Mä en nyt ymmärrä, vai onko mulla jääny jotain pimentoon?
Kun koko kevään ja kesän on jankutettu että sikainfluenssa on lievä, ei eroa normi influenssaan niin miksi tästä rokotteesta vouhotetaan, että kaikille omat?? En mä ole koskaan ottanut rokotusta tavan influenssaankaan. Vai onko tauti nyt muuttanut muotoaan ja on rajumpi?
Kommentit (4)
Ne samat riskiryhmät jotka ovat tavallisessa kausi-influenssassa saavat myös sikainfluenssaa varten rokotuksen. Jos haluavat.
Tauti poistettiin yleisvaarallisten tautien listalta. Lapseni ei kuulu riskiryhmään. Miksi siis pitäisi rokottaa?
Ehkä ensi vuoden puolella on mahis ottaa se. Alta 3v ikäiset taas saavat (jos vanhemmat haluavat) kausi-influenssarokotteenkin vuosittain jos haluavat. Ei siis eroa siihenkään.
mutta ensinnäkin, influenssarokotuksistahan touhotetaan joka syksy samalla lailla. Tästä nyt vaan vähän enemmän, kun tällä possunuhalla on seksikkäämpi nimi kuin jollain B108-viruksella...
Tämä influenssa tulee leviämään vähän laajemmalle kuin tavallinen influenssa, koska se on pikkuisen eri kantaa ja meillä siis on pikkuisen vähemmän vastustuskykyä sen kannalta. Mutt aylipäänsähän influenssarokotteet eivät ole käytössä siksi, että ihmiset ilman niitä kuolisivat tai edes sairastuisivat pahasti, vaan siksi, että lievästikin sairastuneet ovat pari viikkoa poissa töistä ja se taas tulee pirhanan kalliiksi työnantajille.
Lisäksi on olemassa pieni mahdollisuus (kuten joka taplvi) että epidemian joku aalto on edellisiä rajumpi. Sen mahdollisuuden perusteella tosin ei kannata vielä tehdä yhtään mitään.
Tauti poistettiin yleisvaarallisten tautien listalta. Lapseni ei kuulu riskiryhmään. Miksi siis pitäisi rokottaa?