Millä saan 4-v. tottelemaan?
Tuntuu että olen kadottanut otteen tuosta lapsesta. Ei usko mitään. Nyt esimerkiksi seisoo tässä koneen vieressä ja roikkuu vaikka nukkumassa jo pitäisi olla. Millään en saa "kiristettyä, lahjottua tai uhkailtua" lasta tottelemaan. Ruumillista kuritusta meillä ei käytetä.
Kommentit (9)
Sinä määräät, etkä anna lapsen pompottaa.
Kannat vaikka sata kertaa ja kerrot, että nyt on nukkumisaika. Ei lapsi montaa iltaa jaksa...
Meillä on käytössä jäähy samanikäisellä. Jos ei tottele, niin istuu jäähyllä. Jos ei pysy jäähyllä, niin joutuu "sylijäähylle", eli pidän sylissä tiukasti sen jäähyajan (tai sen ajan, että hysteerinen huuto loppuu). Meillä 4v inhoaa yli kaiken sylijäähyä, joten yleensä istuu kyllä siinä jäähyrapulla pitkin hampain...
Tosin ehkä asia on vielä korjattavissa todella tiukalla ja johdonmukaisella kurilla.
Mutta se vaatii todella kovaa työtä teiltä/sulta vanhemmalta. Missään asiassa ja yhtään ei saa lipsua, vaikka kuinka väsyttäisi tms.
Aina kielto samoista asioista ja aina rangaistus. Ja toistoa vaikka miljoona kertaa.
Meilläkään ei käytetä ruumiillista kuritusta, hyvin on puhe tehonnut, kun on tiukka ja johdonmukainen. Ääntä olen joskus satunnaisesti korottanut, kun ei omat hermot ole pitäneet, mutta ei huutaminenkaan mitään auta.
Ei se minusta noin yksinkertaista oo, miten jotkut vastaavat. Riippuu siitä, minkäluonteinen lapsi on ja samoin vanhempi/vanhemmat. Kiukutteleeko lapsi aina ja kaikesta, vai liittyykö johonkin määrättyyn tilanteeseen vaan. Onko huomionkipeä vai kokeileeko vain rajoja jne.
Meillä on 4-vuotias esikoispoika. Hän on luonteeltaan itsenäinen, melko herkkä ja luova. Toisaalta on myös kovatahtoinen ja tulinen. Kun suututtaa niin huutaa korkealta ja kovaa tai itkee kovaan ääneen.
Mä oon kokenut, että kasvatus on melkoista tasapainoilua: Pitää huomioida, että lapsi saa riittävästi huomiota, arki on sopivan rauhallista lapsen luonne huomioiden ja sitten osata olla vielä riittävän tiukka. Meillä liian kova kuri tai hermostuminen (huuto) lapselle ei tunnu tepsivän. Pojasta tulee silloin itkuisempi ja uhmakkaampi, kokee olonsa kai jotenkin turvattomaksi.
Jos jaksan olla samalla kuunteleva ja rakastava, mutta myös johdonmukainen ja tiukka, niin sillon homma toimii. Paljon se vaan tuntuu olevan kiinni omasta jaksamisesta. Välillä pidän lasta tiukasti sylissä jos muu ei auta.
Meidänkin 4 v on ihan mahdoton. Kovaa kuria yritämme pitää.
Kannattaa kokeilla monia eri keinoja. Lukekaa ihmeessä hyviä opuksia, sieltä saa voimaa.
Mä itse vähennän sokeria tai en anna ollenkaan jos tuntuu, että lapsilla menee liian lujaa. Itselläni on 3 lasta, 7v ja 5v ja 2v. Eli terveellinen perusruoka kehiin ja rutiinit. Itselläni on sellainen tapa, että pidän itsestäni hyvää huolta, joten jaksan paremmin. Luen iltaisin, otan päivällä päiväunet, en stressaa, harjoitan onnellisuutta...
Jos otetaan esim tämä nukkumaan meno, niin jo se, että itse tekee itselleen selväksi sen, miten nukutustoimet hoidetaan ja milloin mennään nukkumaan. Kun itse toimii päättäväisesti ja johdonmukaisesti, lapsikin rauhoittuu.
Meidän perheessämme on omat haasteemme, mutta nukkumaan mennnään samaan aikaan joka ilta ja hyvissä ajoin. Ilman seremonioita ja kiukkua.
Olen omasta mielestäni johdonmukainen ja iltatoimet tehdään rutiinilla. Nyt aamulla taas päiväkotiin lähtiessä oli sellaista tahtojen taistoa että. Joku kirjoittikin että nyt on jo myöhäistä saada lapsi kuriin, mutta en usko oikein sitäkään. Toivon että tämä on vain vaihe ja menee ohi. Mutta millä jaksaa ja mitä jos ei menekkään ohi?! Rangaistuksista vielä etten oikein keksi mitään rangaistuksia millä saan lapsen tottelemaan. Tuntuu ettei lasta hetkauta mitkään rangaistukset ja tekee vain kiusaa edelleen. Jollain tämä kierre olisi nyt saatava katkaistua.
ap
toimii rangaistuksena kun takavarikoi lempi leluja kun ei tottele ja saa takaisin kun rupeaa tottelemaan. Tai jotain muuta mikä on lapselle tärkeää. Menee toki hetki ennen kuin toimii mutta kyllä lapsi jossain vaiheessa ymmärtää että hyvällä käytöksellä ja tottelevaisuudella on paljon kivempaa. Tai hanki tarrataulu mihin annat tarroja sen mukaan miten lapsi on käyttäytyny. Meillä tarrataulu oli tietyssä vaiheessa pelastava tekijä. Ja sitten kun taulussa on tasainen määrä tarroja esim.6 tarraa joka päivällä niin palkitset lapsen jollain pienellä kivalla tekemisellä tai lelulla. Meilläkin oli nukkumaan meno vaikeeta kun oli koko ajan jano tai pissahätä. Tarrataulu kun otettiin käyttöön ni sai aina yhden lisätarran jos pysyi sängyssä kun sinne laitettiin. Oppi nopeesti juomaan ja käymään pissalla ennen nukkumaanmenoa.
joku kyseli 5v:n nukuttamisesta... Tais olla "Lapsi ei nuku. Mitä tehdä?"
Jos löydät sen, niin siellä oli kanssa ehkä jotain käyttökelposta..
Musta palkinto on aina parempi kun rangaistus. Toi tarrasysteemi on loistava ja toimii!
Lue John Greyn kirja Mars ja Venus kasvattajina. Mun mielestä hyvä ja hyödyllinen kirja.