G: Oletko saanut riittävästi imetysohjausta vauvan syntymän jälkeen?
Kommentit (5)
mutta ei imetysoppaasta tai synnytyssairaalan neuvoista kyllä mitään hyötyä ollut, parhaimmat neuvot sain kavereilta.
En saanut, oikeastaan minkäänlaista. Imetys ei sitten onnistunut, ja siksi harmittaa etten osannut pyytää enempää ohjausta. Luulin et niin sen kuuluu mennäkin että tissi suuhun ja se on siinä.
Mun saamat ohjeet oli, että koska olen tosi vaaleaihoinen, en saa "imettää kovasti" ettei nänninpäät mene rikki, eli max 15 minuuttia kerrallaan. Toinen neuvo oli, että maidonnousua joutuu odottelemaan pitkään, eipä hätiä. Ei se maito sit koskaan noussutkaan. Näin jälkeenpäin tuntui tosi oudoltakin, etten saanut enempää ohjausta, kuin tuo harjoittelijan antama varoitus liiasta imettämisestä ja toisen, vastavalmistuneen kätilön rauhoittelu. Kun kerroin neuvolassa, että imettämisessä on nyt ongelmia, sanoi terkkari, et pulloa vaan, mitään imetysohjeita, ohjaamista lääkäriin tai käytännön vinkkejä en saanut.
mun täytyy sanoa että sain, koska en ainakaan enempää olisi tarvinnut. Esikoisen kohdalla homma lähti käyntiin parin päivän totuttelun jälkeen, kuopus taas osasi imeä oikein jo synnytysalissa!
että en saanut.. ja kysynkin että oletteko te muut äidit olleet tyytyväisiä saamaanne imetysohjaukseen