Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heittäkääpäs aihe-ehdotuksia opinnäytetyöhöni.

Vierailija
26.10.2009 |

AMK sosionomi, myös lastentarhanopettajan pätevyys. Eli aiheen on liityttävä lapsuuteen,vanhemmuuteen, perheeseen, varhaiskasvatukseen, lastensuojeluun tms. Omat ideat kaikki niin tylsiä, etten osaa valita niistä sitä parasta.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai uusinnetaanko päivähoidossa luutuneita sukupuolikäsityksiä?

tai...

Kuinka ennakkoluulot näkyvät päiväkotityössä? Suhtaudutaanko mamuvanhempiin samoin kuin persuvanhempiin?

Esim.

Vierailija
2/17 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK sosionomi, myös lastentarhanopettajan pätevyys. Eli aiheen on liityttävä lapsuuteen,vanhemmuuteen, perheeseen, varhaiskasvatukseen, lastensuojeluun tms. Omat ideat kaikki niin tylsiä, etten osaa valita niistä sitä parasta.

Eri paikoissa on erilaiset opiskelu tavat, siksi kysyn tätä jotta osaisin heittää sinulle vinkkiä opinnäytetyöhön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettiyhteisöjen ja neitstä saatavan tiedon vaikutus äitiyteen ja oman äitiyden arvioimiseen.

Teoria jo moraaalisen yhteisön teoria ja muutenkin yhteisöllisyyden teoria ja haastattelet äitejä.

Vierailija
4/17 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohteleekopäivähoitohenkilökunta eri sukupuolta olevia lapsia tasa-arvoisesti vai uusinnetaanko päivähoidossa luutuneita sukupuolikäsityksiä?

Tulos taisi olla että eivät kohtele. Tyttöjen annetaan mm. itkeä kauemmin kuin poikien ennen lohduttamista yms.

"Virikehoidosta" on täällä keskusteltu kamalasti ja on sitä varmaan tutkittukin, mutta löytyisikö siitä vielä jotain uutta näkökulmaa?

Vierailija
5/17 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. kaverivanhemmuus kiinnostaisi minua, tiedä sitten miten sitä lähtisi käsittelemään

Vierailija
6/17 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee mieleen:

- päiväkodin tuki suomenkielen oppimiseen monikielisessä perheessä tai maahanmuuttajaperheessä

- kaveriuden muodostuminen 3-5-vuotiaiden ryhmässä

- kasvatuskeskustelun merkitys päiväkodin ja vanhempien vuorovaikutuksessa

- päiväkodin mahdollisuudet tukea lastensuojelun piirissä olevia lapsia

- avioero päiväkoti-ikäisen perheessä, siitä toipumisen tukeminen päiväkodissa

Vierailija
7/17 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset eväät virikehoidoton lapsi saa elämäänsä`?

Vierailija
8/17 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten lapseen vaikuttaa ns. sukupuoleton kasvatus? Siis että edes lapselle ei kerrota kumpaa sukupuolta hän on eikä käytetä sanoja nainen/mies/tyttö/poika

Vierailija
9/17 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä ehdotuksista. Lisää saa laittaa. Sulattelen näitä.ap

Vierailija
10/17 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on olltu monia kuntayhdistymisiä. Miten esim. sellainen on vaikuttanut päivähoidon saatavuuteen lähietäisyydellä. Kunnathan pyrkivät säästämään ja sitä saatetaan tavoitella päiväkoteja yhdistämällä. Erityislasten ryhmien suhteen voi tilanne olla vaikein.

Onko omalla asuinpaikkakunnallasi ollut noita? Esim. itse olen Salosta kotoisin ja siitä tuli viime vuodenvaihteessa aito jättikunta, tosi laaja alue.

Ottaisin siis yhden casen ja yhteyttä Kuntaliittoon, saattaisivat jopa hiukan tukeakin moista opinnäytetyötä. Voisit myös lähettää kyselyt kuntiin.

Kyse olisi lähinnä määrällinen kartotus, mutta vois ottaa sen casen kautta myös laadullista ulottuvuutta: miten vaikuttaa arkeen kodeissa ja päiväkodeissa, kun yksiköitä yhdistetään ja hoitopaikka on etäämmällä?

Vierailija
11/17 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niistä voi tutkimuksia tehdä.

- netin vaikutus nuoriin. Millaisia mahdollisuuksia ja vaaroja netissä piilee. Toisaalta miten lasten elämä on muuttunut netin kautta.

- itse olen todella pahasta alkoholistiperheestä. Minä olen kokenut suureksi ongelmaksi kasvattaa nyt 13-vuotiasta, koska minulla ei ole mitään omakohtaista kokemusta. Siis kokemusta siitä, että miten vanhempien tulisi tukea ja olla vanhempi tuon ikäiselle. Toki tuo ikä on vielä senkin takia "vaikea", koska itse olin 10-17-vuotias, kun vanhempien alkoholin käyttö oli pahimmillaan. Jouduttiin pärjäämään ihan itseksemme tuon iän. Minulla ei ollut mitään rajoituksia, sääntöjä, kotiintuloaikoja tms. Vaan ihan itse on saanut 10-vuotiaasta asti pärjätä ja päättää itse. Huonosti ei ole sinänsä mennyt, mutta en tiedä, miten paljon vanhempien pitäisi oikeasti pistää rajoja. Tuossa voisi esimerkiksi käsitellä sitä, että miten lapsuudenkodin esimerkit näkyvät omassa kasvatuksessa. Miten ne tukevat omaa kasvatusta. Minulla ne tukevat niin, että en todellakaan koskaan anna omien lapsieni kärsiä minun alkoholin käytöstä, tosin en nyt sitä kotona käytäkään ja harvioin käyn ravintoloissa.

Vierailija
12/17 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatan ollakin. Jokos sinulla on aihe valmiina?ap

Vierailija
13/17 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja neuvoni sinulle ap, että kysele harjoittelupaikoistasi olisiko heillä jotain ideoita/tarvetta opinnäytetyön muodossa tehtävälle tutkimukselle. Itsekin sain hyvän opinnäytetyön aiheen harjoittelupaikasta ja toteutin sen sitten yhteistyössä kyseisen paikan kanssa. Näin teki meillä moni.

Vierailija
14/17 |
27.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- sateenkaariperheiden lapset päiväkodissa: vanhempien/päiväkodin/ lasten itsensä näkökulma

- kiihkouskisten lapset päiväkodissa

- kasvissyöjä-viherhihhuleiden lapset päiväkodissa

- työttömien lapset päiväkodissa: miten suhtaudutaan kotona mölliviin tai töitä hakeviin vanhempiin, joiden lapset ovat hoidossa?

- syntymäpäivien vietto päiväkodissa

- monikulttuurisuus päiväkodissa, esim. joulun ja muiden juhlien vietto

- uskonto päiväkodissa

Rajaa itse aiheita tarkemmin.

Vierailija
15/17 |
27.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä keinoin vanhemmat opettavat lapsilleen omia arvojaan ja elämankatsomustaan. Tapahtuuko se tiedostamattomasti vai tietoisesti. Esim. uskonto, kasvissyönti, kierrätysideologia.

Tarkoitan tässä nimenomaan sellaisia vanhempia, jotka arvoiltaan poikkeavat valtavirrasta.

Vierailija
16/17 |
27.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee vertailevaa tutkimusta Suomen päiväkoti-järjestelmästä ja vaikkapa Ranskan kouluista. Ranska olisi kiinnostava siksi, että siellä aloitetaan koulu jo 2-vuotiaana. Toki muissakin maissa koulu alkaa varsin aikaisin, tietääksen Suomi ja Ruotsi ovat ainoita maita, joissa lapset leikkivät 6-vuotiaaksi asti.

Voisit sisällyttää työhösi vaikkapa kuukauden vierailun johonkin ulkomaiseen päiväkotiin, jotta saisit perehdyttyä kunnolla ko. koulujen käytäntöihin ja arkeen.

Yksi kiinnostava olisi tietysti kansainvälisten koulujen erot eri maissa. Näissähän monissa on IB-opetussuunnitelma, jolloin jokaisessa maassa opiskellaan samanaikaisesti samaa teemaa.

Vierailija
17/17 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä kyllä aika noloa, kun kysellään nettipalstoilta aihetta opinnäytetyöhön.

Kertoo taas jotain näistä AMMATTIkorkeakouluista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi