Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin tulee se ikä, että loppuvuodesta syntyneet ei enää erotu

Vierailija
26.10.2009 |

kehitykseltään ja kooltaan alkuvuodesta syntyneistä? Tai erot alkaa olla niin pieniä, että menevät jo yksilöllisen vaihtelun piiriin?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
27.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja edelleen nelikymppisenä olen paaaljon nuorempi kuin ikätoverit

Vierailija
22/30 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tammikuussa syntynyt ja joulukuussa syntynyt luokkakaverini oli minua paljonkin kehittyneempi kun olimme kuudennella. Kaikki on yksilöllistä, ei kaikki loppuvuodesta syntyneet lapset automaattisesti ole vähemmän kehittyneitä kuin alkuvuodesta syntyneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli 1.5-vuotiaana.

Vierailija
24/30 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikouluopettajan näkökulmasta, suosittelen useasti, että loppuvuodesta marras/ joulukuussa syntyneet poika lapset saisivat uusia esikoulun. Tosin lykkäystä arvioidaan vielä maaliskuuhun asti, jos lapsi kuitenkin ottaa kognitiivisessa ja sosiaalisessa kehityksessään harppauksen.

Tällä hetkellä ryhmässäni on 5 marras-joulukuussa syntynyttä poikaa ja heidän kehityksensä ei kenelläkään ole sitä luokkaa, että he tulevat pärjäämään ensi vuonna koulussa, normaalilla luokalla. 4 näistä pojista on lasten terveydenhuollon kehityksellisissä tutkimuksissa mukana. Ja yhdellä pojalla on haasteelliset lähtökohdat kotiolojen näkökulmasta, mikä selvästi jarruttaa kyseisen pojan sosiaalista kehitystä tällä hetkellä.

Uskon, että nämä pojat saisi paremmat lähtökohdat elämään, jos he saisivat "kypsyä" toisen vuoden esikoulussa. Ja yksi näistä lapsista (31.12. Syntynyt) tulee varmasti tarvitsemaan pienryhmän koulussa, sillä hän tulee tarvitsemaan kaiken tuen minkä me aikuiset voimme hänen elämässään antaa.

Mutta kuten aiemmin sanoin, niin maaliskuuhun asti katsomme ja tarkkailemme. Teemme moniammatillista yhteistyötä näiden lasten parhaaksi ja toivomme parasta.

Lisättäköön, että aikoinaan minulla on ollut koululykkäyksessä myös yksi tyttö. Hän oli helmikuussa syntynyt, mutta lähtökohdat (perheen olosuhteet) ja jo 4 vuotiaasta asti selkeät kehitykselliset viivästymät ja neuropsykiatriset haasteet olivat selkeä syy, miksi tyttö vietti kaksi vuotta esikoulussa.

Tämä ei toki ollut tyhjentävä tarina tai totuus vaan oman kokemukseni summaamista esikouluikäisistä.

Mutta varmaa on, ettemme esikoulussa katso lapsen pituutta tai painoa, kun mietimme onko hän koulukypsä.

Vierailija
25/30 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni luokalla lapsellisin tytöistä oli syntynyt tammikuussa. Samaan lasken sen että hän ainoana näistä on seurustelee edelleen saman pojan kanssa keheen tutustui yläkoulussa.

Vierailija
26/30 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksen opettaja 87 kirjoitti:

Esikouluopettajan näkökulmasta, suosittelen useasti, että loppuvuodesta marras/ joulukuussa syntyneet poika lapset saisivat uusia esikoulun. Tosin lykkäystä arvioidaan vielä maaliskuuhun asti, jos lapsi kuitenkin ottaa kognitiivisessa ja sosiaalisessa kehityksessään harppauksen.

Tällä hetkellä ryhmässäni on 5 marras-joulukuussa syntynyttä poikaa ja heidän kehityksensä ei kenelläkään ole sitä luokkaa, että he tulevat pärjäämään ensi vuonna koulussa, normaalilla luokalla. 4 näistä pojista on lasten terveydenhuollon kehityksellisissä tutkimuksissa mukana. Ja yhdellä pojalla on haasteelliset lähtökohdat kotiolojen näkökulmasta, mikä selvästi jarruttaa kyseisen pojan sosiaalista kehitystä tällä hetkellä.

Uskon, että nämä pojat saisi paremmat lähtökohdat elämään, jos he saisivat "kypsyä" toisen vuoden esikoulussa. Ja yksi näistä lapsista (31.12. Syntynyt) tulee varmasti tarvitsemaan pienryhmän koulussa, sillä hän tulee tarvitsemaan kaiken tuen minkä me aikuiset voimme hänen elämässään antaa.

Mutta kuten aiemmin sanoin, niin maaliskuuhun asti katsomme ja tarkkailemme. Teemme moniammatillista yhteistyötä näiden lasten parhaaksi ja toivomme parasta.

Lisättäköön, että aikoinaan minulla on ollut koululykkäyksessä myös yksi tyttö. Hän oli helmikuussa syntynyt, mutta lähtökohdat (perheen olosuhteet) ja jo 4 vuotiaasta asti selkeät kehitykselliset viivästymät ja neuropsykiatriset haasteet olivat selkeä syy, miksi tyttö vietti kaksi vuotta esikoulussa.

Tämä ei toki ollut tyhjentävä tarina tai totuus vaan oman kokemukseni summaamista esikouluikäisistä.

Mutta varmaa on, ettemme esikoulussa katso lapsen pituutta tai painoa, kun mietimme onko hän koulukypsä.

Entä muut eskarilaisesi, ihan vailla sellaisia ongelmia, jotka eivät liity syntymäkuukauteen, kuten noilla mainisemillasi neljällä esimerkiksi?

Vierailija
27/30 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu vaikealta tietää mikä on iän vaikutusta ja mikä on yksilöllisiä ominaisuuksia.

Meillä jo kaksi täysi-ikäistä loppuvuoden lasta ja yksi murrosikäinen alkuvuoden lapsi. Jokainen on omanlaisensa ja kehitys ollut erilaista.

Toinen loppuvuoden lapsista on poika, jolla ollut hyvät sosiaaliset taidot ja suht aikainen murrosikä (fyysisesti tuli samaan aikaan kuin vanhemmilla luokkakavereilla). Leikkimisestä tykkäsi kyllä silti pitkään. Akateemiset taidot olisivat sitten voineet olla paremmat, mutta eivät tasoittuneet edes lukiossa iän myötä 😂.

Toinen loppuvuoden lapsista omannut taas aina hyvät akateemiset taidot ja murrosikä tuli normaaliin aikaan. Sosiaalisesti ollut pienemmissä piireissä viihtyvä ja toimii niissä hyvin, mutta pikkulapsena tuntui että niissä oli opeteltavaa. Ehkä kuitenkin kyseessä on enemmän luonteen piirrekin, kun on rauhallinen ja kiltti (välillä ollut melkein liiankin).

Kolmas alkuvuoden lapsi on sosiaalisuudessa ja akateemisuudessa noiden kahden väliltä. Toisaalta taas murrosikä tuli myöhään ja selkeästi myöhempään kuin luokkatovereillaan. Tykkäsi myös leikkiä pitkään, eli oli kai ”lapsellisempi”.

Eli ota noista samoista vanhemmistakaan tulleista lapsista mitään selvää iän perusteella. Lähinnä ainoa yhdistävä tekijä heillä ollut motoristen taitojen kehittyminen, joka ollut hyvä. Lisäksi kaikkien kanssa on tehty paljon liikunnallisia asioita, joka on auttanut kehittämisessä (jokaisella ollut myös omia erilaisia vahvuuksia).

Vierailija
28/30 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteen lopussa tai lukiossa viimeistään. Jos ajatellaan että ne keholliset muutokset olisi varmaan siihen ikään jo tulleet, ainakin ne suurimmat. Harva varmaan enää yliopistossa kasvaa pituutta.

Jotkut loppuvuoden "lapset" kyllä vielä yliopistossakin koittivat huonoa tenttitulosta selitellä sillä, kun ovat vasta 18. No, olisiko se edellisen illan haalaribileet jotain saattaneet tulokseen olla vaikuttamassa. Harva varmaan enää nelikymppisenä tosin jaksaa kauheasti ajatella mihin aikaan vuodesta kuka on syntynyt ja että sillä olisi enää väliä.

Vierailija
29/30 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lokakuussa syntynyt 70 v ja olen aina ollut kaikessa edellä, mutta nyt ympäristö väittää, että olen taantunut, sillä näytän alle 60 vuotiaalta😘

Vierailija
30/30 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itse joulukuussa syntynyt ja vielä 3 luokalla kävin pari kertaa äidinkielen takia erityisopetuksessa. Ala-asteen lopulla olinkin sitten parhaimpia oppilaita, jos keskiarvoa katsoo. Kummityttöni, joka syntyi jouluna, aloitti tänä syksynä ekaluokan ja oli yksi harvoista, jotka osasivat lukea jo ennen koulun alkua. Riippuu varmasti ihan lapsesta miten kauan menee ennen kuin saa muut luokkakaverit kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi