Minkälaisia tapoja hollantilaisilla mahtaa olla uuden vauvan syntyessä?
Minulla on yksi hollantilainen ystävä, joka lähettää aina vauvan synnyttyä kortin, jossa kerrotaan vauvan syntyneen, mitat, nimi yms. Onko tämä yleinenkin tapa siellä päin? Niin hieno kortti aina tulee pari päivää syntymän jälkeen, että ihan ihmetyttää...
Itse olen sitten onnittelukortin lähettänyt ja jonkun pienen lahjan. En tiedä mikä lie heillä maan tapa. En ole kehdannut ystävältäni asiaa kysellä :-)
Kommentit (4)
Kortilla ilmoitetaan vauvan nimi, syntymäpäivä ja -aika, pituus sekä paino. (Nimi annetaan heti synnytyksen jälkeen ja lapsi on rekisteröitävä jo kolmen päivän kuluessa väestörekisteriin omalla nimellään).
Kotia koristellaan mm. ilmapalloilla. Ulos talon eteen laitetaan usein kaunis kyltti, jossa on vauvan nimi.
Syntymäkortin lähettäminen samalla kutsu katsomaan vauvaa. Vieraille tarjotaan perinteisesti pyöreä korppu, johon paalle on siveltu voita ja voin paalle laitetaan aniksenmakuisia pienia rakeita. Vaaleansinisiä ja valkoisia jos on syntynyt poika ja vaaleanpunaisia ja valkoisia jos on syntynyt tyttö.
synnytetään kotona. Vaan riskitapaukset "pääsee" sairaalaan synnyttään.
Minulla on yksi hollantilainen ystävä, joka lähettää aina vauvan synnyttyä kortin, jossa kerrotaan vauvan syntyneen, mitat, nimi yms. Onko tämä yleinenkin tapa siellä päin? Niin hieno kortti aina tulee pari päivää syntymän jälkeen, että ihan ihmetyttää...
yleensä talon ulkopuolelle laitetaan koristeet "vauva on syntynyt" ja kaikille ihmisille ilmoitetaan, milloin on "grande visite", eli tavallaan avoimet ovet, jolloin vauvaa saa tulla katsomaan. Se voi olla vaikka klo 13-14.
Grande visite ei rasita tuoretta äitiä ja isää kovinkaan paljon, sillä vauvan isovanhemmat ovat hoitamassa tuoretta perhettä. Näiden lisäksi kätilö käy vielä useampana päivänä kotona katsomassa, onko kaikki kunnossa. Sairaalassahan synnyttävät vain riskiryhmäläiset sekä maahanmuuttajat.
pian vauvan syntymän jälkeen - ja suomalaiseen tapaan lähetimme onnittelukortin ystävillemme. Muista tavoista en tiedä, mutta tuo vauvan syntymästä ilmoittaminen ja nimen kertominen samassa yhteydessä lie tapana Hollannissa?
Muissakin maissa on kivoja tapoja, esimerkiksi Italiassa laitetaan ovenpieleen vaaleanpunainen tai -sininen ruusuke/nauha kertomaan, onko taloon syntynyt tyttö vai poika.