Mitä tehdä, kun isä ei pysty maksamaan elareita?
Lapseni isä joutui työttömäksi. Minä tietenkin kehoitin häntä heti menemään sossuun ja laittamaan hakemuksen, jotta saisi toimeentulotukea. Noh, hän on tätä aikaansaamatonta sorttia, eikä ole mihinkään sossuun soitellut tai varannut itselleen aikaa.
Toistaiseksi vain tämän kuun elarit on jäänyt maksamatta, mutta varmasti myös tulevat lähikuukaudet, jos töitä ei löydy.
Voinko minä jotakin kautta hakea näitä puuttuvia elareita, vai onko se isän tehtävä?
Asiallisia kommentteja kiitos.
Kommentit (8)
Jos etävanhempi ei pysty maksamaan elareita esim.työttömyyden takia, niitä ei peritä häneltä takaisin.
Sitten ne peritään jos hän laiminlyö maksun esim.välinpitämättömyyden takia ja tästä syystä Kela maksaa lähivanhemmalle.
Saat elarit kunnalta (nykyisin) Kelan kautta ja kunta perii ne isältä.
just lastenvalvojalle, jonka kanssa sopimus tehtiin. Hän sanoi että minun pitää itse haastaa mies ns käräjille ja sitä kautta hänet todetaan maksukyvyttömäksi ja valtio maksaa!
Onneksi seuraavana kuukautena elarit tuli, sillä en jaksaisi niistä ruveta ylimäärin takkuamaa. Ja miten ihminen haastetaan??? Huoh... Jatkuvaa takkuamista tämä on näiden elarien kanssa :(
Sehän on sosiaaliviraston perheasiainyksikkö, eikö totta?
Käytännöt vaihtelevat vähän kunnittain. Monet kunnat eivät vaadi oikeuteen haastamista. Joka tapauksessa lastenvalvojan olisi pitänyt neuvoa, miten se tehdään.
olen itse hoitanut asiaa sossussa, jossa tehdään sopimukset, lasketaan velvollisen tulot ja menot, ja katsotaan saako vapautuksen. Joissain tapauksissa vapautusta kai haetaan puolivuosittain jälkikäteen.
Mutta jollei elatusvelvollista saa mukaan hoitamaan asioita, silloin vain haastetaan käräjille.
Lapsesi huoltajana velvollisuutesi on ajaa hänen asiaansa. Lastenvalvojan kautta voitte saada päätöksen, jonka perusteella Kela maksaa elatustuen ja perii sitten myöhemmin lastesi isältä.
Kela ei tee sopimuksia elatusavusta, ja näihin juuri elatustukikin perustuu.
..Tampereella perheasianyksikössä, ei sossussa.Sopimus&hakemus toimitetaan sitten kelaan.