Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltis: Nuorelle alkoholia kotona

Vierailija
23.10.2009 |

"Opeta nuorellesi, miten alkoholia käytetään":

http://www.iltalehti.fi/perhe/2009100910397667_pr.shtml

"Pitäisikö alkoholi kieltää kokonaan vai ostaa nuorelle muutama siideri, jotta käyttöä olisi helpompi valvoa.

Tuore brittitutkimus on jälkimmäisen vaihtoehdon kannalla. Kun vanhemmat totuttavat nuoret alkoholiin, lieveongelmat ovat vähäisemmät."

Mitäs mieltä? Minusta jotenkin sairasta että puntaroidaan salassa juomisen ja kotona juomisen välillä, eikö se olisi paras vaihtoehto että opetetaan lapsi olemaan juomatta ollenkaan??

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä, että olette noin varmoja "opetustaidoistanne". Toki on laitonta nuorten juominen, enkä minäkään sitä tietenkään hyväksy, mutta mielestäni tässä pitäisi myös kohdata realiteetit.

Vierailija
2/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se juominen yksinkertaisesti vaan estetään.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän teini veti ekan kännin 13-vuotiaana. Eipä tullut kuitenkaan mieleen että nyt mä seuraavan kerran haenkin sille itse sidukat ja juodaan sitten yhdessä. 13-vuotias on aivan liian nuori käyttämään alkoholia.

Vierailija
4/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se juominen yksinkertaisesti vaan estetään. Ap

Vierailija
5/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Suomessa ollaan sitä mieltä, että juominen on sairasta. Itse asun viinimaassa, ja täällä viinin juonti on yhtä normaalia kuin syöminen, eikä se tarkoita sitä että kaikki täkäläiset olisivatn alkoholisteja. Itse juon useinkin viiniä illallisella, enkä täytä mitään alkoholistin kriteereitä. Olen tuon tutkimuksen kanssa ihan samaa mieltä.

Tietty voitaisiin tehdä niinkin, että kiellettäisiin alkoholin lisäksi kaikki karkit, sipsit, limpparit ym. epäterveelliset jutut lapsilta, niin oppisivat sitten saman tien kunnon ruokailutottumukset.

Vierailija
6/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viinimaassa juodaan, se on varmaan HIEMAN erilaista kuin suomalaisten humalahakuinen ryyppääminen. Nuoret eivät juurikaan viinistä täällä välitä, ihan tiedoksi vain.

11, kyse on johdonmukaisuudesta ja rajojen pitämisestä. En lähtisi pian 18 täyttävän perään mutta estäisin kyllä 12-16-vuotiaan aikeet. Tuo tutkimus kun puhui nuorista yleensä, ei lähellä täysikää olevista.

Ap

Vierailija
7/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ollaan absolutisteja tai sitten rapajuoppoja...

Ihan ok opettaa lapselle, että voi ottaa vähän. Kunhan samalla opettaa että känniörvellysryyppäjäiset ei ole ok.

Vierailija
8/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten tehtävä on näyttää hyvää esimerkkiä lapsilleen. Kun kotona käytetään alkoholia hallitusti tai ei ollenkaan, tavat tarttuvat helpommin jälkeläisillekin.

Vanhempien ei kuulu ostaa alkoholia lapsille!

Vierailija
9/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku "asiantuntija" oli sitä mieltä että ei! Ja ihan hyvin perusteli sen että miksi ei. Viininlitkijä maissa kuulema päihdeongelmatkin ovat luultua yleisempiä.

Maistaminen on eriasia kuin alkoholista humaltuminen.

Vierailija
10/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se juominen yksinkertaisesti vaan estetään. Ap

:-D

Vierailija
11/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Suomessa ollaan sitä mieltä, että juominen on sairasta. Itse asun viinimaassa, ja täällä viinin juonti on yhtä normaalia kuin syöminen, eikä se tarkoita sitä että kaikki täkäläiset olisivatn alkoholisteja. Itse juon useinkin viiniä illallisella, enkä täytä mitään alkoholistin kriteereitä. Olen tuon tutkimuksen kanssa ihan samaa mieltä. Tietty voitaisiin tehdä niinkin, että kiellettäisiin alkoholin lisäksi kaikki karkit, sipsit, limpparit ym. epäterveelliset jutut lapsilta, niin oppisivat sitten saman tien kunnon ruokailutottumukset.

Mieheni ei ole koskaan juonut alkoholia, eikä hänen vanhemmatkaan. Yksi hänen monista veljistä kuulemma joskus maistanut olutta -ei ymmärtänyt, miten ihmiset pystyvät juomaan sitä. Miehen kaveripiirissä ei juo kukaan alkoholia, ei ainakaan julkisesti - toiset voisivat luulla, että jokin mättää päässä ja pahasti.

Jos joku haluaa verrata esim. karkkia ja suomalaisten tapaa vetää viinaa, niin kertoo kyllä aika paljon, miksi tässä maassa on todella sairas käsitys alkoholin "tarpeesta".

Teen ainakin parhaani,että lapseni ymmärtävät, mitä alkoholi on ja mitä se aiheuttaa. Jos he haluavat aikuisena tuhota aivonsa ja ulkonäkönsä sillä turhaan, se on heidän valintansa. Tosin toivon, että osaan kasvattaa lapsistani viisaampia ja terveitä.

Itse en ole ikinä huolisi alkoholia tarvitsevaa miestä, mutta eipä tuo ole koskaan ollut ongelma. ;)

Vierailija
12/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin toteutuu. Oikeasti. Ääri-ilmiöt on harvoin hyvästä, tässäkään asiassa, vaikkei alkoholi mikään välttämättömyys olekaan.

Vierailija
13/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minusta tuli myös absolutisti. Aion kasvattaa myös lapsistani absolutisteja.

Vierailija
14/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi helv**** pitäisi "opettaa" lapset juomaan?! Ne asiat kyllä hoidetaan ihan eri tavalla.

Vierailija
15/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minusta tuli myös absolutisti. Aion kasvattaa myös lapsistani absolutisteja.

eikä se juomattomuus ole tosiaan mikään ääri-ilmiö!

Vierailija
16/16 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin toki selkeässä vähemmistössä mutta en suinkaan ainoa. Tiedän että moni nuori juo mutta väitän että yksi syy siihen on se, että vanhempia ei oikeasti edes kiinnosta yrittää estää sitä.

Kuinka moni antaisi taaperolle periksi, jos kyse olisi esim. karkin syömisestä joka päivä? Lehdessä sitten ehdotettaisiin että "mielummin niitä hedelmäkarkkeja kuin suklaata sillä..", tosiaanko kuuntelisitte?

Ps. Tiedän että nuorella on jo oma tahto eikä hän ole verrattavissa taaperoihin. Mutta nuori on silti alaikäinen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi