Mitä ruokaa tekisin kikherneistä? Vinkkejä!!
Kommentit (11)
olen myös tarjonnut ihan sipulin ja suolan ja pippurin kera.
Ja ehka jonkunlainen sosekeitto tuota hummusreseptia soveltaen... Muuten vaan lisailet eri ruokiin, esim. linssikeittoon, kuskukseen jne. Myos kikhernejauhoista tulee ihan alyttoman hyvia "leivoksia"!
ja löysi kikhernekesäkurpitsapihvit, niitä nyt väsäilen :). Olisiko hyvää hummuksen ohjetta?
channa masala eli kik-herne-curry
Ainekset:
- öljyä
- 1 prk kik-herneitä
- 1 prk tomaattisosetta / 2 isoa tomaattia pilkottuna
- 1 tl chilijauhetta / 1 kuivattu chili
- 2 -3 tl channa masala -mausteseosta
- suolaa
- tuoretta korianteria
Valmistus:
1. keitä kik-herneet kattilassa pehmeiksi ja silppua sipuli (ja tomaatit)
2. Kuullota sipuli pannulla, lisää tomaatit ja anna hautua pannulla kunnes tomaattien kirpeä haju häviää.
3. Lisää mausteet ja herneet ja anna hautua hetken. Lisää mausteita maun mukaan. Ja tuoretta korianteria päälle ennen tarjoilua.
4. Tarjoa jasmiiniriisin kera.
Purkki kik-herneitä, pari-kolme isoa tomaattia pilkottuna, puoli punasipulia ohuina viipaleina, puolen sitruunan mehu, loraus oliiviöljyä, persiljaa tai jotain muuta yrittiä, fetajuustoa maun mukaan.
Itse syön tätä välillä koko kipollisen lounaaksi. Kipon voi myös vuorata salaatinlehdillä. Mukaan sopii myös avokado.
eli purkki kikherneitä, couscousia, paistettua jauhelihaa ja kirsikkatomaatteja sekaisin, hyvää on
Moi
Tässä olisi muutamia vinkkejä:
Kikherneistä saa helposti intialais-tyyppisen kastikkeen riisille vaikka seruraavasti. Ruskista vähän sipulia ja valkosipulia pannulla ja lisää sitten purkki tomaattipyréetä ja kasa intialaisia mausteita. Lisää sitten pakastepinaattia ja desi kaurakermaa ja vasta lopuksi kikherneet (olettaen, että ostat ne valmiiksi purkissa).
Tarjoillaan yllättäen jasmiiniriisin kanssa.
Kikherneet voi myös soseuttaa hummukseksi tehosekoittimella. Hyviä reseptejä löytyy netistä sadoittain.
Kikherneistä saa maukkaan salaatin marinoimalla niitä jossain valkosipuliöljyssä yön yli ja sit voi laittaa vaikka perunasalaattiin tai johonkin...
mutta minä olen käyttänyt kikherneitä esim. tuliseen kanakeittoon, salaattiin ja tietenkin tehnyt itse hummustahnaa.