kummi valinta
Meille on pian syntymässä vauva ja kummiasia on siksi ajankohtainen.
Itselläni on yksi kummilapsi, pian 12-vuotias, ja olen yrittänyt olla hänelle niin hyvä kummi kuin osaan. Meillä on mielestäni hyvä suhde ja kummipoikani mm. tulee mielellään meille lomilla, lähtee kanssani teatteriin tai eläinpuistoon, mitä nyt milloinkin ehdotankin. Asumme aika kaukana toisistamme, joten emme tapaa kovin usein, mutta yritän häntä säännöllisesti muistaa esim. kortilla. Kummitytön äiti on kouluaikainen paras ystäväni ja häneltä sitten myös puhelimitse kuulen kummilapsen kuulumisia.
No, nyt sitten pitäisi valita kummeja meidän esikoiselle. Ongelma on se, että haluaisin pyytää tämän kummipoikani äidin, läheisen ystäväni siis, vauvamme yhdeksi kummiksi, mutta entä hänen miehensä? Minä toki tunnen miehenkin jo vuosien ajalta ja tulemme toimeen näennäisen hyvin. Hän ei kuitenkaan ole sellainen ihminen, että häntä pyytäisin kummiksi mistään muusta syystä kuin että hän on ystäväni puoliso. Ei hänessä sinänsä mitään suurta vikaa ole, mutta ei meillä mitään yhteistäkään ole. Minun mieheni ei tunne tätä ystäväni miestä ollenkaan.
Eli mitä teen? Pyydänkö vain ystävääni kummiksi, voiko niin tehdä? Vai pyydänkö heitä molempia - ei kai siitä vahinkoakaan tulisi, mutta tuntuu vähän oudolta kun mieheni ei edes tunne tätä miestä? Vai jätänkö pyytämättä kumpaakaan? Tuo viimeinen tuntuu huonoimmalta idealta, koska olen kokenut kunniatehtävänä, että olen saanut olla ystäväni esikoisen sylikummi ja haluaisin hänet lapsemme kummiksi.
Neuvoja?
Kommentit (4)
Osa ihmisistä on sitä mieltä, että pariskunta tulee pyytää molemmat, osa taas ajattelee, että hyvin voi pyytää vain toisen. Mä olen tottunut siihen, että jos on vakiintunut pari (asuu yhdessä), niin pyydetään molemmat. Mutta ilmeisesti voisi pyytää vain toisenkin.
Mulla oli sama tilanne aikoinaan, paras lapsuuden kaveri olis ollu hyvä kummi, mutta hänen miehensä ei ole koskaan halunnut tutustua meihin, ei tule edes käymään tms. Ja mielestäni ystävänikään ei oikein jostain syystä halua, että tutustuisimme kunnolla tähän mieheen. Ja tämä koko soppa on jonkun verran viilentänyt välejä, kun koskaan ei voi tavata koko perheen voimin. Ja jotenkin en osannut pyytää vain toista ja valitsin siksi toiset ihmiset kummeiksi.
Juttele ystävällesi ja kysy suoraan miltä tuntuisi jos pyytäisitte vain hänet kummiksi eikä miestä ollenkaan. Että haluatte kummeiksi vain yksittäisiä henkilöitä eikä pariskuntia elleivät ole sukulaisia ja olisiko se hänelle ok. Tämä tietenkin tarkoittaa sitä että tosiaan ette sitten toisesta kaveripariskunnasta pyydä kumpaakaan.
että meitä ei pyydetty kummeiksi juuri tämäntapaisen asetelman takia. Mieheni läheinen ystävä sai lapsen ja mies oli jo aiemmin maininnut kummiudesta miehelleni. Minä en tunne tätä miestä kuin pintapuolisesti ja hänen vaimoaan en juuri ollenkaan.
En olisi pahastunut ollenkaan, jos vain miestäni olisi pyydetty kummiksi. Olisimme menneet yhdessä ristiäisiin ja minä olisin pysytellyt taustalla. Se olisi ollut kaikin puolin ok.
tiedän, että kummivalinta on yhdyssana, en tiedä mistä tuo välilyönti tuonne alkuperäiseen otsikkoon tuli :-)
ap