä mitä teen asian kanssa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

isoin kysymys on se, mitä aikoo tehdä, jos tulee jotain ikäviä uutisia. Sulla ei ole oikein aikaa tuumata.. mutta luota vaistoosi, kyllähän sulla on omat mielipiteet asiasta, et ehkä tiedä vain vielä sitä. asiaa kannattaa käydä läpi sen verran kun ehtii, toki kumppaninkin kanssa. itse toimenpide oli mulle sairaaliayms. kammoiselle rankka, ei onneksi kovin kivualias vaikka hysteeriseksi meninkin. ison neula pistäminen kohtuun ilman puudutusta on huonolla tavalla hurja kokemus, mutta äkkiä ohi. lisäksi se on esim. helpompi kuin istukkatutkimus. mulla toipuminen meni nopeasti, luonnostaan varoi ja otti iisisti ekan päivän ja sen jälkeenkin. nyt jälkikasvu voio yhä hyvin, mutta keskenmenonriskihän tuossa myös on - riippuu tutkimuksen tekijästä yms. mutta sekin pienempi kuin istukkatutkimuksessa. lohdutin itseäni sillä, että eiköhän ole aika pieni todennäköisyys saada keskenmeno tervee sikiön kanssa...

Vierailija
2/17 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toimenpiteestä ei jäänyt pahoja muistoja eli erittäin nopeasti ohi eikä sattunut juurikaan. Käsittääkseni lapsivesinäyte ei toimenpiteenä paljon eroa tuosta, vaikka näytteen kohde tietysti on eri. Jälkikäteen muuutaman päivän joutui jännittämään sitä pientä keskenmenon riskiä, jälleen samaa luokkaa kuin lapsivesinäytteessä, mutta erittäin harvinaista toki on, että jotain sattuisi. Vastaavasti tulosten tultua olo oli tosi kevyt ja loppuodotuksessa yksi huoli vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehkä kirjoittamassa tätä huonoon aikaan. Lapsivesitutkimus kun tehtiin tänään ja olen aika herkillä asian suhteen. En juuri jännittänyt etukäteen ja pidin tärkeänä selvittää tulokset koska riski oli iso. Hyviä puolia siinä oli se, että saa aikaa valmistautua jos tuloksissa poikkeavaa näkyisi. Ja tieto toisaalta sairaalalle tärkeä jos synnytykseen tarvitsee valmistautua normaalista poiketen. Meille oli jotenkin heti selvää, että lapsi saa tulla vaikka jotakin olisikin. Hyvin pahassa/vaarallisessa tilanteessa täytynee miettiä vielä. Mut jotenkin haluaa olla ajattelematta pahinta vielä kun ei tuloksista tiedä.

Tämä tulee toki sulle myöhään kun olet jo ehkä siellä käynyt. Ja toisaalta hyvä niin. Eikä tarkoitus ole pelotella muitakaan. Mutta mulla ei kaikki mennyt ihan putkeen. Lääkäri ei juuri aikaa kulutellut mun ns. valmistamiseen. En ollut ehtinyt vessaan kun kutsu tuli niin nopeaa ja kun pyysin vessaan, niin siitä sitten saman tien hommiin. Joopa. En uskaltanut itse seurata neulaa enkä ultraa. Tosin lääkärikin oli tiellä. Mutta varmaan hyvä, etten nähnyt, mitä sinne tungettiin. Toimenpide ei sinänsä sattunut rokotusta enempää. Epämiellyttävää toki kun lujaa "runnovat", siis täytyy nopealla ns. iskulla se sinne saada. Ja sitten kun mulla eivät saaneet. Ekalla yrittämällä osuvat johonkin seinämään tms. eikä neula mennyt kalvon läpi ja tukkeutui jotenkin tms. Toisella kerrallakin kalvo jotenkin ratsasti karkuun, mutta saivat sitten näytteen. Olin valmaan kalpea kuin mikä enkä tosiaan kyennyt olemaan rentona vaikka välillä muisti yrittää. Keskittyi vaan pysymään paikallaan. Sain sitten saikkuakin tavallista enemmän. Siis kaksi päivää. Mitkä olisin joka tapauksessa pyytänyt sitten neuvolasta koska on vatsa ollut jo muista syistä kipeä välillä. Otin päiväunet ja näin unta, että vettä alkoi tihkumaan ja vähän vera ja apua. Soitin, miehelle, että täällä olis yks halipulainen, että tulis nopeeta töistä :)

Kuulostaa karseelle ja tästä sai nyt ehkä vähän turhan huonon kuvan. Toisaaltahan asiat menivät hyvin. Näyte saatiin ja nyt sen jälkeen ei ole iltaan mennessä ollut mitään muuta kuin pientä kipua. Auttaa muistamaan, että täytyy levätä. Ja olokin alkaa asian suhteen paranemaan kun jännitys laukeaa.

Tässä mun ajatuksia. Älkää pahasti pelästykö. Se kun kai on kuitenkin harvinaista, että näissä huonosti kävisi kun vaan noudattaa lepo-ohjetta.

Vierailija
4/17 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin siis tänään ja otettiin se näytekin sitten kun ultrassa näkyi poikkeavaa niinkuin eilenkin. Ei se ihan kamala toimenpide ollut, mutta siellä paikanpäällä vasta tein lopullisen päätöksen. Nyt ei tarvi loppuraskautta miettiä että kuin paha kehitysvamma tulevalla vauvalla on kun tulokset saa muutaman viikon sisällä. Ja keskenmenoriski on todella pieni, toki olemassa oleva kumminkin.. Huolettaa, mutta toisaalta helpottaa kun nyt se on tehty.

Mahaa kipristelee aika kurjasti, otin sen suositellun panadolin nyt kun haittasi kipu vaikkei mahdottoman kovaa olekaan.

Kun kysyin pitääkö levätä ja olla esim nostelematta nyt, niin ei kuulemma tarvi mitään varoa. En siltikään halua nyt mitenkään rehkiä.

Vierailija
5/17 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas kiva kun laitoit, että miten meni. Taidettiin muuten kuumeillakin samaan aikaan? Kaikissa esitteissäkin käsketään välttämään rasitusta, että kannattaa tosiaan välttää kun siitä ei ainakaan ole haittaa. Mulle sanottiin, etten esim. saa nostaa esikoista tms. Ei siivoamista eikä ostoksia. Vain rauhallista kotona olemista. Sänkyyn ei tarvi piiloutua, mutta sohvaa suositteli. Voi olla, että mulla isompi riski kun kaksi reikää. Mutta silti. Sanovat, että normaalisti yksi päivä mut mun kannattaa olla vielä huominen ainakin näin. Ja muista säkin, että ei se riski suoraan tarkota, että on minkäänlaista vammaa. Vai minkälaisia poikkeavia juttuja siellä näky? Jos saa tälleen udella. Niin ja mulle sanottiin, että tulokset tulee viimeistään keskiviikkona :O Jopas nyt. Ja siis kanssa tänään olin. Toivotaan parasta molemmille ja muillekin, jotka tähän tilanteeseen ovat joutuneet. Mutta musta oli kiva kun joku sanoi ajatelleensa, että erityislapset annetaan vain erityisiin perheisiin :)

Vierailija
6/17 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin kans että nimimerkkis oli ennestäänkin tuttu. Meillä huhtikuussa LA.

Mä kans näin netissä esitteen jossa käskettiin levätä ja siks kysyin tutkimuksessa kans asiasta. Kuulemma kaikkea saa tehdä normaalisti ja oman jaksamisen mukaan. Kumma juttu noin eri ohjeet, tosiaan aion ottaa huomennakin vielä niin rauhallisesti kuin vaan onnistuu pojan kanssa. Tietty jos kipuilee aamulla, niin mies saa jäädä kotiin vielä toiseksikin päiväksi.

Meillä näkyi ainakin se, että pää on pieni viikkoihin nähden ja samoin reisiluun mitta. Lääkärin mielestä ei ois kovin suurta syytä olla huolissaan, kun muuta epäilyttävää ei nyt näkynyt. Kuulemma nuo mitat on kumminkin niin lähellä raja-arvoja, ettei kyseessä välttämättä oo mikään kehityshäiriö, vaan että on vain pienikokoinen tää sikiö nyt. Mut saadaan kans sit viikon päästä tulokset niin on sitten jotain parempaa tietoa.

Sitä toivon kovasti, että vauva olisi ainakin niin terve että pystyisi elämään kärsimättä, vaikka jokin vamma sitten olisikin.

Toivotaan parasta tosiaan molemmille, kiva ois kuulla millaset tulokset saat sitten.

Vierailija
7/17 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omppulin äiti, täällä se la on toukokuussa, eli sieltä kuumelijoista vissiinkin nimi muistuu. Meilläkin pää ja reisiluu olivat vähän pienemmät kuin viikot. Mutta toisaalta jo np-ultrassa totesi, että muutaman päivän alle muttei vaihdettu lukuja. Että sikäli en ole huolissani eikä lääkärikään antanut aihetta. Että nähtäväksi jää.

Täällä on ollut aika hurja päivä. Yöllä tuli lapsivettä! Olin tietty ihan paniikissa, että nyt se sitten lorahti. Toki sitä ei tullut kovin paljoa, mutta selkeesti. Onneksi se kuitenkin lakkasi. Ensin polilta sanoivat, että ellei ala uudelleen, ei tarvi tulla. Mutta onneksi soitin kuitenkin vielä punktion tehneelle lääkärille ja hän pyysi tarkastukseen ja sanoi, että tällaisissa tilanteissa otetaan pääsääntöisesti sisään sairaalaan ja annetaan antibioottia suoraan suoneen. Ei ihan kauheen kivalle kuulostanut, että pitäisi viettää vkl sairaalassa ja että mitä kaikkea selviäisi. No, mentiin kuitenkin ja kaikki näytti onneksi olevan periaatteessa hyvin. Lapsivettä oli paljon. Ainoa vaan, että sitä oli myös kohdun ulkopuolella :( Siellä kalvojen välissä. Sitä sieltä kai oli tullutkin. Eli aiempien puheiden perusteella, siinä olisi nyt se repeämisriski ja tulehdusriski. Mutta onneksi sain nyt kotona otettavan kuurin ennaltaehkäiseväksi. Viikko saikkua ja lepoa... Että semmosia. Toivottavasti ei tule uutta...

Tuollaanen75, rv15+1

Vierailija
8/17 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaanen, zemppiä ja voimia tosi paljon! Toivottavasti kaikki sujuu hyvin ja saatte vielä hyviä uutisia tuloksistakin *pitää peukkuja*!!! Toivottavasti myös pääset nauttimaan raskaudestasi ilman huolta pian :)

Omppulin äiti myös, zemppiä vielä tätäkin kautta :)! Tulee pitkä viikko siis, mutta toivotaan tosiaan että väärä "hälytys" ja vauva vaan vielä pikkunen!

Mutta molemmille, että ihanaa kumminkin että lääkärit ovat suhtautuneet pieniinkin eroihin vakavuudella! On ihana tietää, että vielä on lääkäreitä joita oikeasti kiinnostaa vauvan hyvinvointi!

Fantasy *zemppaa*

Vierailija
9/17 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti et saa keskenmenoa Tuollanen, ja olet vasta viikoilla 15. :( Mikä sulla on tällä hetkellä tilanne? Onko ihan hyvä jo?

Tällaiset esimerkit saa aina miettimään, että kannattaako lapsivesitutkimukseen mennä? Mitä jos lapsi olisi ihan terve ja menehtyisi tutkimuksen johdosta? Entä jos lapsessa onkin jotain vikaa,mitä sitten? Tämä oli siis yleisesti, ei suunnattu teille jotka olette lapsivesitutkimukseen nyt osallistuneet. Pohdin tätä yleisesti, että aika hurjaa touhua kyllä, että jonkun tuollaisen pienen mitta/-pituuseron vuoksi joku lääkäri suosittelee lapsivesitutkimusta. Ja tällöin riskeerataan mahdollisesti täysin terveen vauvan tuleva elämä.

Vierailija
10/17 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kovasti miettinyt tuota, että jos lapsi onkin terve ja tuo punktio aiheuttaa keskenmenon. Ja mietin sitä ennen toimenpidettäkin. Etukäteen olin ajatellut, että tuskinpa suostun siihen, mutta siellä paikanpäällä tein päätöksen että tutkimus tehdään kumminkin.

Päätökseeni vaikutti se, että tutkimuksella voi selvitä onko vauvalla elinmahdollisuuksia ja jos jotain löytyy, niin siihen pystyy jollain tavoin valmistautumaan. Omalla kohdallani ainakin nyt ajattelen niin, että jos vauva kärsisi vammoistaan ja kuolisi synnyttyään muutaman päivän sisällä, niin haluan siitä tietää. Ilman tutkimusta eläisin paniikissa koko loppuraskauden ja pelkäisin. Uskon että kaikella, mitä tapahtuu, ja mitä päätöksiä teemmekin, on kumminkin joku tarkoitus.

Ihan yleisesti vielä sanon, että kun tuo omalle kohdalle osuu, niin sitä ei ehkä ajattele enää samalla tavoin kuin aiemmin on ajatellut.

Toivottavasti Tuollaanen voit hyvin ja vauvalla kaikki hyvin!

Täällä potkiskelu on vain voimistunut päivä päivältä ja se rauhoittaa mieltä. Vähän pohdin yksityiselle puolelle ultraan menoa, jos siltä tuntuu kun tulokset saadaan.. jos 3D/4D ultralla voi nähdä paremmin, täytyy kysellä olisiko tuossa järkeä.

Vierailija
11/17 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi harvinaista, että tutkimus johtaisi keskenmenoon. 0,5-1&%. Ja vaikka mulla jouduttiin pistämään kaksi kertaa ja siis homma meni vähän pieleen, niin silti taisi tuo pieni selvitä säikähdyksellä. Eli monesti on hyvä se tutkimus tehdä. Mulla samoja perusteluja kuin Omppulin äidillä. Täällä ollaan lääkekuurilla. Mitään vettä eikä muutakaan vuotoa ole enää tullut. Liikkeistä en ole aivan varma mutta luulisin niitä jo tunteneeni. Tänäänkin. Vettä oli siis jäänyt kohdun ulkopuolelle ja se tietty mietityttää, että mitä meinaa jossei tule pois. Hiukan on ollut sellainen olo, että jotain ihan pientä on voinut valua... No. Se selviää jälkitarkastuksessa. Tuloksia pitäisi kuulla aikasintaan tänään, että puhelinta tuijottaessa tämä vuodelepo menee. Tai siis en mä ihan vuodelepoon ole joutunut mutta oon tehnyt vaan sellasta pientä kotihommaa. Siis ruokaa tms. Ja siinäkin jättänyt varuiksi taikinan vaivaamiset yms. miehelle. Toi 3D/4D voiskin olla hyvä. Jos tosiaan paremmin näkisi. Mutta siis hyvillä mielin. Sekä tuloksen suhteen, että tämän episodin. Niin ja piti vielä lisätä, ettei lapsivesitutkimuksiin laiteta pienen mittaeron takia vaan niskapoimun ja verikokeen yhteistuloksen takia, joiden mukaan meillä on 1:10 riski saada vammainen lapsi. Että on siinä syytä. Vaikkakin ultran niskapoimutulos ei ollutkaan ehkä ihan oikea, niin oli silti nytkin koholla edelleen. Mittailivat ja tutkivat pientä muutoi nyt tarkasti ennen kuin tekivät tutkimusta. Tarkistivat siis moneen kertaan, että onko aihetta. Eiköhän kaikki mene parhain päin :) Ja tsemppiä teille muillekin ja kiitos tuesta!

Tuollaanen75

Vierailija
12/17 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

IHANA kuulla että kaikki on hyvin Tuollaanen ja omppulin äiti =))!!! Voimia vielä tuloksien odotteluun, on varmaan rankkaa odotella ://!

toivottelee fantasy

Vierailija
13/17 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit tulokset saatiin, voi helpottunein mielin odotella ne täydelliset tulokset joihin menee vielä pari viikkoa. Tosin sain aiemmin lääkäriltä kirjeen kotiin jossa poikkeavuuden riski oli 2-5%, eipä ne lääkärit siis kovin hyvin osanneet kasvotusten kertoa tuota, ois helpottanut jo alkuunsa huolta jos olisi heti tuon kuullut.

Vierailija
14/17 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaanen: hienoa että voit jo paremmin. Toivotaan että kaikki sujuu hyvin.

Omppulin äiti: Onnea, nyt on ihana jatkaa odotusta levollisin mielin!

Ei ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä. Tosiaan pohdiskelin tuota ihan yleisesti. On itse tullut jotenkin niin varovaiseksi oman keskenmenon jälkeen, ettei uskaltaisi riskeerata mitään. Että varmaan siksi reagoin herkästi tuollaisiin asioihin. Ei mun mielestä ainakaan kovin heppoisin perustein kannata mennä lapsivesitutkimukseen. Ja te ette varmasti olekaan mennyt.

Mietin myös sitä, että silloin kun itse olin raskausviikolla 20 ja näin ultrassa sikiön liikkuvan ja olevan "ihan ihmisen näköinen" niin miten voisin tehdä aborttia vaikka tietäisin sikiön olevan epämuodostunut. Että jälkeenpäin ajatellen ainakin omalta kohdaltani nuo sikiöseulonnat olivat ihan turhia koska olisin joka tapauksessa pitänyt lapsen. Nuo tuloksethan menee jonnekin rv 17 tienoille ainakin jolloin ollaan jo aika pitkällä raskaudessa. Tää on vaan taas tällaista mun henk.koht pohdintaa ja ymmärrän myös ihmisiä jotka haluavat päättää tällaisen elämän.

Vierailija
15/17 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla, että kaikki on hyvin! Onhan se aina helpotus jos oma lapsi on terve. Tosiaan törkeetä, miten joskus pelottelevat turhaankin. Ja onhan siellä useimmiten kaikki ok. Toisaalta aattelin, että on hyvä valmistautua huonoonkin tulokseen. Ja kyllä se ainakin laittaa miettimään asioita vähän syvemmältäkin. Ja tulee puhuttua miehen kanssa tärkeistä asioista. Ja jännä huomata kuinka jotkut suhtautuu... Mä täällä vielä odotan tuloksia...

Vierailija
16/17 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tuloksia viivytti se, että mun verta oli mennyt näytteen sekaan. Ja tässä se taas nähdään, niin moni pelkää turhaan. Kaikki oli hyvin!!! Mutta toisaalta olen onnellinen näistä pelon ja epävarmuuden hetkistä, jotka ovat saaneet ajattelemaan elämää entistä syvemmin. Ja nyt on sitten selvillä sukupuolikin :)

Tuollaanen75, rv16

Vierailija
17/17 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaanen & Omppulin äiti, IHANAA että kaikki oli hyvin!!! Oli se odottelu varmaan tiedon arvoista, niin kuin itse testikin!! Niin tai näin, on se kumminkin helpottavaa tietää vaikka se ei mitään muuttaisikaan :)

Onnea vielä ja nautinnollista raskautta molemmille :))

fantasy