Onko muilla tällaista tilannetta miehen + auton suhteen?
Minulla on ollut oma auto jo 15 vuoden ajan. Ja olen tottunut huolehtimaan kaikki autoiluun liittyvät asiat.
Olemme olleet miehen kanssa yhdessä 10 vuotta ja koko sen ajan olen huolehtinut huollot, katsastukset ym. No nyt miehellä on ekaa kertaa "ihan oma auto", siis omissa nimissä ja minä en sillä juurikaan aja.
Mutta hän ei oikein osaa / viitsi siitä huolehtia. Olen jo monta kertaa huomauttanut, että auto pitäisi huollattaa, siis ihan perusasiat, koska edellisestä huollosta on vähintään 40 000 km (osti sen 40 tkm sitten). Yritin vääntää rautalangasta että se auto hajoaa, jos sitä ei huolla. Millä hän sitten menee töihin?
Ja katsastukseen ei saa sitä vietyä. On kyllä katsastuttanut meidän auton aikaisemminkin, mutta minä olen varannut ajan ja kehottanut menemään.
Hän ei myöskään laita autoa lämpöpiuhaan, vaan käynnistää sitä kylmänä. Tänäänkin oli -7 astetta, joten olisi ollut aiheellista. Mutta ei... kun siitä on vaivaa.
Tankkaamassa käy, mutta vasta kun merkkivalo alkaa palaa.
Kyse ei ole uusavuttomuudesta sinänsä, koska tuntee autot ja ymmärtää asiat. Mutta kai tavaton laiskuus tai välinpitämättömyys vaivaa.
Ärsyttää kun ei pidä huolta kalliista (no on auto aina kallis kapistus) omaisuudesta, vaan ajaa ja ajaa kunnes jokin levähtää käsiin. Ja sitten se tulee kalliiksi.
Olenko ainut tällaisen asian kanssa painiskeleva? Minä vastaan meillä niin monesta muustakin asiasta, kuten ruuista, lasten hoitovuorojen järjestelyistä, laskujen maksusta, kaupassakäynneistä ym. Mies kyllä tekee, mutta ei ota vastuuta mistään. Argh.
Kommentit (4)
Meidän taloudessa on nyt vain yksi auto. Edellisen öljynvaihdon huolehdin minä (kyllä, vaihdoin itse öljyn ja suodattimen, samalla tulpat ja tulpanjohdot meni vaihtoon), minä hommasin kesärenkaat ja hain ne. Sanoin miehelle että nyt vaihtamaan. Vetarit klonksuttaa nyt ja mies tietää sen. sanoin, että se on kyllä sinun vuoro hakea motonetista vetarit ja viedä auto osineen tutulle korjaajalle. Kerroin vielä motonetin hinnat ja laitoin lapulle ylös tarvittavat tiedot. No, tästä on nyt kolme kuukautta eikä mitään ole tapahtunut. Odotan kunnes mies saa aikaiseksi en viitsi enää paimentaa. Hajotkoon sitten auto, ei kiinnosta.
ole omaa autoa käyttänyt mutta kaiken muun olen huolehtinut, osien tilaamiset ja vikojen selvittämiset ja korjaamiset jos minulla vain on aikaa ollut.
Mies on vähän leväperäisempi, sanoo aina että kyllä ne viat siältä tulee kunnolla esiin kun ajaa (jos ei siis ole kyse mistään hirveän vakavasta) korjaa kyllä sitten kun hajoaa.
Mies korjaa minun autoa silloin kun minulla ei ole aikaa tai paikkaa ja korjaa silloin kun sanon että nyt on parempi korjata, ettei tien sivuun tarvitse jäädä.
Kuitenkin suhtautumisemme autoihin on aika erilainen.
Itse olen aika huolehtivainen ja haluan pitää myöskin auton siistinä, pieni kura päällä ei haittaa, mutta sisältä auton pitää olla puhdas enkä halua että siellä pyörii mitään ruuvimeisseleitä kolisemassa.
Miehelle auto on "vain työkalu" jota hän korjaa silloin kun on viimeinen tilaisuus ja hänen autonsa onkin yleensä aika moinen ryötäs.
Siitä syystä emme lainaile toistemme autoja, ei tule sitten sanomista puolin eikä toisin.
Mun mies kun laittaa autonsa aina kaiken muun edelle! Auta armias jos uskallat koske hänen upeaa maalipiintaansa sormenpääläkään. Kyseessä on siis ihan tavallinen farmariauto jonka hän maalautti useammalla tonnilla ja koko autoon on viskelty rahaa n.9t+itse auton hinta. Puhumattakaan niistä työtunneista joita hän on uhrannut autolleen.
Jäisi kotterot aika huonolle huollolle...
Itse olen nimittäin samanlainen huithapeli autojen kanssa.