pelottaa aloittaa mielialalääke,miten teillä muilla,kokemuksia olisi mukava kuulla?
vuosi sitten jo määrättiin mielialalääke,lähinnä paniikkityyppisiin oireisiin. Kiukkuinen olen jatkuvasti ja nyt tuli jokin viimeinen mitta täyteen ja on varmaan pakko kokeilla kysesitä lääkettä,pelottaa vaan sivuvaikutukset,lääkekierteeseen joutuminen ja ties mikä. Olen ns ihan normaali järkevä ihminen ja psyykejuttuja ei ole ennen ollut. Pelottaa
Kommentit (24)
ehkä sua pelottaa enemmänkin myöntää että mahdollisesti tarvitset sitä lääkettä tai että siitä olisi apua, mikä tekisi todeksi sen että sinulla on mielenterveydessä jotakin ongelmaa. ehkä se ajatus pelottaa niin että kuvittelet että kun tämän myönnät niin kaikki lähtee käsistä etkä enää pysty mihinkään. mutta ei siinä niin käy, lääke on tarkoitettu poistamaan ne oireet joita sinulla jo on, eli parantamaan ja auttamaan sinua. uskalla vaan kokeilla, ainahan voit lopettaa lääkkeen jos tulee ikäviä sivuvaikutuksia, mutta ne sivuvaikutuksetkaan eivät sulle aiheuta psyykkisiä ongelmia, vaan ne on useimmiten fyysisiä oireita mitä tulee jos jotain. psyykkisiin oireisiin tuo lääke taas mahdollisesti auttaa eli kannattaa sitä kokeilla jos tuntuu että oireet häiritsee elämää liikaa.
SSRI -lääkkeet ovat turvallisia ja paljon käytettyjä mutta eivät sovi kaikille. Niistä tulee aloitus- ja lopetusoireita jotka ovat vähän inhottavia. Käytin itse neljä vuotta ja samalla kävin pari vuotta terapiassa. Suosittelen terapian ja lääkkeiden yhdistelmää. Kognitiivinen terapia sopii hyvin ahdistuneelle, koska siinä opetellaan käytännössä ajattelemaan uusilla tavoilla. Lääkkeet auttavat uusien yhteyksien syntymistä aivoissa. Ota huomioon että vaikutus alkaa hitaasti, vasta muutaman viikon kuluessa ja alussa vointi voi huonontua sekä psyykkisesti että fyysisesti. Vaikutus alkaa tuntua sitten vähän yhtäkkiä, ikäänkuin pilvet väistyisi. Joskus tuntuu ettei sitten niitä huipputunteitakaan ole, kuten että ei liikutu ilonkyyneliinkään eikä seksi ehkä kiinnosta. Sinun pitäisi olla kuitenkin jonkinlaisessa kosketuksessa hoitavaan lääkäriin kun lääkkeitä käytät, jos annosta pitää muuttaa tai lääkettä vaihtaa, tai jos haluat lopetella lääkkeen. Lopetus pitää tehdä hyvin varovasti ja hyvin hitaasti, ettet saa inhottavia lopetusoireita (sähköiskutuntemukset päässä).
ei haluja, ei orgasmeja. ihan kauheeta. veikkaan et monen positiiviset kokemukset on paljolti myös lumevaikutusta
Neurofeedback
On olemassa muitakin hoitoja kuin lääkehoitoja. Itse työskentelen Neurofeedbackin kanssa ja tulokset ovat erinomaisia. Neurofeedbackiä voisi kuvata aivotreeniksi. Hoito on vaivatonta, kivutonta eikä aiheuta sivuvaikutuksia. Valitettavasti sen saatavuus Suomessa taitaa olla aika huonoa, mutta jos löydät niin itse ihan varmasti aloittaisin sillä ennen kuin ottaisin mielialalääkkeitä.