Tyypillisin kielioppivirheesi.
Gallupia eli mitä kielioppivirheitä useimmiten teet? Ja siis huomaat itse esim. oikolukiessa ;)
Mulla on ongelmia harvinaisempien sanojen yhteen- ja erikseen kirjoittamisen kanssa. Suurin ongelmani on kuitenkin kirjoittaa verbi väärään muotoon monikossa. Esim. "talot on punaisia", "koirat haukkuu" jne.
Huoh. Lukion jälkeen kun näitä ei ole tullut muisteltua juurikaan läpi.
Kommentit (10)
Heittelen niitä summamutikassa sopiviin paikkoihin korvakuulolta.
tuntuu että olen nukkunut koko lukion äidinkielen ohi tai jo peruskoulun.
Olen elänyt niin pitkää manuaalisessa maailmassa, että koneella kirjoittaessa en osaa edes yhdyssanoja kirjoittaa yhteen.
Varsinkin tälläisessä tekstissä jota en yleensä oikolue huomaan sitten lukiessani viestiä että herrajumala mitä taas tuli kirjoitettua.
Pilkut, ne voisin lisätä lauseen loppuun josta jokainen kaipaava voisi ottaa tarvitsemiinsa paikkoihin.
Käytän puhekielisiä ilmaisuja, sana järjestykset on päin peetä, verbit taipuu ihan väärin, mitä vielä, loput tekstissä, niitä en huomannut.
muiden puheessa särähtää pahasti korvaan, kun sanotaan "mä haluan pelaa". Se on ´pelata`!
Omia virheitä ei sitten huomaakaan (tai siis halua huomaa)..
Hirveästi näkee tällä palstalla virheitä, kun kirjoitetaan lapsen ikää, esim. 2-vuotta.
Huoh. Näillä kirjoittajilla on varmaan myös 5-euroa ja 2-autoa...
muiden puheessa särähtää pahasti korvaan, kun sanotaan "mä haluan pelaa". Se on ´pelata`! Omia virheitä ei sitten huomaakaan (tai siis halua huomaa)..
mutta myönnän, että sanat ompa/onpa ja niimpä/niinpä menevät välillä sekaisin...
Muiden tekemistä virheistä useimmin särähtää korvaan klassinen 'alkaa tekemään'. Luetusta tekstistä pomppaavat pahimmin esiin yhdyssanavirheet.
Otsikon perään ei tule pistettä!