Mihin ette ole tyytyväisiä lapsenne päivähoidossa? (EV)
Kommentit (44)
yksityisissä päiväkodeissa työntekijänä.
Kyllähän niissäkin mahtuu olemaan kaikenlaisia työntekijöitä, varsinkin jos pedagogiikka "kihahtaa lettiin" eli ei nähdä sitä maalaisjärjen mahdollisuutta.
jonka hoitopaikka on kyllä ihan loistava
Meidän tyttö on yksityisellä pph:lla ja tosi kiva hoitopaikka. Pukemista helpottamaan olen ottanut sen tyylin, että tuodessani tytön hoitoon ja riisuessani häntä, laitan kaikki ulkoiluun tarvittavat hanskat, pipot, kaulurit jne haalareiden hiojen sisään. Siitä on helppo napata koko haalari käteen ja vetäistä valmiiksi funtsitut ulkovaatteet ylle ainakin ekalle ulkoilulle.
mutta eri ryhmissä iän takia (enkä halunnut sisarusryhmään, koska isomman paras kaveri tuli nyt samaan ryhmään).
Pienten ryhmässä 2-v on kyllä puettu ok, joskus lenksu repsottaa, mutta ei sentään lahje ole puoleensääreen, joten ei haittaa. Alla on aina sopivasti vaatetta. Olen kiittänyt hoitajia siitä erikseen.
Mutta toisessa ryhmässä isompi juuri 4 täyttänyt saa jo pukea itse, ja kukaan ei ilmeisesti katso perään. Kengät olivat 9 päivänä 10 väärissä jaloissa (ei hahmottanut lenkkareista millään oikeaa suuntaa, mutta nyt syysgoreissa ja talvikengissä on hahmottanut). Jouduin sanomaan siitä useasti ennen kuin ymmärsivät että haluan, että se tarkastetaan.
Kengissä on kiviä, ja kun tuun hakemaan, niin pyytää ensimmäisenä että otetaan ne pois. Eli kukaan hoitaja ei kyykisty ja ota pois?
Ei ole ollut kauluria, vaikka se on ekalla hyllyllä näkösällä. Huppumyssyn saa näemmä jättää pois, jos lasta huvittaa. Eilen hain lapsen, jolla ei ollut sukkahousuja, kun hän ei ollut itse pukenut niitä, pelkkä pipo päässä (ei huppumyssyä).
Meillä oli aluksi kylmien tultua välikausihaalarin alla ruskovillan villapuku ja ruskovillan huppumyssy, jos ne pukee sisäkkäin, niin huppu ei repsota ja suojaa kaulaakin. Mutta lapsi ei osannut, niin jos huppumyssy oli, niin se oli välikausihaalarin päällä. Nyt ollaan jo talvipuvussa ilman villahaalaria, niin ei sitäkään kukaan paina sitä haalarin sisään.
Pelkään tunkea niitä vaatteita haalarin sisään, koska se otetaan sitten ohjeena, että nämä kaikki on mun mielestä pakko pukea, eikä käytetä mitään omaa harkintaa... Koska aamulla voi olla pakkasta, päivällä taas lämpimämpää, ja iltapäivällä kylmenee kun aurinko ei enää niin lämmitä. Huppumyssyn voisin sinne työntää, koska sen tosiaan haluan nyt joka ulkoiluun päähän.
ja tiuskii lapsille, varsinkin jos joku itkee.
mutta meillä ne hoitajat tuntuvat käsittämättömän kyvyttömiltä pukemaan lapsille mitään muuta kuin täsmälleen ne vaatteet jotka sinä aamuna niille toin - vaikka siis kaikille lapsille on olemassa myös varavaatekori, jossa on sitten erilaisen sään yms. varalta villasukkia, sukkahousuja, villapitaa jne. Jos juuri sinä aamuna en ole tuonut uusia villasukkia niin villasukkia ei pueta. Joskus jopa saattavat huomauttaa minulle lapsia hakiessani että oli aika kylmät jalat lapsella kun sillä ei ollut villasukkia, siis siitä huolimatta että villasukkia olisi kyllä siellä varavaatekorissa ollut.
olen huomannut että välinpitämättömyyttä esiintyy joillakin työntekijöillä. Omassa ryhmässäni olemme puhuneet näistä asioista ja onneksi olemme kaikki samalla linjalla kuin tämä kirjoittaja. Meillä on erityisryhmä (vähemmän lapsia) joten lapset saavat muutenkin enemmän huomiota. Olen huomannut, että isossa 21 lapsen ryhmässä hoitajat eivät välttämättä ehdi/ muista/ jaksa tarkistaa aina lasten vaatetuksia. Itse sitten korjailen noidenkin lasten vaatetusta ulkona, jos huomaan jotain. Mutta ei tämä välinpitämättömyys sääntö ole, vaan pieni osa päiväkodin työntekijöistä on niitä, joille riittää, että lapsi pukee vaatteet itse päälle.
Ihme juttu muuten, että en ole kertaakaan 15 vuoden aikana kuullut noiden huonosti puettujen lasten vanhempien kommentoivan mitään hakutilanteessa enkä myöskään ole kertaakaan saanut itse kiitosta siitä, että lapsilla on aina vaatteet kunnolla päällä napitettuja nappilistoja myöten.
vaikka en mielelläni "mallaa" työkavereita enkä halua arvostella.
Kuitenkin kun alan viimeistellä eteisessä paikkoja, kaulureita löytyy koreista, villasukkia ja muuta lämmikkeeksi laitettuja vaatteita. Autan osalle lapsista vaatteet ja valvon pukemista, mutta en koko ryhmää, vaan joku muu on myös pukemistilanteessa ja valitettavasti on jäänyt vaatetta pukematta.
Teen pidempiaikaisia pätkiä sijaisena ja useassa päiväkodissa on sama ongelma. Olen kyllä hakenut lapset sisälle takaisin - vaikka joku muu on vastannut vaatetuksesta, ja laitattanut puuttuvat sukat, kaulurin, alushatun jne. En oikein kehtaa suoraan valittaa työkavereille miksi eivät tarkista onko kaikki puettu mitä vanhempi on jättänyt, mutta kun kutsun ovelta lasta ja kerron miksi lapsi tulee takaisin sisään, toivon aina että vinkki tai opetus menee perille, niin lapselle mutta myös aikuiselle joka on viime kädessä vastuussa lapsista.
Olen joillekin vanhemmille kertonut kuinka toimia, jos tuovat lapset autolla eikä vaatetta ole niin paljon automatkalla kuin tunnin ulkoilussa. Pyydän vanhempia ottamaan lisävaatteet pois kasseista esille, ihan kaulurista alkaen, sillä henkilökunta ei useinkaan etsi repuista tai kasseista.
Ajatelllaan yleisesti ettei kai sitten ollut muuta.
Mutta kun hiassa on villikset ja lokerossa kauluri, alusmyssy jne. on lapsen helpompi hahmottaa mitä pukee. Vaikka äiti kertoisi lapselle kassissa olevan ulos vaatetta puvun alle, ei lapsi välttämättä muista tai joskus ei halua niitä.
Joissakin talvikengissä ei käytetä villasukkia, joissakin kyllä ja kumisaappaissa hyvä. Mutta olen järjestään käynyt aamu-ulkoilun jälkeen ottamassa saappaista pois lasten sukkia, ne ovat kosteana saappaissa ja menevät kosteina jalkaan ulos lähdettäessä iltapäivällä, jos ei oteta irti sieltä. Tätä ei meinaa monikaan tajuta miksi näin pitäisi tehdä, ainakin minun paikoissani on ollut. (Jopa sellaista että kurahanskat on laitettu kuivauskaappiin karvarukkanen sisällä. Ei kuivu todellakaan ja olen näyttänyt kuinka kannattaa irroittaa karvarukkanen erilleen...)
Yksi mihin minä kiinnitän huomion myös, on se, että nykyisin ei juurikaan ulkoilussa kuivata lasten nenänalusia. Limaa valuu huuliin asti ja saa näköjään ollakin. Onhan se hygieniakysymys nenästä toiseen käydä pyyhkäisemässä vaikkakin paperi vaihtuu puhtaaseen, omat kädet välillä desinfioitava tai kertakäyttöhanskaa käyttäen.
Pyyhin silti ja huolehdin nenistä parhaani mukaan. Pihalla ollessani tuli kerrankin eräs lapsi ja jäi seisomaan eteeni katsoen minua. Sitten tajusin, hän oli huomannut kuinka kävin pyyhkimässä joidenkin neniä ja päätti tulla perääni -Mun kans...Muut aikuiset eivät pyyhkineet kenenkään.
Lapsen iho rohtuu märkänä viimassa ja ärtyy, onko lastenne nenät pyyhittynä kun haette ulkoa. Ei tietenkään värittömänä ohuena juovana valuva ole niinkään kiireinen pyyhittävä, mutta ne jo värilliset...
Päivähoito on asiakaspalvelua. Vaatikaa asiallista hoitoa jos huomaatte epäkohtia, me työntekijät olemme lapsia varten työssämme, työnkuvaan kuuluu yhtä ja toista, mm. lapsen huomioiminen kokonaisvaltaisesti. Vastuu on viime kädessä hoitoajalla meillä työntekijöillä.
Kunta varmaankin kuvittelee säästävänsä.
eikä siellä ole kymmeniä muita lapsia, joiden kanssa törmäillä.
tai poskessa nirhaumia, tai keinunjälki naamassa tms.
Ikinä ei ole ollut kotona verillä.
ulos lähempänä neljää, koska moni lapsi on hoidossa viiteen tai yli. Kysyin joskus.
Ja tämä koskee sekä nuorempien päiväkotia että esikoiseni eskaria, joka on koululla. Pk:n aamu-ulkoilu jää väliin jos vähänkään tihuttaa vettä, ja iltapäivällä tulevat ulos vasta lähempänä neljää. Eskarin ensimmäinen ulkoilu pitäisi olla vähän ennen yhtä, mutta usein jää väliin. Ja myöhemmin tulevat ulos taas melkein neljältä. Tänään tosin olivat katsomassa videoita kun hain neljän aikaan :-O
lastemme paivahoidosta, olen erittain tyytyvainen. Tosin lapsemme eivat ole paivahoidossa Suomessa.
hoito tarkoittaa myös, että hygieniasta pidetään huolta. Ei lapsi itse pysty, joten osoitan rakkautta ja huolenpitoa, ja putsaan suunsa puhtaaksi. Ei se mukavaa ole, kun suun alueella on kuivanutta ruokaa. Jos kokeilisit itse olla muutaman tunnit kuivanut ruoka suun alueella-ymmärtäisit ehkä. Mua kotiäitinä kauhistuttaa nämä teidän kommentit-että mitä kaikkea siellä hoidossa tapahtuu. Olen kyllä itsekin leikkipaikalla nähnyt pienokaisia hiekkalaatikolla, joilla räkä on huulien saakka roikumassa, käy niin sääli, pari kertaa taisin nopeasti pyyhkäistäkin vieraan lapsen nenää:( Hoitotädit seisovat kimpassa jutelleen-en tiedä, ehkä se kuuluu asiaan....?!? Mutta sydäntä oikein särkee, ja halusin kommentoida tänne-hoitotädit, pliis pitäkää hyvää huolta lapsista...ai ai....
koskaan kerro, mitä lapsi on päivän aikana puuhaillut, kenen kanssa on leikkinyt yms.
JOs kysyn, puhuvat yleensä niin ylimalkaisesti, että siitä ei ota mitään selvää- esim. "joo, ei erityistä, syöneet on, nukkuneet on..". Joskus olisi kiva kuulla päivän tapahtumista, sillä lapsi aloittanut vasta syksyllä hoidossa ja nyt tasan 3 v vanha.
välillä ihan pihalla lasten maailmasta- eivät huomaa lapsien välistä dynamiikkaa: kiusataanko, otetaanko leikkeihin mukaan yms. Lisäksi hoitajilla ns. "suosikkilapsia".
Lapsella alle 2v. on sisävaatteet body, sukkahousut, neule ja housut, sen päälle puetaan villapuku ja toppapuku, asteita +5! Jos villapuku pitää laittaa, ottaisivat pois neuleen ja housut, mutta ei. Mitä ihmettä ne pakkasella sille pukevat? Toki täällä rannikolla on pureva tuuli, mutta kun toinen on ihan hiki päässä, se ei kai ole tarkoitus. Ja gore-kengissä on aina villasukat, vaikka ne on saappaita varten. Muuten aivan ihana hoito, superkivat hoitajat ja toimivat tilat, mutta pukeutumisesta valitan :)
Mulla 4 v lapsi. Kokemusta on myös 7v lapsen päikkyajasta, lapsihan on nyt koulussa.
Meidän hoitajat/opet on vakivirassa olevia noin 35v naisia ja heillä on itsellään kaikilla päikkyikäiset lapset. Olisiko tämä syy siihen, että asiat toimii, koska omasta kokemuksesta tietävät hyvin lasten tarpeet ja vakivirka motivoi työhön?
Meillä on eteisessä erilliset kenkäteline & henkari saappaille & kuriksille. Toisella seinällä kenkäteline & naulakko ulkovaatteille & korit ylähyllyssä tumpuille (kori on suoraan oman naulakon yläpuolella). Hoitsut ovat pyytäneet jättämään koreihin tumput, kaulurit, pipot, kurahanskat, sormikkaat jne että saavat siitä haalarin kanssa oikean "paketin" koottua lapsen päälle. Aina on lapsillani ollut asianmukaiset vaatteet asianmukaisesti puettuna. En voi valittaa mistään.
Lisäksi tähdentävät, että tuokaa monta sisävaatekerrosta lokeroon, että voivat vaihtaa vaatetta, jos ruokaa menee vaatteille. Ja vaatetta vaihdetaan pari kertaa päivässä vaikka menisi vain vähän jugurttia rinnuksille. En edes kotona vaihda niin pienistä puhdasta lapsilleni :D
Ruokaa tarjotaan, lisää saa niin paljon kuin tykkää, maitoa saa juoda vaikka litran jos tykkää.
En siis keksi moitittavaa vaan annan suuren kasan ruusuja!
Lisäksi kertovat heti oma-aloitteisesti lapsen päivän kuulumiset, kun menen hakemaan.
Ja tiedän tarkkaan kuinka nämä hommat toimivat, koska haen lapsen vaihteleviin aikoihin (eli joskus ruokailuajan loppupuolella, joskus pihalta, joskus sisäleikeistä jne). Eli näen koko touhun kirjon.
Joskus on ollut näitä elämäänsä kyllästyneitä lähäreitä sijaisena parin päivän ajan, kun vakkari sairastunut. Osa aivan järkkyjä, eivät persettä jaksa nostaa penkistä. Tekisi mieli sano, että "varo vaan, sua voi vanhainkodissa hoitaa kaltaisesi". En kyllä ihmettele yhtään, että ei vakivirkaa näille "löydy".
nyt olen tunkenut kaiken tarvittavan vaatteen haaalarin hihoihin,niihin ei voi olla "törmäämättä" kun lasta aletaan pukemaan. Nenäliinapaketti meillä on AINA lokerossa ja myös vaatteiden taskuihin laitan nenäliinoja,lapsi kyllä osaa niitä itse kaivaa esille
Ei ole ollut kauluria, vaikka se on ekalla hyllyllä näkösällä. Huppumyssyn saa näemmä jättää pois, jos lasta huvittaa. Eilen hain lapsen, jolla ei ollut sukkahousuja, kun hän ei ollut itse pukenut niitä, pelkkä pipo päässä (ei huppumyssyä). Meillä oli aluksi kylmien tultua välikausihaalarin alla ruskovillan villapuku ja ruskovillan huppumyssy, jos ne pukee sisäkkäin, niin huppu ei repsota ja suojaa kaulaakin. Mutta lapsi ei osannut, niin jos huppumyssy oli, niin se oli välikausihaalarin päällä. Nyt ollaan jo talvipuvussa ilman villahaalaria, niin ei sitäkään kukaan paina sitä haalarin sisään. Pelkään tunkea niitä vaatteita haalarin sisään, koska se otetaan sitten ohjeena, että nämä kaikki on mun mielestä pakko pukea, eikä käytetä mitään omaa harkintaa... Koska aamulla voi olla pakkasta, päivällä taas lämpimämpää, ja iltapäivällä kylmenee kun aurinko ei enää niin lämmitä. Huppumyssyn voisin sinne työntää, koska sen tosiaan haluan nyt joka ulkoiluun päähän.
on se, että minulla on tunne ettei ''liian kiltti'' pph uskalla sanoa minulle, jos pakkaan väärät vaatteet / tytöllä ei ole tarpeeksi vaihtovaatetta / haen tytön myöhässä tai vastaavaa..