Auttakaa tyhmää opintolaina asiassa! OV
Valmistun keväällä 2010 ja lainaa on n. 4000€. Harkinnassa lapsi, ja jos tärppää niin lapsi syntyy syksyllä 2010. Olen ollut töissä opiskelujen ohessa, eli työkokemusta on, tarkoitus hoitaa lasta 3-vuotiaaksi kotona ja jos luoja suo, niin hankkia myös toinen lapsi heti perään. Eli noin 5-vuotta aion kotona olla (HUOM: tehdä myös osa-aikatöitä samaan aikaan, eli olla iltoja/viikonloppuja töissä ja mies silloin lasten kanssa kotona. Eli tekisin töitä niin, että menen esim. iltaan kun mies tulee töistä kotiin, eli lapsia ei päiväoitoon laitettiaisi ennen kun nuorempi 3-vuotias.) Tiedän ettei lapsia tehdä vaan saadaan, mutta JOS toiveemme käy toteen saamme kaksi lasta ja olen heidän kanssaan 5-vuotta kotona valmistumisen jälkeen (ilta- viikonlopputöitä tehden)
Miten menee opintotuen takaisinmaksu? Mahdollisimman nopeasti pyrin tuon 4000€ maksamaan, mutta jos olen äitiyslomalla, niin miten käy korkojen, joudunko niitä maksamaan, ja jos niin paljonko? Lainaa tuo 4000€.
Kysyn siksi, että mietimme minkä hintaiseen (vuokra)asuntoon meillä on varaa. Käytännössä en saa paljoa palkkatuloja (enkä muitakaan tuloja, esim- äitiysrahaa) kotona ollessani. Käsittääkseni korkoavustusta voi saada jos on aremijassa/äitiyslomalla, mutta kattaako se miten paljon korkomenoista ja vaikuttaako siihen puolisontulot ymv.?
Kun palaan työelämään, saan ihan ok palkkaa, eli pystyn lyhentämään lainaa rivakassa tahdissa, mutta tuo ~5-vuotta tulee olemaan aikaa jolloin pienillä rajoilla pitää elää JOS lapsia saamme...!
Mietin sitä, että kasvaako tuo 4000€ kamalasti korkoa, vai "ei ollenkaan" kotonaolovuosina... Ja tiedän että tuo 4000€ on pieni summa, monilla asunto ymv. lainaa PALJON enemmän, mutta minua kuitenkin ahdistaa tuo opintolaina :(
Kommentit (11)
Siihen saakka maksat vain korot. Tuo lyhennysaikataulukin joustaa, itse olin jäämässä äitiyslomalle opintolainen maksun alkaessa ja pankissa ehdotettiin heti, että lykätään vielä vuosi. Mutta halusin aloittaa lyhentämisen kuitenkin jo silloin. Lyhensin alkuun 50€/kk, sitten pikku hiljaa nostin erää. Mies lyhensi alkuun 20€/kk. Kyllä ne pankissa joustaa. Korot on noin pienessä lainassa mitättömät.
joustavasti neuvotella.
Muistaaksen itosiaan valmistumisesta parin vuoden päästä alkaa lyhennys. Korkoja kasvaa, jos otat lyhennysvapaan, jonka uskoisin pankin myöntävän, jos nätisti pyydät.
Opintolainaa ei yleensä kannata maksaan yhtään nopeammin kuin on pakko. Maksa siis mahdollisimman vähän ja koita saada 40 vuoden takaisin maksu (heh, tässä olipikkasen huumoria).
Opintolainaa ja asuntolainaa kannattaa maksaa aina mahd. vähän. Rahaa kannattaa toki säästää, mutta siis tällä hetkellä kun ovat matalat korot, niin ei kannata halpaa lainaa lyhennellä liikoja.
Säästää ja sijoittaa toki pitää, jotta korkojen noustessa ei sitten tule vetelät housuun.
Mulla on opintolainaa n. 15 000 eikä tietoakaan töistä, toivoa tosin on (vuoden sisällä). Lainaan saa lykkäystä eikä edes korkoja tarvitse maksaa, jos tienaa alle n. 800€ kuussa. Puolison tulot eivät onneksi vaikuta tähän etuuteen.
jos nostaa lainaa ensin ammattikoulussa ja tarkoituksena olisi jatkaa suoraan ammattikorkeaan? Saako molempiin lainaa? Ja alkaako takaisinmaksu vasta AMK:ista valmistumisen jälkeen?
Takaisinmaksu alkaa vasta kun opiskelun lopettamisesta on 2 v (ja lykkäystä voi aina hakea). Tukikuukausien määrä vaikuttaa jotain, selvitä asiaa kouluista.
Itse maksoin alkuun 50 euroa kuussa ja kasvatin summaa sitten kun sain vakituisen työpaikan.
oli nro 3, eli olitko palkkatöissä kun lyhensit lainaa vai lapsen/lasten kanssa kotona?
ap
Kyllä me elämme miehen tuloilla, mutta tiukkaa tekee jos lainaa pitää lyhentää joka kuukausi. Tähän syynä se, että täällä kalliit vuokrat:( Mihen työpaikan vuoksi muuutto muualle ei on istu :(
ap
ja etsin aktiivisesti työpaikkaa osa-aikatöitä siinä sivussa tehden. Tulot eivät olleet mitkään huikeat. Ei juurikaan enempää kuin työttömyyspäiväraha.
noin kahden vuoden päästä valmistumisesta. Tarkista pankiltasi asia ja keskustele myös lyhennyksen koosta. Korot joudut ilman muuta maksamaan, mutta ei taida olla kovin suuri summa sinun lainamäärälläsi.
Minulla oli opintolainaa noin 8000 euroa ja pankki ehdotteli kuukausilyhennyksen määräksi aikoinaan 65 euroa. Pyysin itse korkeampaa lyhennyerää ja sitä maksoin myös äitiyslomalla ollessani. Luulisin, että lyhennyksen määrä sinulla tulee olemaan niin pieni, että kykenet sen maksamaan kotona ollessasikin, jos et saa lykkäystä maksujen aloittamiseen.
Korkoa kertyy tosi vähän noin pienestä summasta ja kuukausierän voit sopia ihan perheellenne sopivaksi: jos summa on pieni, maksuaika on pitempi ja päinvastoin. Samoin takaisinmaksua voi varmaan myös lykätä. Kaikki on sovittavissa pankin kanssa.