Onkohan tässä taustalla se että ateistivanhemmat
eivät halua lapsiaan seurakunnan tilaisuuksiin ja sitten ovat kateellisia kun muut lapset pääsevät leirille??
Tampereen opetuspäällikkö: Uskonnonopetus pois kouluista!
03.10.2009 11:48
Tampereen kaupungin opetuspäällikön Veli-Matti Kanervan mukaan uskonnonopetus pitäisi siirtää kouluista kirkon vastuulle. Hänen mielestään kouluissa pitäisi opettaa kaikille yleiseettistä elämänkatsomustietoa.
- Koulutuksen järjestäjän näkökulmasta uskonnonopetuksen kirjo on hankala, Kanerva sanoo Aamulehdessä.
Kanerva kertoo, ettei hän vastusta kirkkoa ja uskontoa. Hänen mielestään uskonnonopetuksesta olisi kuitenkin luovuttava yhteiskunnan moniarvoisuuden ja oppilaiden tasavertaisen kohtelun takia.
Uskonnonopetuksen ongelmat nousivat Tampereella esiin, kun osa Aleksanterin koulun oppilaiden vanhemmista närkästyi seurakunnan järjestämästä luokkaleiristä. Vanhempien mielestä leiriltä pois jäävät lapset joutuvat eriarvoiseen asemaan.
Piispa Matti Revon mielestä uskonnonopetus palvelee monikulttuurista yhteiskuntaa ja edistää tasa-arvoa. Lisäksi lapset oppivat kunnioittamaan toisiaan.
- Pitäisikö kolmen prosentin vähemmistöön kuuluvan pienen närkästyneen ryhmän perusteella kieltää enemmistöltä oikeus saada uskonnonopetusta, Repo ihmettelee Aamulehdessä.
Kommentit (6)
järjesti sen leirin osana lapsityötään.
Meidän koulussa myös jaetaan ilmoittautumislomakkeita viikonloppuleirille. Mukavaahan se vain on.
kun on ev.lut.uskontoa, ortodoksiuskontoa, sitten on ET:tä jne. Varmaan on kohta muidenkin uskontojen eri opetusta.
Olisi mielestäni selkeämpää, että kirkot opettaisivat itse oman uskonsa mukaan ja kaikilla koululaisilla olisi yhteinen uskontotieto, elämänkatsomustieto tai miksi sitä nyt halutaankaan nimittää. Koulun tulee olla yleissivistävä.
kannatan minäkin. Miksi opettaa oikeana yhtä uskontoa kun maailmassa on satoja erilaisia uskontoja joista jokainen voi sitten valita sen itselleen sopivan jos tarvetta uskonnolle on. Itse en koulussa koskaan ymmärtänyt miksi biologian tunnilla opetettiin totena evoluutioteoriaa maailman synnystä ja sitten uskonnon tunnilla taas väitettiin että jumala loi jne.. Joten opiskelin itse eri uskonnoista lisää.
ymmärtää, että uskonnonvapaus tarkoittaa tässä asiassa myös sitä, että toisin uskovia ei leimata oman uskonsa vuoksi. Eli idea ei siis ole, että ongelma poistuu niin, että ei-uskovien lapset viedään ruokarukouksen ajaksi oven taakse, vaan niin, että se ruokarukous poistetaan.
Kysmyksessä on kuitenkin uskonto, jonka tunnustuksellinen opetus EI KUULU opetussuunnitelmaan.
On muuten fakta, että kahdenkymmenen vuoden päästä tunnustuksellinen opetus on aidosti poistettu, ja silloin paljastuu vasta tapaluterilaisuuden todellinen taso.
Tällä hetkellä tunnustuksellisuudesta kieltäytyminen vaatii aktiivisuutta, ja silloin uskonnonopetukseen hakeutuminen vaatisi aktiivisuutta. Minun ennustukseni on, että silloin ko. optuksen pariin hakeutuu reilusti alle puolet ihmisistä.
kannatan minäkin. Miksi opettaa oikeana yhtä uskontoa kun maailmassa on satoja erilaisia uskontoja joista jokainen voi sitten valita sen itselleen sopivan jos tarvetta uskonnolle on. Itse en koulussa koskaan ymmärtänyt miksi biologian tunnilla opetettiin totena evoluutioteoriaa maailman synnystä ja sitten uskonnon tunnilla taas väitettiin että jumala loi jne.. Joten opiskelin itse eri uskonnoista lisää.
innokkaat ateistivanhemmat ovat tuonkin takana.