Kokemuksia Cipralexistä?
Mun mies sai sitä unettomuuteen. Lisäksi hänellä on joskus ollut paniikkihäiriön tyyppisiä kohtauksia, johon sai jotain lääkettä. Viimeisestä kohtauksesta on tosin jo 2 vuotta aikaa. Nyt lääkäri oli sitä mieltä, että ne varalla olleet tabletit ei ole kovin hyviä hänelle, joten määräsi tätä, jota pitää syödä siis koko ajan.
Mies on ollut lääkkeet aloitettuaan hyvin hiljainen ja väsynyt, nukkuu viikonloppuisin päikkärit. Valitti myös lievää huimausta ja epämääräistä huonoa oloaan. Unen laatuun ei ole vaikuttanut, heräilee edelleen öisin. Ja on siis kuin pienessä tiokkurassa koko ajna, ei votsaile ja juttele kuten normaalisti.
Onko oletetttvaa , että oireet poistuu kuurin jatkuttua ( on nyt syönyt hiukan li 2 viikkoa) vai pitäisikö lääkitys lopettaa.
Huolestunut vaimo.
Kommentit (8)
Jos on esim. aamuyöheräilyä, niin se on usein masennuksen oire. Varmaan depis se alkuperäinen syy miehelläsi kuitenkin? Mun tietääkseni kyseinen lääke ei ole ns. unilääke.
Mun mies menee nukkumaan yleensä puoli kymmenen aikaan
ja hän on jo hiukan yli 50 v. Mun mielesttä on aika luonnollista, jos unta ei riitä koko yöksi enää, mutta mies on tottunut nuorempana siihen 8-9 tunnin yöhön.
Mieheni on mielestänimyös huonossa fyysisessä kunnossa, ja ennen kaikkea hän on ketjupolttaja. Mä olisin toivonut että lääkäri oli tutkinut myös fyysisen puolen, sillä itse epäilen keuhkoahtautumaa.
Itselläni oli aloittaessani juuri sama, jouduin vetämään päikkärit kello 15-16.
On myöhemmin poistunut, ja olen hyvin tyytyväinen nykyisin. Ainoa ärsyttävä piirre, joka on jäänyt on pieni hyperaktiivinen ylivire noin kello 10-11, eli pari tuntia lääkkeen ottamisen jälkeen.
Odottelisin vielä hetken.
Mahdollista on myös, että olet tottunut miehesi yliaktiivisuuteen ja jännitykseen (johon nukahtamisvaikeudet viittavat), ja tulkitset nyt normaaliksi muuntuvan käytöksen epänormaaliksi.
Kukaan ei ole kuvaillurtmiestäni aktiiviseksi, yleensä loivaliikeiseksi:-)
Vaikutus tulee tosiaan viiveellä, eli missään tapauksessa ei kannata lopettaa lääkitystä alkuajan oireiden vuoksi. Alussa oireet voivat tosiaan olla aika ikäviä, mutta pitäisi pikkuhiljaa alkaa vaikuttaa (eli parin viikon kuluttua). Kannattaa katsoa vielä pari viikkoa ja ottaa sitten lääkäriin yhteyttä jos vaikutusta ei näy ja sivuoireet edelleen hankalat.
itselle määrättiin tuo sama lääke vuosia sitten ja juurikin oli samat oireet kuin miehelläsi. Aluksi lääke väsytti niin paljon, etten meinannut pysyä pystyssä. Myös päänsäryt huimaukset jne. oli tuttuja.
Mulla myös yhtenä oireena oli aamuyöheräily. Sen lääkkeen oton jälkeisen väsymyksen takia siirsin lääkkeet illalla otettavaksi omin päin, mutta lääkäri sen pian kielsi: sanoi että mielialalääkkeet jopa piristää. En kyllä siis ihan ymmärrä, jos uniongelmat olis ainoa syy tän lääkkeen valintaan.
Mutta ehkä se mies on sitten sanonut siellä lääkärillä jotain muutakin, jolloin toi lääke on varmaan ihan ok.
Itse en ainakaan voinut nukkua ahdistuksen takia ja ahdistukseen lääke auttoi kyllä.
Useampi viikko menee, ennen kun sivuoireet katoaa, odottakaa rauhassa. Sen parin viikon jälkeen multa katosi nimittäin ainakin kaikki fyysiset ja henkiset oireet, joita sairaus mulle aiheutti.
Miehelle on aika varattuna viikon päähän, lääkäri halusi tavata 3 viikon päästä. Mieheni itse ei pidä itseään masentuneena, mutta voihan hän toki ollakin. Jokunen vuosi sitten hän oli kyllä ahdistunut, kun tuli siihen ikään, missä hänen äitinsä kuoli. Mies oli silloin 6v ja eikä muista äidistään juuri mitään. Siihen aikaan katsottiin parhaaksi olla puhumatta, jotta lapselle olisi helpompaa. Oma lapsi oli silloin samassa iässä kun mieheni aikoinaa, ja miestä ahdisti se , että jos hän kuolisi nyt hänen lapsensa ei muistaisi häntä. Tai häntä ahdisti kuinka hän ei voi muistaa omaansa, kun seurasi lasta, ja huomasi mitä kaikkea lapsi muisti siinä iässä jo mitä kaikkea oli jo kokenut. Tavallaan syyllisti itseään, miksei voi muistaa. Tätä on vaikea selittää, toivottavasti ymmärrätte.
noilla tulee vaikutus hitaasti. Aikaisintaan kahdessa viikossa ja aluksi on pahemmat oireet kuin ennen käyttöä. Älkää lopettako lääkitystä. Katsokaa tilannetta pari kuukautta.