Tarkoittaako "28 viikko" rv 27+1 - 28+0 vai 28+1 - 29+0?
Olen ihan sekaisin varsinkin terkkojen ja lääkäreiden puheista. Minun logiikkani mukaan kun pitäisi sanoa 28. viikko eli "kahdeskymmeneskahdeksas viikko" ja se tarkoittaisi 27+1 - 28+0.
Ammattilaiset tuntuvat kuitenkin sanovan oudosti kakskytkahdeksan viikko" enkä ole koskaan varma, kumpaa viikkoa he sillä tarkoittavat, kahtakymmenettäkahdeksatta vai -yhdeksättä.
Kommentit (21)
Meinasin just tulla kirjoittamaan, että 28 viikko ei tarkoita yhtään mitään :) Eli en minäkään osaa vastata kysymykseesi.
en tästä kyllä varma ole :D
mulla on vau.fi sivulla tunnukset ja kun klikkaan sisään tai menen sänköpostiin niin se näyttää minulle jo seuraavan viikon juttuja vaikka olisi menossa niinku se edellinen :D
Sinun logiikkasi on oikea, ja ammattilaisten "kakskytkahdeksan viikko" tarkoittaa kahdettakymmenettäyhdeksättä viikkoa. Eli 28+0 - 28+5 on viikko 28 tai 29. viikko jne.
Sama logiikkahan pätee ikävuosissa. Kun olet ohittanut 20-vuotissynttärisi, olet 20-vuotias ja samalla 21. ikävuodella.
viikosta 28. Kahdeskymmeneskahdeksas viikko on juuri tuo 27-28, kun taas viikko 28 on 28-29.
joilla joskus lasketaan raskauden kesto hedelmöityksestä, ei kuukautisista! :)
Itse olen seuraillut BabyCenter.comia, ja siellä kyllä onneksi puhutaan meikäläisittäin. Eli 23 weeks tarkoittaa 24. viikkoa.
Käyt siis 28. raskausviikkoja ja takana on 27 kokonaista viikkoa.
koska viikossa on seitsemän päivää:) Eli 28. raskausviikko alkaa 27+0.
Ammattilaiset puhuvat viikosta x, odottajat useimmin järjestysluvuin. Eli viikko 28 on 29. viikko.
Käyt siis 28. raskausviikkoja ja takana on 27 kokonaista viikkoa.
Mutta 28 viikko on siis eri asia ja minunkin veikkaukseni on, että sillä tarkoitetaan oikeasti viikkoa 28, eli sitä, joka alkaa 28+0. Jostain syystä se vaan sanotaan perin nurin...
viikosta 28 kun tarkoittavat viikkoa 28+0 - 28+6.
Siksi nykyään kun joku lääkäri/terkka kysyy minulta viikkoja, vastaan joko tarkasti 28+5 tai 28+jotain. Näin ei mene väärin sinne koneelle.
niin eikös nimen omaan viikko 1 tarkoita sitä, että viikon 1 lopussa on... no, viikko 1 lopussa? :D Viikolla 28 on siis kasassa 27 viikkoa ja viikon 28 osia. Samoin 28. viikolla.
On eri asia puhua 28. viikosta (järjestysluku) ja viikosta 28. Kahdeskymmeneskahdeksas viikko on juuri tuo 27-28, kun taas viikko 28 on 28-29.
niin se on sitä seuraavaa viikkoa: siis kun esim. tänään alkaa rv 28. Siis 28+0, niin olet viikolla 29 raskaana.
Ja koska tänään on torstai niin ensi viikon torstaina on 29+0, olet viikolla 30.
Jos ajatellaan että viikko vaihtuu näin torstaina, niin keskiviikkoon saakka on tätä viikkoa 0-6. Viikolla 29. Siis eilinen oli rv 27+6, viikolla 28. Ja nyt tasapäivä 28, viikolla 29.
Uusi viikko alkaa kun alkaa 28.
Jos se on nyt torstaina 28 tasan, niin
pe on +1
la on +2
su on +3
ma on +4
ti on +5
ja ke on +6
Viikolla 29.
17
että lääkärit usein käyttävät ilmaisua "28 viikkoa raskaana" eli tämä tarkoittaa eri asiaa kuin 28. viikko.
Ei silloin olla enää kahdennellakymmenelläkahdeksannella viikolla, kun takana on jo 28 kokonaista viikkoa.
Kätilö lisää vielä, että lääkärit usein käyttävät ilmaisua "28 viikkoa raskaana" eli tämä tarkoittaa eri asiaa kuin 28. viikko.
Ei silloin olla enää kahdennellakymmenelläkahdeksannella viikolla, kun takana on jo 28 kokonaista viikkoa.
Ja lääkärit puhuivat aina eri viikosta kuin mina:)