Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan tumppujen neuleohje ?

Vierailija
26.10.2009 |

Mulla olis Novitan Wool-lankaa josta aioin tehdä vauvan tumput mutta en löydä mistään neuleohjetta 0-3 kk tälle langalle. Novitan kokotaulukossa on vain 70 ja 80 senttisille.

Olen kahlannut Novitan ohjeet, Käspakan ja erinäisiä blogeja jotka googlettamalla löytyi mutta sellaisenaan valmista ohjetta ei löydy.

Oliskos teistä kellään kätköissänne hyvää ohjetta ? Mä kun en osaa arvioida sopivaa ympärysmittaa ja pituutta.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan lapaset.

Pitäis löytyä ohjeita monenmoisia..

Vierailija
2/7 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa mitään, vaikka ovat liian isot aluksi. Tumputhan ovat haalarin sisässä joka tapauksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

johan mä kerroin että oon googlannut mutta sopivaa ei löydy

Ap

Vierailija
4/7 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatekappale, jossa koko merkitsee.

Vierailija
5/7 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne tehdään neljällä puikolla, kuten oletan, niin kun siitä koosta 70 vähentää joka puikolta silmukan eli yht. neljä silmukkaa, niin siitä tulee varmaan niin pienet nuken lapaset, ettei mahdu edes vauvalle.

Mutta jos nyt meinaat, että ne 70 on liian isot, niin vähennä vaikkapa 2 puikolta 1 silmukka, eli koko työstä pois 2 silmukkaa, ja sovella siitä.

Yleensä tuollaiselle ei paljon ohjetta tarvi. Teet vaikka pienen koetilkun, josta mittaat silmukoiden määrän. Muista, ettei ne lapaset voi kuitenkaan olla ranteesta ihan tiukat, tai muuten tulee liian pienet.

Itse sain parhaat vauvan lapaset yhdeltä tädiltä. Ne oli sellaiset pitkävartiset, jotka pysyivät päällä ihan sen ansiosta, että sitä vartta riitti puoleen käsivarteen asti. Varsi oli tehty kutakuinkin niin, että ensin sileää neulosta, sitten kolme kerrosta kaikki nurin, sitten kolme kerrosta sileää ja taas kolme kerrosta kaikki nurin, jne. Näin muutama kerta, että varteen syntyy about kolme "makkaraa". Ne on sitä pitkää vartta. Sitten tän varren jälkeen se perinteinen joustoneule ranteen kohdalle ja sitten se peukaloton lapas-osa. Pysyi hyvin päällä ja oli helppo pukea, kun pitkä varsi meni hyvin paidan hihojen päälle.

Joten siitä vaan soveltamaan!

Vierailija
6/7 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 silmukkaa per puikko ja kutoisin kierrettyä 1o 1n -joustinta (oikeat silmukat takareunasta siis) suoran pötkön, kärkeen sädekavennus. Vauvan tumpuissa ei tarvitse olla peukalokiilaa eikä muitakaan muotoiluja ja joustinneuleinen on sopivan napakka, jotta pysyy kädessä (ehkä :)).

Ei niihin siis mitään varsinaista ohjetta tarvita. Ja jos näyttää isolta, niin sitten purat ja teet vähemmillä silmukoilla.

Vierailija
7/7 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lapanen ei mennyt ihan noin. Ne löytyikin tuosta kaapista, joten katsoin uudelleen.

Eli ensin lähti liikkeelle joustinneuleella 10 kerrosta, ettei alku mene rullalle. Sitten kaikki sileää ja kaikki nurin -vuorottelua aina 6 kerrosta yhtä lajia. Sileää tulee kolme raitaa ja väliin kaksi makkaraa nurinneulosta. Ja sitten kärkiosa on tehty 1 oikein 1 nurin joustinneuleena, niin tulee vähän paksumpi. Eli tässä ei ollut mitään joustinneulekiristystä ranten kohdalla. Kärkiosa on liki saman mittainen kuin varsi. Ja lapasen kärki on tietenkin kavennettu. Ja koko työssä on 32 silmukkaa.