Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko vauva nukkua näin lyhyitä pätkiä ilman syytä?

Vierailija
24.10.2009 |

Meillä on nyt 3kk ikäinen tyttö, joka nukkuu yöllä tunnin, välillä vaan 30min pätkiä, syö kuitenkin vaan parin tunnin välein. vaikka heräileekin useammin. Yöunille menee n. 21.00 ja herää 6.00-10.00. Herääminen vaihtelee todella paljon, voi herätä viikonkin kuudelta ja kerran vaik ysiltä ja taas esim. seiskalta. Päivällä nukkuu 30-45min kerrallaan eikä nukahda enää uusiks heti. Lyhyitä päikkäreitä on 2-4päivässä.

Tyttö on päivisin hyväntuulinen eikä ole koskaan turhaan itkenyt. Omia voimia vaan verottaa tuo öinen heräily. Onneks mies ja tytön kummit hoitaa säännöllisesti tyttöä öisin ni minä saan välillä nukkua yöllä.

Kaksi vanhempaa sisarusta ovat olleet erilaisia, kakkonen nukkui jo muutaman kuukauden iässä vain yhdet päikkärit ja ne kesti 3-4tuntia ja 4kk iästä nukkui myös yöt kokonaan (aiemmin heräs pari kertaa). Esikoinen sen sijaan oli todella itkuinen, lopulta löytyi itkujen syy allergioista ja niiden toteamisen jälkeen hänen unet piteni ja itkut väheni.

En siis koe heräilyä kauhean raskaana kun saan välillä nukkua yön, mutta mietin, että onko normaalia vai voiko pätkissä nukkumiseen olla joku muu syy?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti unet ovat lyhyitä. Päivisin nukkuu vaunuissa, välillä herää jo vartin päästä, mutta yleensä heijaamalla nukahtaa uusiks ja herää lopullisesti vartin tai puolen tunnin päästä. Sisällä nukutin alkuun, mutta sisällä unet oli vartin pituisia ja nyt kun nukkuu ulkona niin unet on pääsääntöisesti sen puoltuntia päivällä.

Nälkäkään tytöllä tuskin on, koska olen testannut antaa lypsettyä maitoa imetyksen jälkeen, muttei kelpaa, vaikka muuten juo kyllä pullostakin.

Tuota vyöhyketerapiaa voisi ainakin kokeilla.

ap

Vierailija
2/9 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla on ikää nyt reilu vuosi ja vihdoin on päivärytmi saatu kohdilleen. Herää aamulla klo 6, menee ainoille päiväunille klo 12 ja nukkuu 1-2 tuntia, yöunille mennään klo 19.30, nukahtaa tosin vasta klo 20.

Mutta ne yöt: Herää nukahtamisesta puolen tunnin tai tunnin päästä, ja jatkaa aamuun saakka n. tunnin välein heräilyä. Ei ole syönyt enää öisin 5 kuukauteen, herää muuten vaan tarkistamaan ettei ole yksin. Nukahtaa kyllä muutamien minuuttien jälkeen uudestaan. Poika nukahtaa omaan sänkyyn silitellen (unikoulua kokeiltu, ei onnistunut, kun yksinolo on lapselle aivan kamalaa), mutta siirtyy viereeni (pinnis on sängyssä kiinni) yleensä klo 22-23. Ja nukkuu vaan jos tuntee minun olevan ihan lähellä, toki isäkin joskus kelpaa.

En usko lapsessa olevan mitään vikaa, kun on hyväntuulinen ja virkeä. Sillä toiveella mennään, että kyllä joskus vielä nukutaan koko yö heräämättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kuitenkin kokeilisin nuijanukuttaa illalla vellillä tai puurolla, jos vain jo kestää

Vierailija
4/9 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noin pieni vielä tarvitse kun korviketta, jos ei äidin oma maito riitä. Minä en ainakaan antais, kun ap:n perheessä on allergiaa ja liian aikasin alotetut kiinteät altistaa sille.

Minusta tuo voi olla ihan normaalia, vauva ei ehkä osaa itse nukahtaa uusiks unisyklien välissä ja herää siksi.

itse kuitenkin kokeilisin nuijanukuttaa illalla vellillä tai puurolla, jos vain jo kestää

Vierailija
5/9 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä hänestä mitään "vikaa" löytynyt. 2 kk ikäisestä lähtien hän nukkui vain 12-13 tuntia vuorokaudessa. Öisin heräili 45 min - 1,5 h välein ja päiväunet olivat just tuollaista enintään 45 min. Liikkuvissa vaunuissa tyttö nukkui hiukan pidempään.

Isompanakin hän heräili öisin. Ensimmäinen kokonainen yöuni tapahtui 1, 5 v iässä. Kolmevuotiaana tyttö nukkui pääsääntöisesti yön heräämättä. Päiväunet lopetti 3,5 v iässä. Minua harmitti hirveästi, mutta en pystynyt tuntikausia nukuttelemaan, kun oli allergiavaivoja itkevä vauvakin hoidettavana.

Surin etukäteen että lapsen aivot eivät kehity kunnolla, kun nukkuu noin huonosti. Mutta ihan hyvin ne ilmeisesti silti kehittyivät, kun tyttö saa nyt kolmannella luokalla kokeista todella hyviä arvosanoja :)

Nukkuuko vauva vieressäsi yöt? Jos ei, suosittelisin kokeilemaan. Voisi vähän auttaa jaksamiseen, kun vauva saattaisi joskus nukahtaa uudelleen herättämättä sinua.

Vierailija
6/9 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi jo yhdestä kerrasta, kolme kertaa käytettiin hierottavana, ja ai kuinka uni maistui :)

Vierailija
7/9 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetin neljä kuukautta, ja jatkoin imetystä kiinteiden ohella 1 v ikään. Meillä ainakaan kiinteiden aloitus ei näkynyt unissa mitenkään.

Yöimetyksen lopetin, kun vauva oli 7 kk, ja se hiukan vähensi yöheräilyjä, mutta ei kovin dramaattisesti.

Vierailija
8/9 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5kk ikäinen poika ja nukkuu vieläkin aika samalla tavalla kun teidän tyttö. En osaa auttaa, että miten saisi nukkumaan pidempään, mutta suosittelen ottamaan vauvan viereesi (jos siis ei nuku vieressäsi), ei tarvitse joka kerta nousta.

Vierailija
9/9 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo todellakin kuulostaa siltä, että lapsi ei osaa siirtyä univaiheesta toiseen, vaan oppii sen ajan kanssa.

Esikoiseni oli samanmoinen. Vähitellen alkoivat päiväunet pidentyä. Tuli just esimerkiksi yksi 1,5 tunnin unipätkä. Ehkä jossain 6-7 kk iässä tasaantui kaksiin päiväuniin, sitten ehkä 14 kk iässä alkoi nukkua yksiä unia ja ne heräilemättä.

Kokonaisia öitä alkoi nukkua 18 kk iässä.

Kiinteiden aloituksella tai yöimetyksen lopetuksella ei ollut mitään vaikutusta uniin.