APUA! Lahja-asiaa?!
Minulla on yhdeksän kummilasta, 0,5-12-vuotiaita. Omia lapsia on kaksi. Lisäksi ystäväpiirini on aika laaja. N. 20 ystävää joihin pidän jatkuvasti yhteyttä. Näillä ystävillä on myös useimmilla pieniä lapsia. Nämä hyvät ystävät muistavat meidän lapsia usein lahjoilla jouluisin yms. Minulla alkaa olla stressi, koska toki ostan lahjat kummilapsilleni (n30€) ja monesti jotain pientä heidän sisaruksilleen, mutta pikkasen alkaa tulla varallisuus vastaan jos alkaisin kaikille näille ystävienkin lapsille ostamaan! Tulee kuitenkin huono omatunto jos en ole muistanut lahjoilla muita... Olenkohan ihan huono ystävä, ostatteko te ystävienne lapsille joululahjoja?
Kommentit (9)
... ja ne sopimukset on pitäneet. Kavereiden kanssa sovittiin että ei osteta lahjoja koska tavaraa tulee muutenkin niiiiin paljon jouluna. Ja just eilen sovittiin kummitytön äidin kanssa (on myös mun lapsen kummi) että ei osteta lahjoja kumpikaan noille muille sisaruksille. Ja muutenkin ollaan sovittu että vaan lapset saavat lahjat, aikuisilla on tavaraa jo ihan liikaa.
mutta jos he ostavat lapsillesi niin ehkä vastavuoroisuus olisi hyvä. Mitä niihin kummilasten lahjoihin tulee niin 30 e on ihan liikaa, eikä niitä kummilasten sisaruksia tarvi lahjoa. Näin meillä toimitaan.
Jos ei ole niin hyvä ystävä, ettenkö pystyis asiasta puhumaan, sit ei ole niin hyvä ystävä, että sen lapselle tarttis lahjaakaan ostaa.
voinet sanoa heille mikä tilanteesi on. Kummilapsia on paljon, heitä ja tietysti omiasi muistat ensisijassa ja muille ei nyt ole rahaa.
BTW minusta on ihan älytöntä tuollainen lahjanvaihtorumba. Eikö sitä voi aikuisten kesken sopia, ettei osteta ystävien lapsille lahjoja?
On siis sovittu jo etukäteen, että ei ostella joululahjoja, mutta usealta ystävältä on silti tullut joulun aikoihin paketti, joka vuosi! Itse en ole ostellut ja sen vuoksi onkin huono omatunto! -ap
enkä normaalisti myöskään kummilasten sisaruksille. Pienille on helppo ostaa jotain, mutta mitä isommaksi lapset kasvavat, niin sitä vaikeammaksi lahjojen osto tulee. En siis halua opettaa lapsia siihen, että saavat aina meiltä lahjoja. Joskus viedään tuliaisena jotain tai synttäreille mennessä annetaan tottakai lahja.
Mulla sellainen tilanne, että vain kaksi kummilasta, joiden koko perheet hyvin läheisiä. Myöskään suvussa tai muilla ystävillä ei ole pieniä lapsia. Siksi haluan ja voin antaa lahjoja myös kummilapsien sisaruksille, lapsille vaan on niiin kiva hankkia lahjoja!
Kummilapsieni perheillä taas on valtava määrä kummilapsia ja sukulaislapsia, enkä siksi odota, että mun ei-kummilapset heiltä lahjoja saisi. Pakkohan se on jotenkin rajata.
Ollaan ihan puhuttu tää asia selväksi, he tietävät, etten todellakaan vastalahjoja odota enkä edes toivo, meidän joulu on isovanhempien toimesta jo vähän liian tavarataivas...
Niin ja mun antamat lahjat siis ei ole mitään lego-taloja tai barbi-linnoja, vaan jotain kohtuullista mutta ilahduttavaa.