Ruis ja ilmavaivat
Onko muita joille vain ruisleipä aiheuttaa vatsan turvotusta ja ilmavaivoja? Olen tässä nyt pohtinut, että mistä nämä vatsavaivat johtuvat ja päätynyt siihen, että vain rukiin syöminen tekee tämän. Muita viljoja näemmä voin syödä.
Kommentit (7)
myös vaaleissa leivissä, jos on ruista tekee saman. Siksi onkin tullut luettua paljon leipien tuoteselosteita, paljon on mukana ruismallasta tms.
Toinen mikä tekee kans on makeutusaineet, eli kaikki light-tuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda ruisleipä hiivattomaan versioon, esim. Salosen hiivaton reikäleipä tai Uotilan maalaisruislimppu. Mulla ainakin auttoi toi.
Se on nimenomaan se hiivaton ruisleipä, mikä aiheuttaa ilmavaivat. Hiivattomat leivotaan taikinajuureen.
Vanha ketju, mut piti päästä pätemään. :D Toivottavasti ap jätti rukiin pois. Iteki vasta hiljattain tajusin, mikä mun vatsaa on vaivannu koko elämäni ajan.
Terv. entinen ruisleipähullu
Minä taas sun vain kuivaa jälkiuunileipää en voi tuoretta syöfä
Sama täällä, rakastan ruisleipää, mutta voi luoja sitä kaasun määrää..
Oi kyllä aiheuttaa. Menin kokeeksi leipälakkoon vatsavaivojen takia, noin puoleksi vuotta ja sitten yhtenä heikkona hetkenä ahmin neljä ruispalaa kun himoitti se leipä. Paskoin housuun huonosti nukutu yön jälkeen, suolisto oikeasti räjähti... En ole ikinä älynnyt, miten aikuinen ihminen voi paskantaa alleen mutta aikaa pöntölle olisi ollut alle sekunti.
Sen jälkeen en ole ruisleipää kitaani pistänyt. Oma äitini on paskonut säännöllisesti housuunsa nyt pari vuotta ja syyttää siitä maitoa ja ryhtyi laktoosittomalle sitten kun ei voi uskoa, että "vanha kunnon ruisleipä" ne vatsanväänteet tekee. Sylettää, että tuo suolistosyövän aiheuttaja valittiin kansallisruuaksi!
En malta odottaa, että aasialaiset turistit ryhtyvät vuorostaan saamaan lomaripulia Suomen lomallaan, kun eivät osaa yhdistää niitä vatsakramppeja meidän kansallisruokaan. Nyt kun paskaruis sai kansallisruokastatuksen, niin sitä tietysti tungetaan kaksin käsin turistien kitaan samalla, kun eräopas istuttaa kiinalaisen päähän neljäntuulenhattua kanteleen soidessa taustalla. Toisaalta, sen monta ripulipaskakohtausta on Aasian lomalla tullut koettua, että ehkä se on niille ihan oikein.
Ei kestä minunkaan maha ruista ja gluteenia.
Toisaalta lisätyt vehnägluteenit yms. eivät kuulu leipään.
Lääkkeettömään nivelpsorin hoitoon minun on nautittava muuta ravintoa :)
Vaihda ruisleipä hiivattomaan versioon, esim. Salosen hiivaton reikäleipä tai Uotilan maalaisruislimppu. Mulla ainakin auttoi toi.