Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla muisti pätkii, mitä ihmettä voin tehdä?

Vierailija
07.11.2009 |

Mä oon oikeesti huolissani. Olen ihan dille, unohtelen asiat ja tavarat. Minulle on turha kertoa mitään, sillä unohdan asian kuitenkin.

Mikä mua vaivaa. Jos tämä on masennusta, niin korjautuuko muisti ikinä, jos masennus hoidetaan.

Mitkä ovat vakavan muistisairauden oireet?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoi muisti pätkimään... muiden oireiden lisäksi... lopulta todettiin häikkää kilpirauhasen toiminnassa...

Vierailija
2/21 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pään kanssa kannata pelleillä.

Itselläni pätki muisti kuopuksen vauvavuoden päätteeksi. Unenpuutehan sen teki. Kalanmaksaöljy auttoi jonkun verran, mutta oikeasti ongelma parani kun aloin nukkua oikeita pitkiä yöunia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa huomenna aika laakarille.

Laita lappu keittion poydalle.

Vierailija
4/21 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskeletko, teetkö vastuullista työtä jne.

Luulisin että sinulla on elämässä noin 25000 asiaa jotka sinun pitää hoitaa huonoilla yöunilla.

Kaiken muistamattomuuden ei todella tarvitse olla muistisairautta joka alkaa 35v. Kokeilepa painaa jokin asia oikein ajatuksella mieleesi uskoisin että se sielä myös pysyy.

Terveisin äiti, joka joskus miettii mistä ihmeestä ne lapset piti hakea hoidosta.

Vierailija
5/21 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin neuvoi miehenikin ja noin aion toimia, sillä olen todella huolissani.

Vierailija
6/21 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia korjaantuu pikku hiljaa kun aivot saadaan taas liukkaammiksi, esim. lääkityksen avulla.

Vierailija
7/21 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaatia testi, tulos tulee samana päivänä.

Vierailija
8/21 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaadi tutkimuksia. Viime kädessä ihan neurologin konsultaatiota ja pään mri-kuvausta!

Vierailija
9/21 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ennen muisti pelasi hyvin ja muistin kaiken mitä minulle sanottiin/pyydettiin tekemään/sovin jonkun kanssa.

Nykyään muisti on huono ja vähän vaikka mitä pitää kirjoittaa muistiin kalenteriin ja lapuille jne.

Minulla todettiin vuosia sitten vakava(vaikea?) masennus joka hoidettiin Efexoreilla.

Luulen että muistini huononi lääkityksen takia, ei ole korjaantunut ennalleen, muttei huonontunutkaan enää.

Lääkityksen lopettamisestakin on jo varmaankin noin 6vuotta, ei pysty muistamaan vuosia, kaikki pienetkin asiat ovat jotenkin hämärässä muistissa, mutta aikaa tai sitä mitä ennen, tai minkä jälkeen on tapahtunut, on hankala muistaa.

Vierailija
10/21 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai muisti jäädä korjaantumatta, vaikka masennuksesta toipuisi.

Luin jostain, että masennus näkyy magneettikuvissakin jonkin aivonosan pienenemisenä.

Syö Cipralexiä keskivaikeaan masennukseen ja huomasin selkeän muistin heikkenemisen jo ennen lääkityksen aloittamista, kun aloin napsia kalaöljykapseleita kohonneen diabetes ja sydäntautiriskin takia.

Tämä on nyt niin karmea soppa, että jos muisti ei palaa, joudun vaihtamaan ammattia. En voi huonomuistisena tehdä nykyistä työtäni, jossa on kyettävä olemaan skarppi ja luotettava joka tilanteessa.

Surkeelta tuntuu. Vastailkaa vielä, jos teistä joku osaa jotain uutta näkökulmaa tuoda.

Kiitos vastauksista, t. AP

Vierailija
11/21 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, jäi jotenkin ihan kesken tuo mun teksti.

Piti kirjoittamani, että tiedän miltä tuntuu, ja välillä ärsyttää suunnattomasti.

Jos et tiedä mitään syytä unohteluille, niin soita ja varaa aika lääkärille, ja jos epäilet itselläsi masennusta, niin puhu siitäkin samalla.

Voi olla, että muistamattomuus johtuisi masennuksesta, itse en muista, alkoiko muistiongelmat masennuksen aikana vai sitten kun oli jo lääkitys.

Toivon sinulle selvyyttä ja jos vain mahdollista, niin parannusta asiaan :)

Vierailija
12/21 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan se olla, että muistin heikkeneminen on pysyvää. Itse olen vasta 23vuotias ja elämäni on ollut tälläistä jo monia vuosia.

Olen tottunut elämään ongelman kanssa, se on vain päivästä toiseen kaiken vähänkin tärkeän ylös kirjaamista, paperilappuja, tallennettuja viestejä kännykässä ja miehen ainaista muistuttelua siitä ja tuosta :/

Ei kauhean mukavaa ja tunnen itseni välillä aika hölmöksikin mutta kaikki sukulaiset ja ystävät ovat jo asiaan tottuneet.

Ainiin, unohdin mainita siitäkin, että sanon välillä vääriä sanoja kun en keskity, harvoin kyllä, mutta vaikka mielessäni tiedän mitä tarkoitan, esimerkiksi kavio on kavio ja siitä puhuttaessa saatan silti sanoa jonkun muun sanan.

Vierailija
13/21 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoen jotain ihan ihmeellistä, kun tarkoitan kuitenkin oikeaa.

Miten sinun muistiasi siis on hoidettu, kuntoutettu? Teetkö itse asialle jotain?

Vierailija
14/21 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuopuksen jälkeen.

Aiemminkin olen täällä palstalla kertonut meidän järkyttävästä yli kahden vuoden valvomisputkesta (kuopus ei nukkunut parikuisesta yli 2-vuotiaaksi kuin kymmenen minuutin pätkissä).

Valvomisryöpytyksen jälkeen minulla diagnosoitiin keskivaikea/vaikea masennus, johon päädyttiin lähinnä siitä syystä ettei minut vallanneelle ylimaalliselle väsymykselle löydetty mitään fyysistä syytä. Kilpirauhanen oli suurin epäilty, mutta testit otettiin kaikkiaan kolmeen kertaan eikä arvoissa ollut mitään poikkeavaa.

Söin masennuslääkettä reilut kaksi vuotta (sopivan lääkkeen löytyminen oli oma seikkailunsa mutta Cymbalta lopulta oli minulle oikea). Lamaannuttava väsymys helpotti aikanaan mutta pään toiminta ei ole palautunut. Olen jo alistunut siihen ajatukseen, ettei koskaan palaakaan (masennuslääkityksen olen lopettanut kaksi ja puoli vuotta sitten). Kaiken tärkeän merkitseminen kalenteriin, muistilaput, sulavaksi muotoutuneet anteeksipyynnöt unohtuneista asioista, huumori - näillä pärjään.

Entisessä työssäni jouduin todella kamaliin tilanteisiin, sillä siinä hyvä muisti oli ehdoton työkalu. Tilanteita tuli työpäivän täydeltä peräjälkeen enkä aina yksinkertaisesti voinut/ehtinyt tehdä kaikesta muistilappua. Samaan aikaan alkoi tuo väsymys, joka oli niin paha, että kun joskus oli pari minuttia hiljaisempaa, nukahdin työpäydän ääreen sikiuneen. Olin aivan LOPPU.

Ammatinvaihdos tapahtui lopulta kuitenkin muista syistä. Nykyisessä työssä minulla on mahdollisuus (ja lakisääteinen velvollisuuskin) tehdä kaikesta tapahtuvasta tarkat muistiinpanot. Siihen on myös varattu tarvittava aika.

Totta kai yritän myös tietoisesti harjoittaa muistiani vaikken todella tärkeitä asioita voikaan harjoitustyökaluina käyttää. Pakko sillä tavalla yrittää edes pitää kiinni siitä hitusesta, joka vielä on. ;)

Perheen tuki on itseäni auttanut paljon. Lapsetkin ovat oppineet/kasvaneet siihen, että äidille nyt vaan on PAKKO sanoa moneen kertaan. Ei tämä helppoa eikä kivaa ole, vallankaan kun olen aiemmin ollut oikea supermuistaja... Eli kyllä, allekirjoitan kommenttisi siitä, että surkealtahan tämä hyvin usein tuntuu.

Vierailija
15/21 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kans on tuota väärien sanojen sanomista Hoen jotain ihan ihmeellistä, kun tarkoitan kuitenkin oikeaa.

Miten sinun muistiasi siis on hoidettu, kuntoutettu? Teetkö itse asialle jotain?

Ei ole hoidettu eikä kuntoutettu mitenkään :/

Olen kyllä aikeissa mennä lääkärin kanssa puhumaan asiasta, koska vaikka tämä onkin kaikille ympärilläni oleville ihmisille normaalia ja he ymmärtävät mitä tarkoitan, vaikka sanonkin joskus väärin, niin minulle tämä on aika noloa.

Vierailija
16/21 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä muistiasiassa. Olin ennen se penaalin toiseksi terävin kynä, mutta eipä riittänyt järki ja ymmärrys tämän ongelman ennakointiin: hullua työntekoa, valvomista, oman terveyden laiminlyöntiä. Tässä tulos. Ottakaa te toiset opiksenne. Kohtuus kaikessa, jopa työnteossa ja valvomisessa.

Voe voe.

Kiitos vastauksista edelleen. T. AP

Vierailija
17/21 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäisikö joku vielä jotain...

Vierailija
18/21 |
07.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ketään kenen kanssa keskustella tällaisesta? t. AP

Vierailija
19/21 |
09.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... kyse aikuisen, työikäisen ihmisen muistiongelmista.

Voiko asialle tehdä jotain kontikonstein, tms. kokemuksia kyselen.

t. AP

Vierailija
20/21 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei OP, tässä kirjoituksessa on hyviä ideoita muistin kehittämiseen: https://www.etlehti.fi/blogit/elaman-virralla/kuinka-pelit-voivat-paran…

Toivottavasti tästä on apua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi