Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ns vauvan "avotarjonta"

Vierailija
06.10.2009 |

onko joku synnyttänyt vauvan joka on ollut ns.avotarjonnassa eli kasvot ylöspäin ja selkä äidin selkää vasten? meillä vauva on noin päin ja kauhukuvat kehkeytyny jo th:n puheista...onko normi-synnytys ollut vai suoraan sektioitu?olen kuullut että moni normisynnytys päätyy usein hätäsektioon näissätapauksissa,kun vauva on liian kauan puristuksissa ja sykkeet katoaa...

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni pukertaa alakautta, toisilla menee sektioon. Monesti sektioon mentäessä vauva ei lähde edes laskeutumaan. Joskus on pidempi ponnistusvaihe.

Vierailija
2/22 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imukupilla hänet maailmaan autettiin vajaan kahden tunnin ponnistuksen jälkeen. Hätä ja väsymys oli enemmän äidillä kuin lapsella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen päätyi sektioon kahden tunnin tuloksettoman ponnistusvaiheen ja epäonnistuneen imukuppiyrityksen jälkeen. Toinen syntyi ihan normaalisti, mutta kohtuullisen pitkä (45min.) oli ponnistusvaihe siinäkin.

Vierailija
4/22 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli toinen lapsi avotarjonnassa. 48h lapsiveden menon jälkeen ja 8,5cm avautuneena päädyttiin kiireelliseen sektioon. Lapsen pää ei vain painanut kohdunsuuta aukeamaan. Toisaalta oli hyvä, että tuli kiireellinen sektio kun poika painoikin mukavan 4150g ja olen ymmärtänyt, että avotarjonnassa lapsi tarvitsee lisää tilaa päästäkseen ulos.

Anopin esikoinen oli avotarjonnassa ja synnytys sujui moitteetta. Tosiaan kaikki ihan riippuu monesta asiasta.

Vierailija
5/22 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko vauvoilla ollut jtn synnytyksen jälkeen tästä avotarjonnasta johtuen?vai onko ollut kunnossa kaikin puolin?entä tiesittekö etukäteen vauvan olevan tuossa tilassa?minulla krt tiedetään se jo niin mietin vaan että laitetaanko suoraan sektio...viikko ja on jo 36+3 ja tällä vklla vielä ultrataan taas

Vierailija
6/22 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjonta ei ollut etukäteen tiedossa. Vauvalla ei mitään ongelmia synnytyksen jälkeen. Kallo vajaan vuorokauden "tötterön"muotoinen imukupin takia.

Vierailija
7/22 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiset sentit olivat yhtä tuskaa avautua, kun vauvan pää ei saanut työnnettyä kohdunsuuta oikealla tavalla. Kätiilö työnsi väkisin sormin kohdunsuuta auki ja se SATTUI. Ponnistuksessa ei kuitenkaan ollut ongelmia ja vauva synyi suhteellisen nopeasti n. 15 min. päästä. Itselleni jäi kuitenkin paha synnytys- ja kipukammo niistä viimeisistä senteistä, joihin meni useita tunteja.

Vierailija
8/22 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikiloinen poika hänkin. Suht helposti tuli, ponnistusvaiheeksi on merkitty 15 min mutta minusta kesti pidempään. Ei tiedetty tarjontaa etukäteen. Yleensä vauvat kääntyilevät oikein päin supistusten alkaessa joten vauvan tarjonnasta ennen synnytystä ei oikein voi tehdä johtopäätöksiä.

Vierailija
9/22 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyneet näin. Ekassa ei ollut tiedossa, että tämä tarjonta. Ponnistus kesti 40 min, sykkeet meni, lopulta kolme kätilöä puristi lapsen ulos. Repeämät sen mukaiset.

Tokassa arveltiin, että tarjonta tämä, ponnistus 7min, kätilö leikkasi sopivasti auki että pääsi helpolla tulemaan.

Kummallakaan lapsella ei mitään synnytyksen jälkeisiä komplikaatioita.

Vierailija
10/22 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytykset menivät ihan hyvin ja mitään komplikaatioita ei tullut. Kolmas putkahti kyllä kerralla ulos. No, eipä jäänyt ainakaan jumiin. Tokassa oli tiedossa tarjonta mutta kolmannessa ei.

Vierailija
11/22 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut tietoa asennosta synnytyksen aikana. Synnytys eteni melko nopeasti, olin sairaalaan mennessä 4 cm auki ja tunnin päästä 8 cm. Sitten viimeisen kahden sentin avautumiseen menikin puolitoista tuntia, ilmeisesti juuri tarjonnasta johtuen. Kätilö joutui myös hiukan hieromaan kohdunsuun reunaa jotta se saatiin väistymään. Aloitin ponnistamisen jakkaralla mutta lapsi ei siinä asennossa liikkunut mihinkään ja sydänäänet alkoivat laskea, joten siirryttiin sänkyyn. Siinä sain hyvän asennon ja vauva syntyi helposti muutamalla supistuksella. Napanuorakin oli kerran kaulan ympäri ja vesi vihreää, mutta 9 pistettä vauva sai. Kokoa oli 4070g, ponnistusvaihe kokonaisuudessaan kesti 25 min. Kolme yksittäistä tikkiä ommeltiin pieniin nirhaumiin. Eikä mitään jälkiseuraamuksia ole vauvassa ilmennyt.

Vierailija
12/22 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauva kääntyi avotarjontaan synnyttksessä. Siitä ei sitten laskeutynutkaan. Äidin asentojen muutoksella 5h ponnistelun jälkee n kääntyi itse takaisin ja syntyi normaalisti.

Vierailija
13/22 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toinen oli avotarjonnassa... Sain tietää vasta kun oli syntynyt. Kätilö sanoi että ehti jo varautumaan pahimpaan, ja oli positiivisesti yllättynyt kun ponnistusvaihe kestikin vain 10min. (Mikä tuntui minusta ikuisuudelta, ponnistusvaihe oli 4min kun esikoinen syntyi.)

Vierailija
14/22 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 17:51"]

Mulla toinen oli avotarjonnassa... Sain tietää vasta kun oli syntynyt. Kätilö sanoi että ehti jo varautumaan pahimpaan, ja oli positiivisesti yllättynyt kun ponnistusvaihe kestikin vain 10min. (Mikä tuntui minusta ikuisuudelta, ponnistusvaihe oli 4min kun esikoinen syntyi.)

[/quote]

Mieti, mulla oli aktiivinen ponnistusvaihe 2 h avotarjonnassa :D Et varmasti ihmettele, miksi ramppaan toisessa raskaudessa pelkopolilla...

Vierailija
15/22 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 17:55"]

[/quote]

Mieti, mulla oli aktiivinen ponnistusvaihe 2 h avotarjonnassa :D Et varmasti ihmettele, miksi ramppaan toisessa raskaudessa pelkopolilla...

[/quote] Voi ei =( Mua melkein hävettää kertoa mun synnytyksistä, kun olen päässyt niin helpolla... Molemmissa epiduraalikin mennyt niin nappiin  että ponnistusvaihe ollut kivuton... Tai no, tokan kohdalla vähän kirpaisi, mutta verrattavissa finnin puristeluun... Äitikin aina sanoo että en tiedä mitä synnyttäminen ikeasti tarkoittaa =/
(sori et poikkesin aiheesta)

Vierailija
16/22 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 18:03"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 17:55"]

[/quote]

[/quote] Voi ei =( Mua melkein hävettää kertoa mun synnytyksistä, kun olen päässyt niin helpolla... Molemmissa epiduraalikin mennyt niin nappiin  että ponnistusvaihe ollut kivuton... Tai no, tokan kohdalla vähän kirpaisi, mutta verrattavissa finnin puristeluun... Äitikin aina sanoo että en tiedä mitä synnyttäminen ikeasti tarkoittaa =/
(sori et poikkesin aiheesta)

[/quote]

Mutta sehän on aivan mahtavaa, että synnytyksesi on menneet hyvin! Ei sen synnyttämisen tarvitse olla kamala kokemus.

Mulla oli monta ikävää sattumaa ja lisäksi synnytys hoidettiin ei-niin-hyvin. Mutta toivotaan, että toinen menisi paremmin. En ainakaan usko, että kohdalle voi sattua samat asiat kuin viimeksi!

Vierailija
17/22 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2009 klo 21:12"]onko vauvoilla ollut jtn synnytyksen jälkeen tästä avotarjonnasta johtuen?vai onko ollut kunnossa kaikin puolin?entä tiesittekö etukäteen vauvan olevan tuossa tilassa?minulla krt tiedetään se jo niin mietin vaan että laitetaanko suoraan sektio...viikko ja on jo 36+3 ja tällä vklla vielä ultrataan taas

[/quote]

Minulla toinen lapsi synnytystapaarviossa avotarjonta viikoilla 38+ ja ei mitään kontrollia tai muuta suunnitelmaa kun alatiesynnytys. Oli kyllä kääntynyt vielä ennen synnytystä eli viikoilla 36 tuskin tehdään mitään päätöksiä sen tarjonnan takia?

Vierailija
18/22 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha, mutta pakko kommentoida.

Itsellä avotarjonta. Synnytyksen kokonaiskesto 11h 35min. Ponnistusvaihe 15min. 

Ei mitään ongelmia. Kaikki sujui tosi hyvin ja ripakasti. Väliliha kylläkin leikattiin, mutta noin yleiskatsaukselta!

Vierailija
19/22 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju....

Mutta esikoinen yllätti koollaan kaikki ja oli avotarjonnassa. Hieman reilu 4.5kg ja pää 37cm avona 31min ponnistus. Aukeaminen pitkittyi (kesti 3pv niin olin melkein 3cm auki sitten puhkes kalvot ja olin salis) ja lopuksi vielä vauhditettiin oksitosiinilla...

2 asteen repeemät mutta nopeasti toivuin. Avotarjonta paljastui vesienmenon jälkeen. Silloinkin kätilö sanoi että saattaa vieläkin vaihtaa asentoa.

Toka lapsi oli n 300g pienee ja pää 34cm avona syntyi. Ponnistus 2min (yksi ponnistus lukee papereissa siksi repes paikat) ja taas 2 asteen repeemät mutta toipuminen vei " minuutin. "

Vesien menon jälkeen jouduin taas käynnistykseen kun ei supistuksia ruvennu kuulumaan. Ja kun vauvan päähän kiinnitettiin seuranta anturi niin silloin taas tarjonta paljastui. Silloin kysyttiin vain että onko äidillä tunne että isompi kuin esikoinen vai pienee tai... Sanoin että luulen olevan hieman pienempi ja niin oli.

Nyt kohta 3 lasta synnyttämään ja lääkärikin sanoi että hyvin mahdollista että avona tulee taas. Lantion asento voi olla sellainen että ne nyt vaan tulee niin. Kun vaan sais olla ilman oksitosiinia.

Lääkäri ja kätilö kehunut isolantioiseksi että mahtuu isommatkin vauvat tulemaan jos tarve vaatii. Innoissani oon siis menossa taas synnyttämään. Vähä niin kuin jälkkäriä odottaisi.

Eipä synnytyksen kulkua voi tietää oli tarjonta mikä hyvänsä.

Itte kans järkytyin ekan kohdalla kun kuulin et avona on. Ja juuri oli tehty käsikopelolla painoarvio että n 4kg vauva. Joku vko enemmin oli kätilö/th tehnyt arvion käsin vauvasta ja kehui että ei tämä tule makrosuuri olemaan. Mutta pitkät ja pulskat ihmisalut olivat niin syvällä lantiossa jo hyvissäajoin niin kuin tämä kolmaskin että huijaavat kätilöitä. 😂

Hyvää synnytystä kaikille. Ja toivottavasti kaikki sujuu hyvin tarjonnasta huolimatta.

Vierailija
20/22 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta kommentoin silti, koska onhan tämä aina ajankohtainen asia. Kaksi lasta synnyttänyt ja molemmat olleet avotarjonnassa. Ensimmäinen synnytys kesti todella pitkään ja epiduraalipuudutus taisi jälkikäteen ajateltuna mennä pieleen ja sen takia kivut olivat todella kovat. Imukupilla autettiin lopuksi ja tuli repeämää mikä ommeltiin.

Toinen synnytys taas oli hyvä kokemus. Kävin pelkopolilla ensimmäisen synnytyksen takia. Siellä kätilö katsoi eka synnytyksen tietoja ja ihmetteli miten vähän olin saanut epiduraalilääkettä. Toinen synnytys ei myöskään ollut nopea, mutta oli paljon lyhempi kuin eka. Avotarjontaa yritettiin tällä kertaa kääntää asennoilla synnytyssalissa, mutta lapsi ei vaan kääntynyt. Tällä kertaa sain riittävästi kipulääkettä ja kipuja ei ollut juuri ollenkaan. Lapsi syntyi ilman avustavia toimenpiteitä. Molemmat lapset olleet lähes nelikiloisia. Olen niin kiitollinen että toisen kohdalla synnytys meni näin mukavasti. Se oli korjaava kokemus tuon ekan jälkeen.