Päivän vakava aihe: Kirjoittakaa hyvät ihmiset elintenluovutustestamentti,
eli että elimiänne voi käyttää kuoleman jälkeen. Luovutusjonoon kuolee joka vuosi satoja ihmisiä. Lainmuutos, jonka mukaan elimiä voi käyttää ilman eri lupaa, on tulossa, mutta se voi kestää vuosia.
Kommentit (15)
Mä en kelpaa edes verenkluovuttajaksi, koska mä olen asunut Englannissa vuosien 1980 ja 1996 välillä. Tätä ei näy missään geenitestissä eikä infektiotestissä, sitä eivät tiedä kovinkaan monet mun nykyisistä läheisistäni jne, mutta mä siis voin kantaa creutzfeldt-jacobin tautia ja sen sijasta, että mun elimeni pelastaisivat jonkun elämän, ne saavatkin tämän aivot mätänemään hitaasti elävältä.
Nii nettä toivottavasti sellaista lakimuutosta ei koskaan tule, sillä ne pahuksen prionit ei tosiaankaan näy missään testeissä, mutta voi tehdä isoa vahinkoa.
miten englannissa asuminen noina vuosina vaikuttaa tautiisi?
t: tyhmeliini =)
asuneesi Englannissa?
Mä en kelpaa edes verenkluovuttajaksi, koska mä olen asunut Englannissa vuosien 1980 ja 1996 välillä. Tätä ei näy missään geenitestissä eikä infektiotestissä, sitä eivät tiedä kovinkaan monet mun nykyisistä läheisistäni jne, mutta mä siis voin kantaa creutzfeldt-jacobin tautia ja sen sijasta, että mun elimeni pelastaisivat jonkun elämän, ne saavatkin tämän aivot mätänemään hitaasti elävältä. Nii nettä toivottavasti sellaista lakimuutosta ei koskaan tule, sillä ne pahuksen prionit ei tosiaankaan näy missään testeissä, mutta voi tehdä isoa vahinkoa.
Siellä oli silloin hullun lehmän tautia. Ei hän kelpaisi verenluovuttajaksikaan...kai?
Niin säännöissä vaan lukee.
No mikä ihme siinä on ettet voi nykyisille läheisillesi kertoa asuneesi Englannissa?
Mä en kelpaa edes verenkluovuttajaksi, koska mä olen asunut Englannissa vuosien 1980 ja 1996 välillä. Tätä ei näy missään geenitestissä eikä infektiotestissä, sitä eivät tiedä kovinkaan monet mun nykyisistä läheisistäni jne, mutta mä siis voin kantaa creutzfeldt-jacobin tautia ja sen sijasta, että mun elimeni pelastaisivat jonkun elämän, ne saavatkin tämän aivot mätänemään hitaasti elävältä. Nii nettä toivottavasti sellaista lakimuutosta ei koskaan tule, sillä ne pahuksen prionit ei tosiaankaan näy missään testeissä, mutta voi tehdä isoa vahinkoa.
siinä vaiheessa kun surevat äkillistä kuolemaani yllättävässä auto-onnettomuudessa? Koska jos he saavat valmistautua kuolemaani rauhassa, kuolen todennäköisesti johonki ntautiin joka estää luovutuksen. Kuten vaikkapa syöpään. Sekään ei muuten aina näy kaikissa testeissä, mutta voi hyvin siirtyä elinsiirteen mukana ja kun siirteen saaja saa hylkimisenestölääkkeittä, se myös etenee hänessä nopeasti.
Niin ja Englannissa asuminen noina vuosina tarkoittaa sitä, että olen ehkä mahdollisiste siellä eläessäni syönyt "hullun lehmän lihaa". Siitä voi saada CJDv:n Se taas voi siirtyä elinsiirteen tai verensiirron mukana. Nykytiedon mukaan olen siis tartuntavaarallinen ja nykytiedon mukaan vaara kestää lopunikääni, vaikkein koskaan itse sairastuisikaan.
no sittenhän kukaan englantilainen ei voi olla elintenluovuttaja.?
oliko sitä niin paljon siellä englannissa, että nyt saa siellä silloin asuvat pelätä ko tautia loppuelämänsä..?? hui!
ja siis onks tää ny vai joku tauti mitä kannat mut et sairasta, ja jos toinen saa sen ni se sit sairastaa...?
siinä vaiheessa kun surevat äkillistä kuolemaani yllättävässä auto-onnettomuudessa? Koska jos he saavat valmistautua kuolemaani rauhassa, kuolen todennäköisesti johonki ntautiin joka estää luovutuksen. Kuten vaikkapa syöpään. Sekään ei muuten aina näy kaikissa testeissä, mutta voi hyvin siirtyä elinsiirteen mukana ja kun siirteen saaja saa hylkimisenestölääkkeittä, se myös etenee hänessä nopeasti.
Niin ja Englannissa asuminen noina vuosina tarkoittaa sitä, että olen ehkä mahdollisiste siellä eläessäni syönyt "hullun lehmän lihaa". Siitä voi saada CJDv:n Se taas voi siirtyä elinsiirteen tai verensiirron mukana. Nykytiedon mukaan olen siis tartuntavaarallinen ja nykytiedon mukaan vaara kestää lopunikääni, vaikkein koskaan itse sairastuisikaan.
kyllä siellä englannissa ihmiset ihan samalla tavalla elimiään luovuttaa :DDD
no sittenhän kukaan englantilainen ei voi olla elintenluovuttaja.?
oliko sitä niin paljon siellä englannissa, että nyt saa siellä silloin asuvat pelätä ko tautia loppuelämänsä..?? hui!
sillä tarvitsen niitä vielä kuolemani jälkeen. uskon että ihminen jatkaa elämäänsä kuoleman jälkeen juuri sellaisena kuin se oli ennen kuolemaa, mutta ei siis tässä maailmassa vaan maailmassa jonne kaikki kuolleet menevät. se ei ole taivas eikä helvetti, vaan ikäänkuin toinen ulottuvuus. eli en uskalla edes ajatella tilannetta miten minun kävisi jos ei olisi esim maksaa tai keuhkoja. tämän tietävät läheiseni, ja sen olen myös ilmaissut paperilla, se on viimeinen tahtoni.
hankkikoot varaosansa muualta.
ja tähän on turha kenenkään tulla sanomaan, että voit itse joskus tarvita elinsiirteen. en tarvitse, voin kuolla hyvillä mielin tietoisena siitä että en oikeastaan edes kuole, muutan vaan toiseen paikkaan. en pelkää kuolemaa tässä maailmassa, koska tiedän että tämä jatkuu toisaalla.
Minun elimeni on tarkoitettu vain mun käyttööni elinaikanani ja haluan kuoltuani maatua kokonaisena. Jotenkin perverssi ajatuskin, että esim. maksani jatkaisi elämäänsä jonkun muun ruumissa, esim vaikka entisen koulukiusaajani.
Ja kuka takaa varmasti, ettei tuollaista testamenttia käytettäisi väärin? Elintenryöstöjähän tapahtuu ihan oikeasti ja eläviltä terveiltä ihmisiltä.
mutta on paljon ihmisiä millä ei ole mitään luovuttamista vastaan, eivät vain tiedä asiasta/saa aikaiseksi... tilasin itse juuri miehelleni, appivanhemmilleni ja mieheni sisaruksille... oma suku on jo valistettu aiemmin :DD voisi pitää kampanjan että postissa tulisi tämä kortti jokaiselle täysiikäiselle suomalaiselle, ne jotka kiinnostuvat voivat sitten kortin ottaa käyttöön... (tällä saavutettu määrä olisi huikea jos vaikka tv:ssä olisi vielä mainontaa niin että ihmiset tajuavat kiinnittää asiaan huomiota)
Tiesittekö, että vain aivokuolleelta voidaan ottaa elimiä luovutukseen?
Jos siis on kuollut muulla tavalla, esim. juuri syöpään vain sarveiskalvot voidaan luovuttaa jollekin tarvitsevalle, muut elimet ovat silloin ikään kuin käyttökelvottmia.
Eli vaikka on ilmoittautunut elintenluovuttajaksi, on suuri mahdollisuus, että elimiä ei voida lopulta käyttää. Siksi luovuttajia tarvitaan paljon.
Uskomattoman itsekästä kieltää elimien käyttö kuoleman jälkeen.
Ja uskonnollahan sitäkin perustellaan... vihaan hihhuleita taas hiukkasen enemmän.
Kun minusta aika jättää, toivon että elimistäni olisi apua jollekin tarvitsevalle. Vaikka varoittavana esimerkkinä jos ei muuten:)
ap lisää