Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis oikeastiko joku alkaa istuttaa ½-v. vauvaa potalla???

Vierailija
25.11.2009 |

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

n 8-9kk iässä, mutta tiedän joitakin jotka harrastaa vessahätäviestintää ja kyllä vauva voi potalla istua heti kun istua osaa. Kukin tyylillään, ei siinä mitään pahaa ole kunhan mennään lapsen ehdoilla eikä pakoteta. Ihan yhtälailla voisin hämmästellä että tunkeeko joku tosiaan lusikkaa vauva suuhun jo nelikuisena???? Kun itse kannatan sitä että vauva saa itse harjoitella sormiruuan syömistä.

Vierailija
2/17 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen alkoi tehdä kakat 10kk iässä pottaan ja sen jälkeen pissatkin. Vauvalla oli kova vatsa ja ei saanut kakkaa tulemaan, kerran kokeilin potalle ja siinä istuma-asennossa kakka tuli ilman vaivaa. Tyttö elehti aina tietyllä tavalla ennen kakan tuloa ja 1v osasi sanoa kakka, jolloin vietiin potalle. Pissat oppi samoin pian tekemään ja oli aika pian päiväkuiva! Toisella lapsella oli myös herkkyyskausi siinä 9-10kk iässä, tykkäs istua potalla. En ollut kovin ahkera ja herkkyyskausi meni ohi. Sitten menikin piiiiiitkään ennen kuin suostui potalle, 2,5 vuotiaana otin vaipan pois ja oppi kerralla. Mutta oli mun mielestä esikoisen kohdalla helpompi, kun ei tarvinnut laskea alleen ja pestä kakkaista peppua. Harmitti etten jaksanut/ehtinyt tokan lapsen kanssa pottailla silloin pienenä kun siinä viihtyi..ei ollut mielestäni kivaa että 2v väänsi isoja kakkoja vaippaan.. Mutta kumpikin siis koettu, ajoissa ja myöhemmin kuivaksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sitten kun istui tukevasti myös selkänojattomassa potassa.

Vierailija
4/17 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

me aloitettiin n. 10-kuisena eli sitten kun istui tukevasti myös selkänojattomassa potassa.

Vierailija
5/17 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan oikesti alkaa !

Meillä kolmesta lapsesta 2 oppinut nousemaan istumaan ennen puolta vuotta, joten miksi eivät kävisi unilta herättyäänn potalla tekemässä sen pissan, mikä kuitenkin tulisi hetken päästä sinne vaippaan?

Vaivanako koet tuon?

Vierailija
6/17 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän nyt jollain voida vauvapalstalla päteä ;)

Vierailija
7/17 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

taisi olla tosiaan jotain 7kk, kun otin lapsen syliin niin, että potta oli pepun alla. Tämä ruokailun tai juonnin jälkeen. Pissittelin ja luin kirjaa tms. Joskus pottaan tuli jotain, joskus ei. Päiväkuivaksi oppi vasta 1v8kk tosin.

Vierailija
8/17 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeastiko joku alkaa istuttaa ½-v. vauvaa potalla???

Minun lapsuudessani 70-luvulla kaikki istuivat potalla heti kun vain jotenkin pysyivät. Kuivaksi opittiin silloin 1-1,5-vuotiaina.

Juu, olen istuttanut potalla myös omia lapsiani kunhan ovat osanneet istua. Eikä siinä yleensä ole tarvinnut minuuttitolkulla istua, vaan istahtaa, tehdä tuotos ja nousta pois.

Vierailija
9/17 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei esim. 70-luvulla ollut mitään 2,5-vuotiaita vaippahousuja.

Vierailija
10/17 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolloin se olisi todella noloa äidille, jos 1-vuotias ei olisi käynyt potalla.

Vierailija
11/17 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolassa neuvoivat pitämään selällään ja ruttaamaan jalkoja koukussa kainaloihin. Järki sanoi ettei sillain voi pienikään ponnistaa kunnolla. Ja jotenkin vaan ajattelin että kyllä potalle olisi helpompi pinnistää. Ja niin se neiti teki kakat pottaan, ähinän ja tuhinan kanssa mutta kuitenkin heti ekalla kerralla vain minuuti potalla istuttuaan. Ja siis aluksi toki olin vieressä, pidin kiinni ja olin muutenkin "hengessä mukana".

Tästä tuli sitten päivittäinen tapa heti aamupalan jälkeen ja tyttö tosiaan oppi käymään kakalla säännöllisesti potalla 7kk ikäisenä.

Vierailija
12/17 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuopus punkesi istumaan nuorempana.

en edes tiennyt tämän olevan jotenkin tavatonta että lapsi laitetaan potalle heti kun osaa istua ennenkuin täällä luin että joillekin tämä juttu on täysin käsittämätöntä. kyllä minäkin olin jo ilman vaippoja kun pikkusiskoni syntyi, meillä on ikäeroa 1v8kk.

Vierailija
13/17 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivempi ne kakat sieltä potasta on putsata kun persposkien välistä (ja selästä ja välillä kainaloista asti). Ja ihokin tykkää kun ei aina pissat vaipassa.

Jos kummatkin siitä tykkää, niin miksikäs ei?

AP, tunnetko syyllisyyttä kun noin provokatiivisesti aloitit?

Vierailija
14/17 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin harjoittelijana 1960-luvulla Herttoniemen lastenseimessä, jossa luonnollista oli laittaa vauvat potalle ½-vuotiaasta alkaen.

Vauvat aloittivat lastentarhoissa päivähoidon ½-vuotisina seimen puolella siirtyen myöhemmin isompiin.

Seimessä oli sellainen jalallinen irti maasta oleva lekkikehä. Kulmiin laitettiin potat ja vauvat niihin istumaan. Potat olivat ns. peruspottia, soikeahkon muotoisia.

Vauvat eivät olisi pysyneet istuma-asennossa noin pieninä, istuivat toki kuka paremmin kuka huonommin, joten laitettiin kangasvyöllä kiinni kulman laitoihin.

Ei kauaa istutettu, mutta tavan vuoksi aina ennen jajälkeen "jotain", kuten ennen aamupuuroa ja sen jälkeen, ennen lounasta ja sen jälkeen, päiväunien jälkeen, välipalan jälkeen.

Vauvoilla oli aina nahkakengät jalassa sisällä. Tossuja ei käytetty. Kun ei ollut nykyisiä vaippoja, sideharsot olivat alushousun alla, sitten muovihousut ennen sukkahousuja tai potkareita. Kengät joutui aina riisumaan jos vaippa oli märkä että saisi alushousut pois potalle laitettaessa.

Olisi ollut helpompaa ottaa vain märkä sideharso pois muoviliinan tai sivuista auki olevien "housujen" kanssa, mutta sääntö oli ehdoton, ei muovia ihoa vasten hoitajien toimesta.

Kotona vanhemmat laittoivat helpomman mukaan, alushousut vasta muovin ja sideharson päällä oli olemassa jo Piccolo Bambinovaippoja, pitkulaisia kertakäyttövaippoja. Jos johtaja olisi saanut meidät kiinni väärin laitetusta vaipasta, olisi leikki ollut kaukana. Jhtajatar oli ankara neiti-ihminen, jonka kanssa oli OK jos noudatti määräyksiä.

Potalla ovat olleet myös omat lapseni, seimiharjoittelussa koin että on mahdollista jo vaikka ½-vuotiaasta alkaen pitää potalla pikku hiljaa.

Vierailija
15/17 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koitetaan valttaa kaikkea oppimista mahdollisimman pitkaan mutta kuitenkin eletaan siina luulossa etta koululaiset ovat jotenkin edella muita kansallisuuksia.

Muualla on saanto etta 5v. osaa lukea, Suomessa ei.

t.ulkosuomalainen

Vierailija
16/17 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän nyt jollain voida vauvapalstalla päteä ;)

Tyhmä?

Mitäs pätemistä siinä on, jos vastaa siihen kun kysytään?

Vierailija
17/17 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meijän poika aloitteli potalla istumis-harjottelun puol vuotiaana. Käyttää vaippaa enää öisin ja päiväunilla, mut kohta varmaan jätetään päiväunivaippa pois ku on usein kuiva.. Ikää 2-v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi