Miten usein imetät/imetit yksivuotiasta?
Mun lapsi alkaa olla nyt vuoden ja imetän vielä ihan reippaasti illalla, aamulla (kello kuudesta yhdeksään eli herätykseen saakka usean kerran) ja kerran päivällä. Nyt haluaisin alkaa vierottaa häntä ja mietin että mikä imetyskerta on helpoin ensin jättää pois. Pitäisikö päivällä antaa pullollinen maitoa vielä?
Kommentit (13)
on varmaan helpoin jättää pois. Riippuu siitä, mikä on sun lapselle tärkeä. Meille iltaimetys on se tärkein, mistä ei vielä 2v iässäkään luovu. :)
Ja tarkoittaako pullollinen maitoa äidinmaitoa vai lehmänmaitoa?
Aamumaito heti herätessä/aamuyöllä, aamupäiväuni maito, iltapäiväunimaito ja yöunimaito. Sitten tässä välillä on niitä muuten vaan maitohetkiä, läheisyyshetkiä tai lohtutissiä tms.
En vielä ole vakavissaan ajatellut vierotuksia... ahdistaa jo ajatuskin mutta pikkuhiljaa yritän jättää "muuten vaan" maidottelut pois, sitten siirrytään 1 päiväuniin jää toinen päiväuni maito pois... Sitten hiljallee päiväunimaito pois ja joskus sitten aamu ja ilta maidot pois... En ota stressiä mutta heti kun alkaa itseä ahdistaa niin sitten lopetellaan. Lapsesta tiedän että hän ei stoppia hommaan laita...
Itse mielelläni vielä imettäisin, mutta haluaisin kovasti tulla raskaaksi eikä kuukautiset ole vielä alkaneet, niin ajattelin että josko olisi syytä ainakin vähentää imetystä.
Mitä tohon päivämaitoon tulee, mietin tosiaan että pitääkö antaa jotain korviketta päivällä imetyksen sijaan.
Ap
rintaa aamulla, lounaalla, välipalalla, päivällisellä ja illalla pariin kertaan. Yösyömisistä on juuri päästy pois. Eli 5-6 krt vuorokaudessa. Päiväimetyksistä aloittaisin, jos nyt vierottaisin (jota en aio tehdä vielä pitkään aikaan). Enkä antaisi mitään pulloja enää vuoden ikäiselle, vaan joka ruualla nokkamukista maitoa/vettä.
mutta itselläni on poika 1v6kk ja hän saa edelleen rintaa.. Olen alkanut vähentää imetystä nyt niin, että hän saa tisua vain ennen päiväunia, yöunille käyntiä, ja juuri tuolloin aamulla klo 6 aikaan sitten alkaa tisuttelu 1-3krt ennen heräämistä...
Olen miettinyt, että onko lapsi mahdollista vieroittaa rinnasta muuten, mutta antaa hänelle kuitenkin aamulla tissiä ja näin venyttää sitä aamuheräämistä? Jos en rintaa aamulla anna, lapsi vaatii aamupuuroa klo 6:30, on oikeasti nälkäinen. Tissiä hörpätessään hän jatkaa kainalossa uniaan tyytyväisenä 7:30-8 saakka.. Ja äidille tämä pidempi aamu-uni on kullanarvoista. En ole YHTÄÄN aamuihminen ;)
Eli onko se lapselle liian ristiriitaista kieltää maidon ottaminen ennen päikkäreitä ja yöunille käyntiä, mutta sitten aamuyöstä saa siihen rinnalle nukahtaa? :-/
aamulla (kello kuudesta yhdeksään eli herätykseen saakka usean kerran)
se on mammankin viisain opetella sietämään-kuinkas pitelet 2-3-4 vuotiasta sängyssä väkisin? Meinaatko töihin koskaan mennä?
mutta itselläni on poika 1v6kk ja hän saa edelleen rintaa.. Olen alkanut vähentää imetystä nyt niin, että hän saa tisua vain ennen päiväunia, yöunille käyntiä, ja juuri tuolloin aamulla klo 6 aikaan sitten alkaa tisuttelu 1-3krt ennen heräämistä...
Olen miettinyt, että onko lapsi mahdollista vieroittaa rinnasta muuten, mutta antaa hänelle kuitenkin aamulla tissiä ja näin venyttää sitä aamuheräämistä? Jos en rintaa aamulla anna, lapsi vaatii aamupuuroa klo 6:30, on oikeasti nälkäinen. Tissiä hörpätessään hän jatkaa kainalossa uniaan tyytyväisenä 7:30-8 saakka.. Ja äidille tämä pidempi aamu-uni on kullanarvoista. En ole YHTÄÄN aamuihminen ;)
Eli onko se lapselle liian ristiriitaista kieltää maidon ottaminen ennen päikkäreitä ja yöunille käyntiä, mutta sitten aamuyöstä saa siihen rinnalle nukahtaa? :-/
Mietin kanssa vähän samaa ja myös sitä, tuleeko maitoa, jos ainoa syömiskerta on toi aamu. Itse oli ajatellut kokeilla niin, että otan yöksi viereeni korvikepurkin (lämpenee näin sopivaksi), jonka aamulla sitten kaadan sängyn vieressä olevaan tuttipulloon ja annan vauvalle. En tiedä voiko toimia tosin...
Ap
se on mammankin viisain opetella sietämään-kuinkas pitelet 2-3-4 vuotiasta sängyssä väkisin? Meinaatko töihin koskaan mennä?
No tiesitkö että kaikkien työpäivä ei ala kahdeksalta?
mutta itselläni on poika 1v6kk ja hän saa edelleen rintaa.. Olen alkanut vähentää imetystä nyt niin, että hän saa tisua vain ennen päiväunia, yöunille käyntiä, ja juuri tuolloin aamulla klo 6 aikaan sitten alkaa tisuttelu 1-3krt ennen heräämistä... Olen miettinyt, että onko lapsi mahdollista vieroittaa rinnasta muuten, mutta antaa hänelle kuitenkin aamulla tissiä ja näin venyttää sitä aamuheräämistä? Jos en rintaa aamulla anna, lapsi vaatii aamupuuroa klo 6:30, on oikeasti nälkäinen. Tissiä hörpätessään hän jatkaa kainalossa uniaan tyytyväisenä 7:30-8 saakka.. Ja äidille tämä pidempi aamu-uni on kullanarvoista. En ole YHTÄÄN aamuihminen ;) Eli onko se lapselle liian ristiriitaista kieltää maidon ottaminen ennen päikkäreitä ja yöunille käyntiä, mutta sitten aamuyöstä saa siihen rinnalle nukahtaa? :-/
perheitä joissa toimitaan juuri näin, että äiti saa unta vähän pidempään ;) Eihän siinä mitään ristiriitaa ole yhtään sen enempää kuin siinäkään, että yövieroittaa eli ei anna yöllä maitoa mutta päivällä antaa. ja maitoa tulee kyllä sen aamutilkan verran niin kauan kuin tuo tapa on pysyvä. Siitä vaan jos se teidän perheen aamuja helpottaa!
No katsos, meillä aamu alkaa tosiaan vasta siinä lähempänä kahdeksaa :) Ei ole mitään maailman tarvetta nousta ylös ennen sitä. Lapsi on syntymästään saakka nukkunut n. kasiin saakka, mikäs sen mukavampaa.
Ja juu, epäilemättä menen "koskaan" töihin. Mutta en ennen kuin lapsi on kolme. Ja toivoakseni meille suodaan toinen lapsi ennen sitä. Luonnollisesti sitten elämme sen tilanteen mukaan joka eteen tulee, mutta nyt ei ole mitään syytä herätä aikaisin. Lapsi kyllä oppii ajallaan aamuheräämisiin (olisi niihin jo nyt selvästi valmis) ja äiti sopeutuu niihin kanssa kun on pakko. Vielä ei ole.
t. nro ... No mikä olinkaan :) Se joka imettää 1½-vuotiastaan eikä halua herätä klo 6.
ps. olen vuorotyöläinen, aamuni alkavat 5:30, iltavuorosta olen kotona klo 22:20 ja yövuorosta klo 8... Että tarvittaessa kyllä venyn sitten vaikka millaiseen rytmiin...
6.30 on aamu, se on mammankin viisain opetella sietämään-kuinkas pitelet 2-3-4 vuotiasta sängyssä väkisin? Meinaatko töihin koskaan mennä?
aamulla 6.30, iltapäivällä 15.00 ja illalla nukkumaan mennessä.
Töihin menin kun lapsi oli 10kk.
vaikka kävin töissä. Lapset oli kotihoidossa, imetin aamulla kuuden jälkeen, iltapäivällä töiden jälkeen ja illalla ennen unia. Hyvin taapero ja maidontulo sopeutui tuohon rytmiin. Mielestäni varsinkin työssäkäydessä kannattasi imettää, läheisyys palaa heti kun ottaa lapsen rinnalle.
Ja hän nautiskelee vielä n. 3-5 kertaa päivässä rintamaidosta.
Aamulla herättyään, toisinaan aamupäivä ennen lounasta on imetysvapaata aikaa, päikkäreiden jälkeen imetän ja illalla kerran.
Alkuilta on pahinta aikaa, hän on yksillä päiväunilla samassa rytmissä esikoisen kanssa ja alkuillasta vielä alkaa unettamaan kuitenkin sen verran kovasti että hakee helpotusta rinnalle pyrkimällä. On se vaan aika hankalaa juuri silloin, mikään korvaava toiminta ei kelpaa vaan kovasti haluaa ja "vaatii" rintaa vaan. Siinä ei pullot kelpaa, lentää nurkkaan vaan :)
Alkuillan tohinoista tulee tuo kerta pari päivään imetystä lisää.
Suunnittelen itse imetyksen lopettamista kokonaan pian, aion tehdä sen lähtemällä lomalle muutamaksi päiväksi ja tyttö jää isukin kanssa kotiin. Raaka peli ranualla, mutta ei taida muu auttaa.